نوع فایل: word
قابل ویرایش 30 صفحه
مقدمه:
از میان تمدنهای بزرگ غیرغربی، تمدن چین نخستین تمدنی بود که اروپائیان با آن آشنا شدند و آن را ارزیابی کردند. ولی فقط در پنجاه و اندی سال گذشتة اخیر است که دستآوردهای هنر و ادبیات چینی بتدریج بر جهان خارج آشکار شده و منظماً مورد بررسی قرار گرفتهاند؛ با وجود این، بسیاری از کسانی که امروزه به دامنه و پیوستگی تمدن چین پی بردهاند و بر زیبائی چشمگیر هنر این سرزمین صحه میگذارند، هنوز از پیچیدگی این دو شاخه فعالیت معنوی چینیان اطلاع کافی به دست نیاوردهاند. چین، کشوری پهناور با اوضاع گوناگون جغرافیائی و مساحتی معادل مساحت ایالات متحده است. با آنکه دامنة تفاوتهای زبانی مردم چین بسیار زیاد است و در بسیاری از نقاط، زبان مردم نقاط دیگر برای مردم دیگر نقاط مفهوم نیست، زبان مکتوب این ملت در سراسر چین یکشکل برای همگان قابل فهم بوده است. این عامل،انسانهائی هزاران کیلومتر دور از همدیگر را قادر ساخت که سنتهای ادبی، فلسفی، و مذهبی مشترک خود را زنده نگهدارند و تقویت کنند، همین وجه اشتراک و یکنواختی را میتوان در شیوههای بیان هنری نیز مشاهده کرد، زیرا تغییرات در شکلهای هنر چین، در همة دورهها، بجز دوران پیش از تاریخ، بسیار اندک است.
فهرست مطالب:
معماری فلسفی شرق دور
چین
جایگاه انسان در جهانبینی چینی
معماری
هنرهای ژاپنی و نقش انکارناپذیر سنت در آن
معماری مسکن
وضعیت عمومی معماری دوران معاصر چین
طراحان معماری نامدار چین
دیوار چین
پیشینه این دیوار
معماری و ساختمان دیوار
نگهداری و محافظت از دیوار
سابقه فرهنگی دیوار
مسافرت در طول دیوار
شهر ممنوعه
منابع و مأخذ:
دنیای اقتصاد
سایت ویکی پدیا
گاردنر، هلن. هنر در گذر زمان، مترجم: محمدتقی فرامرزی، چاپ چهارم، انتشارات نقش جهان
پروژه معماری چین. doc