هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق اهدای اعضا پس از قصاص و حدود

اختصاصی از هایدی دانلود تحقیق اهدای اعضا پس از قصاص و حدود دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 106

 

نام دانشگاه :

موضوع پژوهش : بررسی اهدای اعضا پس از قصاص و حدود

نام رشته :

نام استاد :

نام دانشجو :

شماره دانشجویی :

سال تحصیلی 90 - 91

پیشینه تاریخى اهدای عضو :

حتماً در داستان ها و افسانه هاى کهن با موجوداتى خیالى و ساخته و پرداخته تخیلات پیشینیان آشنایید که داراى تنى شبیه به پاره اى از قسمت هاى تن حیوانات مختلف و گاهى به صورت موجودى با سر انسان روى تن حیوان بوده اند و مجسمه ابوالهول در مصر گویاترین نمونه این موجودات است. گذشت زمان و پیشرفت دانش پزشکى و علم بیولوژى در نیمه دوم قرن بیستم, وجود موجودات خیالى در افسانه هاى کهن را به وسیله پیوند اعضا تحقق بخشیده است. موجودات افسانه اى قرن بیستم انسان هایى هستند که زندگى خود را


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق اهدای اعضا پس از قصاص و حدود

میز و صندلی کودکستانها 19ص

اختصاصی از هایدی میز و صندلی کودکستانها 19ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

میز و صندلی کودکستانها

فهرست مطالب

کمیسیون استاندارد میز و صندلی کودکستانها

هدف

دامنه کاربرد

ویژگیها

اندازه‏ها ( با سیستم متریک اندازه‏گیری شود )

نمونه‏برداری

روش آزمون

بسمه تعالی

پیشگفتار

استاندارد میز و صندلی کودکستانها که بوسیله کمیسیون فنی استاندارد تجهیزات اداری زیر نظر کمیته ملی استاندارد اسناد و تجهیزات اداری و تحت نظارت شورای عالی استاندارد در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین گردیده است به استناد ماده یک (( قانون مواد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 24 آذرماه 1349)) به عنوان استاندارد رسمی ایران منتشر می‏گردد .

برای حفظ همگامی و همآهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی صنایع و علوم استانداردهای ایران در مواقع لزوم و یا در فواصل معین مورد تجدیدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدیدنظر آنها استفاده نمود .

در تهیه این استاندارد سعی بر آن بوده است که با توجه به نیازمندیهای خاص ایران حتی‏المقدور میان روشهای معمول در این کشور و استاندارد و روشهای متداول در کشورهای دیگر همآهنگی و همگامی ایجاد شود .

بنابراین با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم استاندارد حاضر با استفاده از استاندارد زیر تهیه گردید :

IS: 5416 - 1969

کمیسیون استاندارد میز و صندلی کودکستانها

1 ـ هدف منظور از تدوین این استاندارد تعیین مشخصات میز و صندلی کودکستانها با در نظر گرفتن سن و قد متوسط کودکان و شرایط بهداشتی و راحتی آنان می‏باشد . 2 ـ دامنه کاربرد

1 ـ هدف

منظور از تدوین این استاندارد تعیین مشخصات میز و صندلی کودکستانها با در نظر گرفتن سن و قد متوسط کودکان و شرایط بهداشتی و راحتی آنان می‏باشد . 2 ـ دامنه کاربرد این استاندارد شکل و اندازه و چگونگی میز و صندلی کودکستانها را تعیین می‏نماید .

منظور از تدوین این استاندارد تعیین مشخصات میز و صندلی کودکستانها با در نظر گرفتن سن و قد متوسط کودکان و شرایط بهداشتی و راحتی آنان می‏باشد .

