فرمت فایل : WORD (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 98 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن
اجزاء یا سیستمهای فرعی
تداخل سیستمها
نیروهای پیوستگی و گسستگی سیستم
آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن
اجزاء سازمان – نگرش سیستمی
سازمان رسمی و کارکرد آن
وجوه مشترک سازمانهای رسمی
سلسله مراتب و ارتباطات در سازمانهای رسمی
سازمان غیر رسمی و کارکرد آن
شناسایی مفهوم مدیریت و اصول آن
فراگرد مدیریت
شناسایی سبک های مدیریتی
مدیریت علمی
سایر مفروضات اساسی مدیریت علمی
مدیریت کلاسیک
مدیریت کلاسیک جدید
مدیریت صرفاً هدف گرا
مدیریت میانه رو
مدیریت سایه نما
فصل دوم : توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن
شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن
مهمترین شیوههای آموزشی
روش علمی و منطقی
انواع آموزش
آموزش رسمی
آموزش غیررسمی
آموزش غیر رسمی سازمان نیافته
شناسایی ویژگیهای آموزشهای فنی و حرفهای
استراتژیها :
سیاستها :
شناسایی نقش آموزش فنی و حرفهای در نظام آموزش کشور
ویژگیهای مدیر آموزشی
1- مهارت در رهبری و هدایت افراد به ویژه کادر آموزشی
2- مهارت در روابط انسانی
3- مهارت در برقراری روابط گروهی
4- مهارت و ارزشیابی
5- مهارت در انتخاب همکاران
وظایف مدیران آموزشی
فصل سوم : توانایی اجرای مقررات و آئین نامههای مؤسسات کارآموزی
شناسایی ویژگیهای آموزشگاههای فنی و حرفهای
شناسایی قوانین و مقررات تاسیس آموزشگاههای فنی و حرفهای
4- توانائی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامهها
آشنایی با وسایل کمک آموزشی
بهره گیری از وسایل کمک آموزشی
1- خود را آماده کنید:
2- آماده کردن محیط :
3- کارگاه یا آزمایشگاه را آماده کنید.
4- پیگیری و نتیجه گیری
شناسائی اصول تدوین اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی
شناسائی اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی
فصل پنجم : توانائی ارزشیابی از دورههای آموزشی
شناسائی مفهوم ارزشیابی آموزشی و روشهای آن
شناسائی اصول ارزشیابی جامع و فراگیر
ارزشیابی و قضاوت بر دو نوع نگرش تقسیم میشود:
1- ارزشیابی بر اساس شواهد درونی
ارزشیابی قبل از برگزاری دورة آموزشی را ارزشیابی تشخیص میگویند.
2- آزمون در طول برگزاری دوره آموزشی را ارزشیابی تکوینی نیز میگویند.
3- انجام آزمون در پایان دوره آموزشی:
الف – اهداف آموزشی تا چه حد موفق بوده است.
ب – ارتقاء به سطوح بالاتر :
1- آزمون عملی :
شناسائی اصول ارزشیابی در اثر بخشی آموزشی:
فصل ششم : توانائی تهیه گزارشهای مورد نیاز آموزشگاهها
شناسائی پایهای اساسی آئین نگارش
شناسائی مقررات مکاتبات اداری
شناسائی اصول تهیه گزارشهای مورد نیاز آموزشگاهها
فصل هفتم : توانایی برقراری روابط انسانی
شناسایی مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهنده آن
شناسایی عوامل موثر ارتباطی
شناسایی سدهای ارتباطی
فصل هشتم : توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه
آشنایی با اصول مقدماتی حسابداری عمومی
آشنایی با مفاهیم و اصول حسابداری:
اصول حسابداری :
فصل نهم : توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار
آشنایی با حوادث شغلی، علل بروز آن و بهداشت محیط کار
اهمیت حوادث ناشی از کار
علل بروز حوادث شغلی (ناشی از کار)
بهداشت محیط کار
آشنایی با وسایل ایمنی و بهداشت کار و کاربرد آنها
فصل اول : توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن
اجزاء یا سیستمهای فرعی
همانطوریکه اشاره شد، هر سیستم شامل اجزاء و عناصر داخلی آن میباشد که ممکن است به صورت عنصری ساده یا سیستمی پیچیده وجود داشته باشد و هر چه سیستم بزرگتر و پیچیده تر باشد، احتمال اینکه واجد عناصر پیچیدهتر و بزرگتری باشد وجود دارد و در شرایطی که عناصر یک سیستم به حدی بزرگ و پیچیده باشند که خود یک سیستم بوده باشند، به این سیستمها، سیستم فرعی میگویند. به عنوان مثال، میتوان به جایگاه واحدها در ارکان دولت اشاره نمود. به این صورت که در بدنه دولت، هر وزارتخانه سیستم فرعی آن بوده و واحدهای زیر سیستم آن وزارتخانه نیز سیستم فرعی آن بشمار میآیند.
در واقع، سیستمهای کوچکتر داخل سیستمهای بزرگ قرار میگیرند و آنان نیز در داخل سیستمهای باز هم بزرگتر تشکیل مییابند. در این وضعیت، سیستمهای کوچکتر را سیستمهای مشمول و سیستمهای بزرگتر را شامل میگویند.
