مشخصات این فایل
عنوان: کارخانه شیر
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 24
این گزارش کارآموزی درمورد کارخانه شیر می باشد.
خلاصه آنچه در گزارش کارآموزی کارخانه شیر می خوانید :
شرح موتورهای الکتریکی DC وآلترناتور و دینام :
هدف از مطالعه این بخش شرح مختصری درباره سرویس و نگهداری موتورهای DC می باشد که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند زمانی که یک موتور در حال کار می باشد توسط یک منبع الکتریکی مانند باطری تغذیه می شود و با توجه به ساختمان الکتروموتور زمان مصرف جریان ایجاد حرکت گردشی می نماید که این حرکت در اثر ایجاد میدان مغناطیسی می باشد که به دو صورت میدان مغناطیسی ایجاد می شود .
1- میدان مغناطیسی در قطبهای موتور
2- میدان مغناطیسی در سیم پیچ آرمیچر الکتروموتور.
و این دو میدان بر یکدیگر تاثیر نموده و تولید گشتاور چرخشی می نماید که این گشتاور باعث چرخش آرمیچر و در نتیجه بار مکانیکی می گردد و ولتاژ یک مولد وقتی که بار تغییر می کند تغییر می نماید ودر ژنراتورهای نشت با افزایش بار همیشه با افت ولتاژ در ترمینالها همراه است در صورتی که در ژنراتورهای کمپونه در صورت تغییر بار ممکن است ولتاژ کم یازیاد شود و یا ثابت بماند . در موتورها با تغییر بار سرعت نیز تمایل به تغییر دارد در در موتورهای نشت با افزایش سرعت جریان موتور کمی افت می کند وسرعت چرخشس موتور DC را می توان با یکی از عوامل زیر و یا هر دو عامل توماً کنترال کرد .
1- قدرت میدان مغناطیسی 2- ولتاژاعمال شده در سیر آرمیچر
اصول عمل یک موتور بر این اساس است که چرخش موتور در نتیجه قرار گرفتن آرمیچر در حالیکه از مفتولها بیش جریان می گذرد و میدان مغناطیسی ایجاد شد و به طور کلی چرخش بر دو عامل بستگی دارد .
1- به وجود خطوط مغناطیسی بستگی دارد . 2- وجود جریان در مفتولها بستگی دارد.
در لیفتراکهای برقی معمولاً دو نوع الکتروموتور وجود دارد :
1- موتو رحرکت 2- موتور پمپ و در برخی از لیفتراکها از چند موتور پمپ استفاده می شود که به ترتیب نام آن را در ذیل ذکر می کنیم.
1- الکترو موتور حرکت
2- الکتروموتور پمپ دکل یا برم
3- الکتروموتور پمپ کمکی دکل یا بوم
4- الکتروموتور پمپ فرمان هیدرولیک
و در مورد ریدف شماره سه و چهار در همه لیفتراکها کار برد ندارند و در بعضی از لیفتراکها فقط مورد شماره سه کار برد دارند . و دکل فقط با یک پمپ عمل می کند . و در مورد ریدف شماره چهار برای لیفتراکهایی کاربرد دارد که سیم انتقال فرمان به چرخهای عقب به صورت جعبه فرمان نباشد . بلکه بوسیله جکهای هیدرولیکی تعبیه شده بر روی اکسل نیرو و انتقال می یابد.
الکتروموتورهای حرکت :
این نوع الکتروموتورها از قدرت و توان زیادی برخوردار است و در زمان کار مقدار شدت جریان زیادی از آنها عبور می کند تا بتواند نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی یعنی چرخش تبدیل نماید و این نوع موتوها به علت جریان زیاد و کار مداوم و فشار کار زیاد از سرویس و نگهداری ویژه ای برخورددار هستند و این نوع موتورهای از نظر تحریک و استارت جهت حرکت از نوع تحریک موازی با نشت یا سری موازی بود و کنترل دور این نوع الکترو موتورها بوسیله ی تریستور یا مقاومتهای با هم پائین و مقدار وات زیاد به نام ریزیستور که با تغییر و افت ولتاژ و جریان بر روی نشت موثر واقع می شوند امکان پذیر است مانند شکل زیر .
دینام یا ژنراتور :
برای تامین انرژی در وسایل نقیله از جمله لیفتراکهای دیزلی (به جز لیفتراکهای برقی) از وسیله ای به نام دینام و یا ژنراتور استفاده می کنیم که در حین کار موتور دیزل آن تامین می کند و مقدار برق مصرف شده ان را هم جبران می کند . البته دینام یا ژنراتور به تنهایی نمی تواند این عمل را انجام دهد . و دستگاه رابط میان دینام یا ژنراتور و باطری و برق مصرفی وجود دارد به نام آفتامات یا کنترل کننده که به نوعهای مختلفی وجود دارد و این آفتابات در دو نوع کلی می باشد یکی آن که فقط جریان را کنترل می کند و نوع دیگر آن هم جریان و هم واتاژ را کنترل می کند و در لیفتراکها بیشتر از نوع دوم کار برد دارند و ساختمان دینام و یا ژنراتور معمولاً به یک صورت می باشد که در ناحیه استاتور یا با تشک ثابت هدایت شده از ناحیه آرمیچر جریان تولید شده و از طریق کلکتور خارج می گردد که در زیر شکل ظاهری نوعی دینام ساده معمولی ترسیم شده که مصرف و کاربرد آن کمتر می باشد به دلیل اینکه سیستم های تولید برق بهتری به بازار عرضه شده جایگزین گردیده که راندمان بهتری دارد و این دینام ها از نظر سرویس و نگهداری مانند الکتروموتورها می باشد و باید هر سال یک بار کلیه قطعات آن را بازدید کرد .