2 ـ دامنه کاربرد

این استاندارد شکل و اندازه و چگونگی میز و صندلی کودکستانها را تعیین می‏نماید . یادآوری : بعد از بررسی‏های کافی نظری و عملی در مورد راحت و بهداشتی بودن میز و نیمکت کودکستانها و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور رویه میز کودکستانها باید منحصرا به شکل سه گوشه سه پهلو برابر ( مثلث متساوی الاضلاع ) و صندلی کودکان به صورت تک نفری و در دو نوع با ابعاد مختلف ( یک نوع برای کودکان سه و چهارساله و دیگری برای کودکان چهار و پنج ساله ) ساخته شود که بتوان آنها را بهر شکلی که لازم باشد مثلا به صورت تک تک , نعل اسبی , ردیفی , گروهی و به صورت شش ضلعی کنار هم بچیند که این مسأله طبق بررسی , از نظر کودکان بسیار جالب می‏باشد .

این استاندارد شکل و اندازه و چگونگی میز و صندلی کودکستانها را تعیین می‏نماید .

یادآوری :

بعد از بررسی‏های کافی نظری و عملی در مورد راحت و بهداشتی بودن میز و نیمکت کودکستانها و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور رویه میز کودکستانها باید منحصرا به شکل سه گوشه سه پهلو برابر ( مثلث متساوی الاضلاع ) و صندلی کودکان به صورت تک نفری و در دو نوع با ابعاد مختلف ( یک نوع برای کودکان سه و چهارساله و دیگری برای کودکان چهار و پنج ساله ) ساخته شود که بتوان آنها را بهر شکلی که لازم باشد مثلا به صورت تک تک , نعل اسبی , ردیفی , گروهی و به صورت شش ضلعی کنار هم بچیند که این مسأله طبق بررسی , از نظر کودکان بسیار جالب می‏باشد .

3 ـ ویژگیها

3 ـ 1 ـ ویژگیهای کلی هر میز کودکستان باید دارای سه پایه فلزی پروفیلی باشد که هر یک از پایه‏ها در رأس محل اتصال اضلاع قید زیر رویه قرار می‏گیرد . هر یک از اضلاع قید فلزی زیر رویه میز باید 5 سانتی‏متر از لبه چوبی میز به طرف داخل قرار گیرد برای تکیه گاه پای


دانلود با لینک مستقیم


میز و صندلی کودکستانها 19ص

نقش‌ بازی‌ و اسباب‌بازی‌ در شخصیت‌ کودکان 6ص

اختصاصی از هایدی نقش‌ بازی‌ و اسباب‌بازی‌ در شخصیت‌ کودکان 6ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

نقش‌ بازی‌ و اسباب‌بازی‌ در شخصیت‌ کودکان

کودکان‌ معمولا بخشی‌ از اوقات‌ شبانه‌روز خود را صرف‌ بازی‌ می‌کنند و از طریق‌ آن‌ به‌ حواس‌ خود مهارت‌ می‌بخشند و به‌ میزان‌ توانایی‌ و نیز نقاط ضعف‌ خود پی‌ می‌برند.

 

کودکان‌ معمولا بخشی‌ از اوقات‌ شبانه‌روز خود را صرف‌ بازی‌ می‌کنند و از طریق‌ آن‌ به‌ حواس‌ خود مهارت‌ می‌بخشند و به‌ میزان‌ توانایی‌ و نیز نقاط ضعف‌ خود پی‌ می‌برند.هدف‌ آنها از بازی‌کردن‌، تفریح‌ و سرگرمی‌، وقت‌گذرانی‌، شناخت‌ جهان‌ و فرار از غم‌ها و کدورتهاست‌ که‌ سه‌ مورد آخر را به‌ طور غیر مستقیم‌ درک‌ می‌کند.

● فواید بازی‌

بازی‌ برای‌ کودکان‌ نقشی‌ حیاتی‌ داشته‌ و موجب‌ پرورش‌ روح‌ و وسیله‌ای‌ برای‌ شادی‌ و انبساط خاطر کودکان‌ است‌.پدر و مادر عاقل‌ در ضمن‌ بازی‌ کودک‌ می‌تواند صفات‌ اخلاقی‌ و اجتماعی‌ فراوانی‌ را به‌ او بیاموزد.همچنین‌ بازی‌ در گروه‌ باعث‌ پرورش‌ وجدان‌ کودک‌ می‌شود.

● بازی‌ برای‌ شناخت‌ کودک‌

از طریق‌ بازی‌ با کودک‌ می‌توان‌ دریافت‌ که‌ او فردی‌ تواناست‌ یا ضعیف‌؟ فرمانده‌ است‌ یا فرمانبر؟ آرام‌ است‌ یا شلوغ‌ و...

از طریق‌ بازی‌ کودک‌ با اسباب‌بازی‌ها می‌توانیم‌ احساسات‌ خصمانه‌ یا دوستانه‌ او را دریابیم‌ و بفهمیم‌ چه‌ مسئله‌ای‌ او را رنج‌ می‌دهد، از که‌ گله‌مند است‌، چه‌ آرزویی‌ دارد و بسیاری‌ از صفات‌ و خصوصیات‌ دیگر مثل‌: شجاعت‌، ترس‌، مهربانی‌، قوه‌ ابتکار و ابداع‌، وضع‌ عادی‌ و یا نابسامان‌، جنبه‌ انزواجویی‌ یا زندگی‌ در جمع‌، در سایه‌ بازی‌ کردن‌ کودک‌ مشخص‌ می‌شود.

بازی‌ باعث‌ آرامش‌، تسکین‌، آموزش‌ راه‌ زندگی‌ و ایجاد راهی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ انس‌ و الفت‌ در کودک‌ می‌شود.

● انتخاب‌ اسباب‌بازی‌

شما پدر و مادر عزیز ساعتها وقتتان‌ را در فروشگاه‌ اسباب‌بازی‌، صرف‌ تهیه‌ بهترین‌، جالب‌ترین‌ و بی‌خطرترین‌ اسباب‌بازی‌ها برای‌ فرزندتان‌ می‌کنید و شاید واقعا برایتان‌ عجیب‌ باشد وقتی‌ که‌ می‌بینید بعد از دادن‌ اسباب‌بازی‌ جدید به‌ او، کودکتان‌ دوباره‌ به‌ سراغ‌ در قابلمه‌ای‌ می‌رود که‌ همیشه‌ دوست‌ دارد با آن‌ بازی‌ کند.این‌ را بدانید بهترین‌ اسباب‌بازی‌ آن‌ است‌ که‌ کودک‌ را مجذوب‌ خود کند و او را دوباره‌ به‌ سمت‌ خود بکشاند.

● رعایت‌ تناسب‌ سنی‌

در سه‌ سال‌ اول‌، زندگی‌ کودکان‌ به‌ سرعت‌ تغییر می‌کند و در این‌ میان‌ رعایت‌ سن‌ کودک‌ در انتخاب‌ اسباب‌بازی‌ مهم‌ است‌.

کودک‌ خردسال‌ به‌ اسباب‌بازی‌ای‌ نیاز دارد که‌ حواس‌ پنجگانه‌ او را تحریک‌ کند.اسباب‌بازی‌های‌ مناسب‌ برای‌ کودک‌ زیر یک‌ سال‌، آنهایی‌ هستند که‌ رنگها، حالات‌ مختلف‌ سطح‌ (نرمی‌ یا زبری‌ و غیره‌) مواد و شکلهای‌ جالب‌ و متنوع‌ را به‌ کودک‌ بنمایانند.

اسباب‌بازی‌هایی‌ که‌ صدا دارند، مثل‌ جغجغه‌ به‌ کودک‌ احساس‌ تسلط و کنترل‌ می‌دهد و رشد مهارتهای‌ دستی‌ و هماهنگی‌ او را سرعت‌ می‌بخشد.

