لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 18
بسم الله الرحمن الرحیم
رابـط کـاربر
استاد راهنما
دکتـر احمــدی
دانشجو
اسمـاعیل غافـری
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد مشهد
زمستان 86
«امام على علیه السلام»
هر ظرفى وقتى چیزى در آن گذارند ، گنجایش خود را از دست مىدهد ، مگر ظرف دانش که با افزودن آن ، گنجایشش بیشتر مىشود .
فهرست
مقدمه
رابط گرافیکی کاربر
معیارهای عمومی رابط کاربر مطلوب
شیوه های ارتباط رابط و کاربر
شیوه های نمایش اطلاعات
ارزیابی رابط کاربر
رابط کاربر نرم افزارهای فارسی
رابط های کاربر آینده
نتیجه
مرجع
مقدمه
سالهاست که از عمر محصولات نرم افزاری می گذرد، با این حال انگار همین دیروز بود که نرم افزارها با محیطی سرد و بیروح با رنگهای تیره و ترسناک فقط از راه خط فرمان دستورات را اجرا میکردند، چقدر ذوق زده شدیم وقتی کتابخانههای توربو ویژن را دراختیار گرفتیم، چند سال قبل از آن حتی آدمهای خوشبین هم فکر نمی کردند روزی موشواره ای اختراع میشود تا کامپیوتر به کار آدمهای کم سواد هم بیاید. این سرعت آن قدر زیاد بود که حتی فرهنگستانها و لغت نامه نویسها هم نمیدانستند چگونه واژهی معادل برای این همه کلمه جدید پیدا کنند، از سوی دیگر آسانی ورود به این عرصهی جدید (علوم کامپیوتر و نرم افزار) و به کار گیری ابزارهای آن منجر به این شد که یک شخص از هر طایفه و صنفی که بود به راحتی بتواند در این حوزه هم خودی نشان دهد. اگر باور ندارید میتوانید آمار افراد غیر فیزیکدانی را که در رشتهی فیزیک فعالیت میکنند را با افراد غیر کامپیوتری که در این رشته دستی دارند، مقایسه کنید.
رابط کاربری (User Interface) که UI هم خوانده میشود به مجموعه بخش هایی از نرم افزار گفته میشود که برای برقراری ارتباط با کاربر بکار میروند از جمله منوها، کادرهای تبادلی، دکمهها، پیامها و تنظیمات.
رابط کاربری در اصل بخشی از برنامه است که کاربر با آن رابطه برقرار می کند. اگر کاربر فرمانهایی را در صفحه کلید وارد کرده و برنامه نیز با عملکرد خاصی به آنها پاسخ دهد، گفته میشود که برنامه مزبور یک رابط خط فرمانی دارد. اگر فرمانها از طریق فهرستهای گزینشی (منوها) در اختیار کاربر قرار گیرند، به رابط مزبور، رابط گزینشی گفته میشود. برنامهای که اطلاعات را به طور گرافیکی نشان داده و برای برقراری رابطه با کاربر به یک وسیله اشارهای نیاز داشته باشد، گفته میشود که یک رابط گرافیکی کاربر دارد. طراحی رابط کاربر ضعیف باعث بوجود آمدن خطاهای جبران ناپذیری در سیستم می شود و همچنین علت مهم استفاده نشدن بسیاری از سیستمها رابط کاربر ضعیف سیستم است
رابط گرافیکی کاربر
رابط کاربر مبتنی بر گرافیک که در آن کاربر به جای تایپ فرمانهای بلند و پیچیده از اعلان فرمان، با اشاره بر نمایشهای تصویری بر روی صحنه تصویر، پرونده ها، برنامهها یا فرمانهایی انتخاب می کند. برنامههای کاربردی که در ویندوز اجرا می شوند، از مجموعه ثابتی از فهرستهای گزینش عمودی، جعبههای محاورهای و سایر عناصر گرافیکی مانند، نوارهای مرور (scroll bar) و شمایلها (icon) استفاده می کنند. این ثبات میان عناصر گرافیکی، از مزیت عمدهای برای کاربر است، زیرا با یادگرفتن نحوه کار با رابط می توانید از آن در تمام برنامههای در حال اجرا در همان محیط استفاده کنید.
