اهداف ویژه
¨آشنا کردن مخاطبان با مفاهیم پایه در برقراری ارتباط مؤثر
¨توانمندسازی مخاطبان در زمینه مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر
Øارتباط تنها وسیله انتقال اطلاعات به دیگران است.
Øارتباط تنها وسیله دریافت اطلاعات از دیگران است.
Øاز طریق برقراری ارتباط است که عاطفه به دیگران منتقل میشود.
Øتصحیح سوءبرداشت ها و سوءتفاهم ها فقط از طریق برقراری ارتباط میسر میباشد.
Øمهار هیجانهای منفی نظیر خشم تنها از طریق برقراری ارتباط سالم میسر است.
Øبلوغ یک اجتماع منوط به سیالی ارتباط های بین فردی است.
Øارتباط دستمایه هر نوع رشد فردی و اجتماعی است.
Øتمامی آسیبهای فردی و اجتماعی ریشه در ارتباط ناسالم دارند.
توجه کردن به فرد مقابل
به فردی که صحبت می کند، نگاه کنید. در عین حالی که سایر افراد حاضر را نیز مد نظر دارید و به واکنشهای آنها توجه میکنید، بیشترین تماس چشمی را با فردی که سخن میگوید برقرار کنید.
باز خورد بدهید
برای بازخورد دادن, آنچه را که گوینده گفته است تکرار نموده یا با عباراتی دیگر بازگو نمایید. می توان عین همین کار را در مورد احساسات نهفته در پشت کلام راوی نیز انجام داد. بعد از بازخورد دادن مکث کنید و به گوینده فرصت دهید تا واکنشی نسبت به بازخورد شما نشان دهد. نشانه اینکه شما به درستی بازخورد داده اید این است که فرد مقابل سرش را به علامت تایید تکان می دهد و یا می گوید بله، همین طور است، درست است.
برای بازخورد دادن, آنچه را که گوینده گفته است تکرار نموده یا با عباراتی دیگر بازگو نمایید. می توان عین همین کار را در مورد احساسات نهفته در پشت کلام راوی نیز انجام داد. بعد از بازخورد دادن مکث کنید و به گوینده فرصت دهید تا واکنشی نسبت به بازخورد شما نشان دهد. نشانه اینکه شما به درستی بازخورد داده اید این است که فرد مقابل سرش را به علامت تایید تکان می دهد و یا می گوید بله، همین طور است، درست است.
توصیه هایی برای افزایش کیفیت گوش دادن فعال
سبکهای سالم و ناسالم برقراری ارتباط
دانلود پاورپوینت کارگاه روشهای برقراری ارتباط مؤثر- 47 اسلاید