آدیت محصول ، اثر بخشی تضمین کیفیت را از طریق آزمایش تعدادی محصول یا قطعه ارزیابی و قابلیت کیفیت را بر اساس کیفیت محصول تصدیق می نماید . بدین ترتیب تطابق محصول با مشخصه های ارائه شده یا توافق شده بین مشتری و تأمین کننده بررسی می شود . هدف اصلی ارزیابی ، تعیین میزان انحرف مشخصات می باشد ، که به مقدار هدف تعیین شده ، اهمیت فنی مشخصه ، درجه تأثیر انحراف بر فرایند بعد و عکس العمل مشتری بستگی دارد . آدیت محصول بر روی خواص محصول در شرایط جدید (محصول تازه تولید شده) انجام می گیرد ، نه محصولی که مدت طولانی از استفاده آن گذشته باشد . ضمناً نمی توان آدیت محصول را بعنوان جایگزینی برای بازرسی های حین فرایند تولید تلقی نمود. معیارهای تصمیم گیری زیر می توانند برای بکارگیری آدیت محصول در شرکت مفید باشند :
– کنترل انطباق نتایج با اطلاعات ورودی
– تصدیق یکنواختی تولید
– تشخیص انحرافات ، تغییرات و روندها
– کشف خطر یا ریسک های بالقوه
– نشان دادن عکس العمل مشتری
– کمک به تعیین وضعیت کیفی محصول با توجه به انتظارت و نیازمندیهای مشتری
– واکنش سریع نسبت به مسائل و مشکلات
– کنترل اثربخشی اندازه های گرفته شده
– نیازمندیهای قانونی
مقاله پیرامون دستورالعمل آدیت محصول به روش SQFE