مقدمه:
بسته بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سالهاست که مورد نظر کارشناسان علم بازاریابی قرار گرفته است. از
بسته بندی تا هشت هزار سال پیش آماری در دست است که به صورت ظروف ساخته شده از حصیر و همچنین
ظروف گلی و لعابی در بین النهرین و مصر بوده است.
استفاده از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا میبخشد در کسب سهم بالاتری از
بازار برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است.
و نقش Protective نظریه پردازان بازاریابی ، دو نقش مهم برای بسته بندی متصور هستند که عبارتند از نقش
چنانکه از واژه به کار گرفته شده برای این نقش ها نیز برمیاید نقش نخست به وجه نگهداری و . Promotive
دوام حاصل از بسته بندی و نقش دوم به جنبه آگاهی دهنده و پیش برنده بسته بندی اشاره دارد.
از دیگر سو توجه ناکافی به موازین بسته بندی بهداشتی موجب گشته است که محصولات مختلف غذایی کشور
علیرغم دارا بودن کیفیت بسیار خوب در بدو تولید به دلیل پیدایش پاره ای آلودگیهای ثانویه و یا عرضه در اندازه
ها و اشکالی خارج از استاندارد یا پسند بازار هدف نتوانند به بازارهای جهانی راه یافته و مسیر را برای افزایش
سطح تولید داخلی هموار نمایند. بدیهی است با اجرای طرح های فرآوری و بسته بندی بهداشتی ، محصولات
غذایی تولیدی کشور ، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را در بازارهای جهانی خواهند داشت.
در طرح حاضر انواع خشکبار پس از بوجاری به نمک و جوهر لیمو آغشته و در تابه برشته می گردند. پس از
خنک شدن و انجام عمل بسته بندی، محصول نهایی به انبار انتقال می یابد.
خلاصه طرح:
موضوع طرح:
دستگاه صادره کننده مجوز:
ظرفیت اسمی تولیدات: 500 تن
نوع تولیدات: انواع خشکبار بسته بندی شده
تعداد شاغلین: 12 نفر
سرمایه گذاری کل طرح: 3544.33 میلیون ریال
سرمایه گذاری ثابت: 1803.56 میلیون ریال
سرمایه در گردش: 1740.77 میلیون ریال
درآمد سالیانه: 12853.75 میلیون ریال
سود ویژه: 854.42 میلیون ریال
دوره بازگشت سرمایه: 2.0 سال
نرخ بازدهی سرمایه: % 49.4 درصد
طرح تولید و بسته بندی آجیل و خشکبار با ظرفیت 500 تن