تداخل سیستمها
در مباحث سیستماتیک، بعضاً ممکن است هر سیستمی در چندین سیستم دیگر و به صورت همزمان قرار داشته باشد. جایگاه و وضعیت یک فرد در سیستمهای خانواده، محل تحصیل، محل کار و، نمونه بارزی از تداخل احتمالی مورد بحث میباشد.
نیروهای پیوستگی و گسستگی سیستم
در هر سیستمی عناصری در جهت ایجاد پیوستگی فعالیت میکنند و عناصری نیز در راستای گسستگی آن، حرکت مینمایند که به ترتیب به آنان عناصر پیوند و تفرقه میگویند.
به چند نمونه ذیل، در انواع سیستمهای طبیعی، اجتماعی و توجه نمایید.
1- در سیستم بدن موجودات زنده، زائدات تولید شده بر اثر متابولیسم آن، که عموماً میتوانند در اثر ازدیاد، اثرات سوء داشته باشند. به عنوان عامل گسستگی مطرح میشوند و در برابر آن عواملی در تلاش برای دفع این زائدات و یا سموم از بدن میباشند تا بتوانند سیستم را در حالت تعادل حیاتی خود نگاه دارند، به اینها عوامل پیوستگی گویند.
2- در یک نظام اجتماعی، تقابل گروههای ذینفع، بویژه در شرایطی که منافع کل جامعه را تحت تاثیرات بعضاً غیر مطلوب خود قرار میدهد، به عنوان عامل گسستگی آن محسوب میشود و در مقابل، نیروهای حافظ منافع جامعه و مرتفع کننده ناهنجاریها، عامل پیوستگی و ادامه حیات سیستم هستند.
3- در منظومه شمسی، نیروهای متمایل به مرکز، عامل گسستگی بوده و نیروی جاذبه، عامل پیوستگی محسوب میشود.
4- تفرق مذهبی، اختلافات قومی و قبیلهای عوامل گسستگی سیستم جامعه هستند و هویت ملی و مذهبی نیروهای پیوستگی میباشند.
5- تهاجمات فرهنگی به یک جامعه نیروی گسستگی آن میباشند و هویت فرهنگی جامعه عامل پیوستگی آن است.
آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن
واژه «سازمان» کاربری وسیعی دارد و در ابعاد مختلف اجتماع میتوان انواع سازمان و در مقیاسهای متنوع آنرا مشاهده نمود.
در هر حال، سازمانها چه کوچک و چه بزرگ، حداقل سه ویژگی دارند:
- آنها از افراد تشکیل شدهاند.
- برای نیل به اهدافی مشخص، فعالیت دارند.
- نیاز به درجاتی از محدودیت و مرزبندی در خصوص رفتار اعضای خود دارند.
بنابراین، این یک سازمان تشکیل میشود از دو یا چند نفر که به یک روش هماهنگ برای رسیدن به نتایج گروهی فعالیت میکنند. در این قسمت، برخی از تعاریف رایج و معتبر از واژه سازمان مطرح میشود. به این ترتیب،سازمان عبارتست از:
- همکاری مشترک افراد جهت انجام مقاصد و نیل به اهداف مشترک و از پیش تعیین شده
- در مفهوم کلی، روابط منظم و مستمر افراد واجد وظایف و مسئولیتهای متفاوت ولی با اهداف مشترک
- مجموعه روابط منسجم و عقلایی بین افراد دارای وظایف متعدد و متنوع، به حدی که کثرت تعداد آنان فاقد شرایط اشتراک و تماس نزدیک بوده و به منظور تأمین اهداف خاص تعیین شده است.
- اجتماع انسانهایی با عقاید و تفکرات نتنوع که همگی بایستی جهت نیل به اهداف مشخص یکدیگر، همکاری و همگامی منسجم داشته باشند و از امکانات فن آوری، مالی و تدارکاتی نیز نیروی انسانی به طور توأماً استفاده نمایند و هر یک از اعضا یا گروههای شرکت کننده، در قبال آنکه از خود فعالیتی را بروز میدهند، منفعتی را دریافت میدارند.
- همکاری مشترک افراد در جهت انجام مقاصد مشترکی که در پیش دارند.
- اجتماع افرادی با تفکرات و دیدگاههای بعضاً متنوع ولی هماهنگ و همگام در مورد دستیابی به اهداف مشخص و مرتبط تعیین شده و نهایتاً برخورداری و نفع بردن هر یک از دست آورد آن.
- مجموعهای از روابط منظم، مستمر و عقلانی که بمنظور تأمین اهداف مشترک و توسط افرادی با وظایف متعدد و بعضاً پیچیده و متفاوت، برقرار میباشد.
با توجه به تعاریف فوق و سایر تعاریف مطرح شده در بین صاحبنظران و اندیشمندان، مشخص میشود یک سازمان، عموماً مجموعهای با اجزاء و عوامل متعدد و با روابط منظم و هدفمند بین آنست که بر اساس نیل به تأمین اهداف از پیش تعیین شده طرح ریزی میشود.
پروژه درباره شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی