سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و بسترهای پیاده سازی آن درقانون مدیریت خدمات کشوری
فهرست مطالب:
1- سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری
2- آسیب شناسی کوچک سازی دولت
3-برنامههای اصلی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور
4-سازههای پشتیبان در اجرای برنامههای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
5- اقدامات انجام شده توسط معاونت توسعه مدیریت و برنامههای آتی آن
6-انتظارات از دستگاههای اجرایی
7- تکالیف معاونت توسعه مدیریت، دستگاه های اجرایی، مدیران و کارمندان در قانون مدیریت
--------------
سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری:
1- نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی
2- عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی
3- بهبود معیارها و روزآمدی روشهای گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظریها و نگرشهای سلیقهای و غیرحرفهای
4- دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران
5- ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارتهای آنان
6- رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگیهای شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی
7- زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استانهای کمتر توسعه یافته و مناطق محروم
8- حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و بهرهگیری از نظرات و تجارب مفید آنها
9- توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری
10- چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز
11- انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات کشوری
12- توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری
13- عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری
14- کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه های اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز
15- توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی
16- دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات، با ابتنا بر ارزشهای اسلامی
17- خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم
18- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح
19- زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی در نظام اداری
20-قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسؤولیت پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیتها
21- نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خودکنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیت المال
22- تنظیم روابط و مناسبات اداری براساس امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و نیز رفاه نسبی آحاد جامعه
23- حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهای وارده براشخاص حقیقی و حقوقی دراثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری
24- ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزش های اخلاقی در آن از طرق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره گیری از امکانات فرهنگی و بکارگیری نظام مؤثر پیشگیری و برخورد با تخلفات
25- کارآمدسازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه سازی اطلاعات
26- حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری
دسته بندی سیاستهای کلی نظام اداری :
سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری را میتوان براساس محورهای اساسی نظام مدیریت و سرمایه انسانی دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری در موضوعات ذیل دسته بندی نمود. به عبارت دیگر مقام معظم رهبری در هریک از محورهای زیر رهنمودهایی را در قالب سیاستهای کلی نظام اداری ارائه فرمودهاند:
دانلود پاورپوینت قانون مدیریت خدمات کشوری (ویژه مدیران پایه و کارشناسان دستگاههای اجرایی)