مبانی در بحث وضع:
«نحو اختصاص» : آخوند خراسانی
«تعیین» : صاحب فصول
«تعّهد» : محقق نهاوندی، مرحوم حائری، مرحوم خوئی
«جعل علامیّت» : مرحوم اصفهانی، حضرت امام خمینی، آیت الله وحید خراسانی
«واقعی بعد الاعتبار» یا «الاعتبار الموجب للواقعیه» یا «تعهّد» : مرحوم عراقی
«جعل هوهویت» : مرحوم ایروانی، مرحوم بجنوردی
«قرن أکید» : شهید صدر
«انشاء ربط»: شهید خمینی
جمع بندی نهایی در بحث وضع:
مبانی خالی از اشکال ثبوتی:
1-جعل علامیت 2-جعل هوهویت
مبنای منتخب:
جعل علامیت
تعریف نهایی وضع:
«جعل الشئ علامة للمعنی سواء کان الشئ لفظاً أو هیأة أو نسبة أو إعراباً»
وضع تعیینی و تعیّنی:
حضرت امام منکر وضع تعیّنی بودند
علت : ایشان «جعل و تعیین» را به عنوان حقیقت وضع در «وضع تعیّنی» مفقود می دیدند
آیا وضع تعیّنی با «استعمال» حاصل می شود؟:
مرحوم آخوند : وضع تعیینی گاه با «تصریح به انشاء» پدید می آید و گاه به وسیله «استعمال»
ما می گوییم : استعمال، «امری خارجی» است و نمی تواند وضع را که امری اعتباری است، پدید آورد
شامل 12 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت یاد آوری مباحث وضع