باید دقت داشت که تسمه رابط میان فولی دینام و فولی موتور در حد نرمال باشد و نه زیاد کشیده باشد و نه زیاد آزاد و حتماً وقتی بلبرینگهای آن سالم باشد و اگر کمترین لقی و یا ایراد دیگری در بلبرینگهای مشاهده گردید باید آن را تعویض کنید و در زمانی که دینام یا ژنراتور کار می کند باید به سیستم اعلام کننده شارژر هر کدام را کنترل کرده و از شارژ کردن توسط دینام مطمئن شویم و تا زمانی که فولی دینام گردش نکند جریانی تولید نمی شود و گردش غفولی دینام بوسیله تسمه از موتور دیزلی گرفته می شود و پس یکسو شده و تبدیل به برق DC می شود و بعد از آن به سمت آفتامات هدایت می گردد . یا به مصرف کننده هدایت می گردد .
آلترناتورها :
کار آلترناتورها نیز مانند دینام بوده با این تفاوت که آرمیچر بوجود آورنده حوزه مغناطیسی می باشد یعنی داخل آرمیچر (رتو) سیم پیچی شده است که دو سرآن بوسیله دو عدد رینگ و ذغال به جریان برق متصل شده و براثر عبور جریان برق از سیم پیچی آرمیچر در اطراف آن حوزه مغناطیسی بوجود می آید در نتیجه دو قطعه فلزی که روی سیم پیچ قرار گرفته است آهنربا می شوند و به کلیه این قطعات رتور گفته می شود در آلترناتور سیم پیچ شده است و سیم های آن برای این جریان زیادی را از خود عبور می دهند ضخیم تر هستند و روتور داخل استاتور به وسیله تسمه پروانه به حرکت در می آید ضمن حرکت خطوط قوای مغناطیسی داخل روتور در روی سیم پیی استاتور اثر گذاشته و در انها جریان الکتریکی تولید می شوند و به وسیله مجموعه دیودها یکسو شده و پس از تنظیم توسط آفتامات داخل خود دینام بوسیله ترمینال خروجی به مصرف کننده متصل می شود و جریان مصرفی باطری و دستگاه را تامین می کند و دو نوع دینام در شکل قبل ملاحظه می کنید که دارای کمی تفاوت ظاهری می باشد.
باطری شامل همه نوع کنتاکت با نیروی
تحریک شونده با تیغه باز (نرمال اپن)
کنتاکت با برگشت توسط فنر
کنتاکت در حالت عادی باز
کنتاکت در حالت عادی بسته
کنتاکت درحالت عادی باز
تقاطع اتصال مادیها
تقاطع هادیها بدون اتصال
ترمینال ، پایانه
ترمینال پیچ شده
پریز ماده – سوکت ماده
سوکت نر و ماده
فیوز
بوق – آژیر
لامپ جهت نشان و علامت در سیستم (سیگنال)
خازن بدون قطب
خازن قطب دار الکتریکی
خازن الکترولیتی غیر قطبی
مقاومت ثابت
مقاومت متغیر (پتانسیومتر)
مقاومت متغیر (تریمر)تغییرات اهمی آن
محسوس برای مدارات حساس
مقاومت حرارتی یا ترمیستور
مقاومت کربنی
مقاومت آجری اتوماتیک یاقبل گراز
دیود حرارتی
دیود تونلی
مقاومت ثابت با چند سر خروجی
دیود زنر
دیاک
تریستور
بوبین
چوک با هسته
چوک بدون هسته
ترانس با سیم پیچ اولیه و ثانویه
ترانس کاهنده یا افزاینده با چند سر ورودی
یا خروجی
موتور
موتور یا سلف موازی
موتور با سلف سری
موتور یا سلف سری و موازی
بخشی از فهرست مطالب گزارش کارآموزی کارخانه شیر
مقدمه :
آشنایی با مکان کارآموزی :
نحوه استفاده از الکترو موتور تک فاز صنعتی
نحوه استفادهاز الکتروموتور سه فاز صنعتی
به کار گیری الکتروموتورهای سه فاز صنعتی موتو- ژن :
طرز کار با طرلهایی برقی و دیزلی :
شرح ساختمانی با طرح و سرویس و نگهداری آن :
هیدرومتر یا چگالی سنج :
دشارژ :
طریقه نگهداری باطری و مواظبت از آن :
مدار تابلو اتوماتیک اتاق پمپاژ اطفای حریق :
راه اندازی 25 الکتروموتور به صورت ساده در کیلو ولت های مختلف :
مدار فرمان پر کن و درب بندی لیوان :
مدار فرمان تابلو پوستر پمپ اطفای حریق :
راه اندازی کمپرسور آمونیاک ستاره مثلث :
شرح موتورهای الکتریکی DC وآلترناتور و دینام :
در لیفتراکهای برقی معمولاً دو نوع الکتروموتور وجود دارد :
الکتروموتورهای حرکت :
دینام یا ژنراتور :
آلترناتورها :
دانلود گزارش کارآموزی در کارخانه شیر