معیارهای عمومی رابط کاربر مطلوب
طراحان شرکتهای متفاوت نرمافزاری از جمله «مایکروسافت»، «کالدرا» و دیگر طراحان رابط کاربر، بر این باورند که رابط کاربر مطلوب شرایطی را فراهم میکند که کاربر بتواند آنچه قصد انجام آن را دارد، به راحتی به رایانه منتقل کند. به نظر آنها، برقراری ارتباط شفاف بین رایانه و کاربر از مهمترین اهداف در طراحی رابط کاربرهاست که در نهایت به رضایت کاربر میانجامد. بدین منظور، معیارهای زیر مورد توجه قرار گرفته است:
1)ثبات
یک صفحه رابط با ثبات، به کاربر اجازه میدهد تا دانش و آموختههای قبلی خود را به کار گیرد. به نظر فراری (Ferrari, 2005) یک محیط با ثبات، جو آشنایی را فراهم میکند که باعث یادگیری راحتتر کاربر میشود. شرکت مایکروسافت (2003) به عنوان نمونه به نسخههای متفاوت سیستم عامل ویندوز اشاره میکند که متداول و متعارفبودن شکل رابط کاربر در آنها رعایت شده است. کاربری که با طرز استفاده از یک صفحه ویندوز آشنا باشد، میتواند کار با صفحههای ویندوز دیگر را هم به راحتی فرا گیرد. منوها مثال خوبی بر این ادعا هستند. در اکثر صفحههای ویندوز، گزینه File در سمت چپ قرار میگیرد و بعد از آن به ترتیب Edit ، View، Tools ، Help قرار گرفتهاند. ممکن است گفته شود کلمه Document بهتر از کلمه File میباشد و یا اینکه گزینه Help باید در ابتدا قرار گیرد. مانعی برای انجام این تغییرات وجود ندارد ولی با انجام آنها، کاربر گیج میشود و قابلیت استفاده رابط کاربر کاهش مییابد، زیرا باید هنگام استفاده از صفحه ویندوزهای متفاوت، کمی درنگ و فکر کند تا مکان منوها و اسامی آنها را بیابد. مکان قرار گرفتن منوهای فرعی نیز حائز اهمیت است. کاربر انتظار دارد گزینههای فرعی Copy ، Cut و Paste را در زیرگزینه Edit بیابد. انتقال آنها به گزینه اصلی File ، باعث سردرگمی میشود. پس بهتر است از خط مشیهای تثبیت شده پیروی نمود، مگر اینکه دلیل قاطعی برای تغییر آنها وجود داشته باشد. افزون بر این، ثبات و متداول بودن شکل و فرم صفحه، دخالت حافظه کاربر را تا جایی که ممکن باشد کمرنگ میکند. مندل (Mandel, 2003) در این زمینه معتقد است، نیاز برای بخاطرآوردن اسامی رکوردها و یا رسیدن به موضوعات مختلف مانند پوشهها (Folders)، فضای زیادی را به ذهن کاربر اشغال میکند. اگر رابط کاربر، کاربر را ملزم کند همه اینها را به خاطر بسپارد، این اطلاعات در اکثر موارد در حافظه طولانی مدت شخص باقی نمیماند و پس از مدتی به یاد آوردن آنها مشکل است. رابط کاربر باید تا حد ممکن دخالت حافظه را کم کند. یک رابط کاربر متداول، به حافظه کوتاهمدت کاربر اعتماد میکند. بطور اختصار می توان به این چند نکته بسنده کرد:
داشتن رفتار یکسان در هر زمان و هر مکان از برنامه
تحقیق در مورد رابـط کـاربر 16 ص