
تعریف ارزش های سازمانی
ارزش های محوری اصول و اصول اعتقادی دیرپا و اساسی یک سازمان است، باعث رشد و نمو افراد در قالب گروه می شود و به عنوان اصول راهنمای جاویدان به هیچ توجیهی نیاز ندارند و برای افراد درون سازمان ارزش و اهمیت ذاتی دارند. ارزش های سازمانی، جنبه اخلاقی منافع سازمان می باشند.
ارزش های محوری سازمان
ارزش های محوری سازمان را کد های اخلاقی سازمان نیز می نامند این کدها اصول راهنما در سازمان هستند که رهنمود هایی برای تصمیم گیری و رفتارها خواهد بود. اصول اخلاقی خوب یعنی سازمان خوب، در همه جنبه های تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی ها و به هنگام تصمیم گیری در این زمینه ها باید ارزش های محوری رعایت شوند و مورد توجه قرار گیرند.
فرایند مدیریت بر مبنای ارزش ها.
مدیریت بر مبنای ارزش در سه مرحله شکل می گیرد.
مرحله اول : مشخص نمودن پیام یا ارزش ها ((تعیین ارزش ها))
برای رسیدن به ارزش های محوری،یک سازمان می بایست از افراد کلیدی آن سازمان در مورد باور های ایشان به عنوان عضوی از خانواده سازمان خود سؤال شود.
روش عملی تعیین ارزش های سازمانی
دولایه سازنده فرهنگ سازمانی.
ادگار شاین معتقد است که فرهنگ هر سازمانی اساساً از دو سطح تشکیل می شود:
الف) سطح آنچه که سازمان انجام می دهد مانند رویه ها،رفتار ها،نمودار سازمانی،جشن ها و غیره
ب)سطح نا محسوس تری که تصویر سازمان را نشان می دهد مانند: آرم ، ساختمان، تبلیغات، و غیره
فرمول بندی دیدمان، مأموریت و فرهنگ کار سازمان
در مدیریت بر پایه ارزش ها صرفاًاز طریق تمیز قائل شدن بین سه واژه دیدمان، مأموریت و ارزش های عملیاتی، ادبیات موضوع کاملاً شفاف می شود هر سازمانی که از لحاظ فرهنگی ساختار یافته به نظر می رسد باید دو گروه از ارزش یا اصول مشترک را که اهداف کاری روزانه آن را هدایت می کنند صریحاًتعریف نماید:
دانلود پاورپوینت ارزش های سازمان محوری- 13 اسلاید