کودکان‌ نوپا از هرمهای‌ اسباب‌بازی‌ و الگوهایی‌ که‌ سر هم‌ می‌شوند; از جمله‌ اسباب‌بازی‌های‌ داخل‌ حمام‌ و پازلهای‌ چوبی‌ که‌ بر روی‌ یک‌ صفحه‌ چیده‌ می‌شوند، بسیار لذت‌ می‌برند.

کودکان‌ در دو سالگی‌ مهارت‌ چرخش‌ مچ‌ دست‌ را کسب‌ می‌کنند و اسباب‌بازی‌هایی‌ که‌ درپوش‌ پیچی‌ دارند و مکعبهایی‌ که‌ داخل‌ هم‌ چفت‌، می‌شوند برای‌ آنان‌ مناسب‌ است‌.

کودک‌ پیش‌ دبستانی‌ از بازی‌ با مکعبها، وسایل‌ نقاشی‌ و رنگ‌آمیزی‌ و هر چیزی‌ که‌ محرک‌ بازی‌های‌ تخیلی‌ باشد، لذت‌ می‌برد.همچنین‌ بازی‌ با کارتهای‌ بازی‌ یا دومینوهای‌ تصویری‌ برای‌ او جالب‌ است‌.

● انواع‌ بازی‌های‌ دخترانه‌ و پسرانه‌

شاید نوع‌ اسباب‌بازی‌ برای‌ بچه‌های‌ پسر و دختر در سنین‌ مختلف‌ تقریبا یکی‌ باشد، اما شکل‌ بازی‌های‌ آنان‌ با هم‌ متفاوت‌ است‌.

بازی‌ پسرها و دخترها تا حدود یک‌سالگی‌ با هم‌ یکسان‌ است‌.آنان‌ می‌آموزند که‌ چگونه‌ دستهایشان‌ را حرکت‌ دهند، اشیا را در دست‌ بگیرند، به‌ دهان‌ ببرند، صدای‌ جغجغه‌ را درآورند، به‌ اداهای‌ دیگران‌ بخندند، با دستانشان‌ بازی‌ کنند، شصت‌ پایشان‌ را بگیرند و یا به‌ دنبال‌ عروسکهای‌ متحرک‌ بروند تا آنها را بگیرند، اما از حدود یک‌ سالگی‌ به‌ بعد اختلافات‌ در بازی‌های‌ دختر و پسر نمایان‌تر می‌شود.

● پسرها و بازی‌هایشان‌

به‌ غیر از بازی‌ با اسباب‌بازی‌ها یک‌سری‌ بازی‌های‌ دیگر وجود دارد که‌ آنها با خود به‌ تنهایی‌ و یا با دوستانشان‌ انجام‌ می‌دهند.

پسرها از حدود دو سالگی‌ کمی‌ جسورتر می‌شوند، به‌ راحتی‌ مالکیت‌ خود را اثبات‌ می‌کنند و با توجه‌ به‌ شخصیت‌هایشان‌ یا گستاخ‌ می‌شوند یا آرام‌.

آنان‌ که‌ پر تکاپو و شلوغ‌ کارترند به‌ نظر می‌رسد که‌ عجول‌تر هم‌ باشند; پس‌ بازی‌های‌ مهیج‌ و پرسروصدا را دوست‌ دارند; مانند دنبال‌کردن‌ او، گرفتن‌ او و فریاد کشیدن‌.آنها همچنین‌ بازی‌ با پدر و مادر را بسیار دوست‌ دارند و می‌خواهند هنگام‌ بازی‌ کردن‌ با اسباب‌بازی‌هایشان‌ پدر یا مادر و یا هر دو کنارشان‌ باشند.پسرها کم‌کم‌ بزرگتر که‌ می‌شوند، فرم‌ بازی‌ آنها مشخص‌تر می‌شود; مثل‌ جنگیدن‌ با شمشیرهای‌ چوبی‌، بازی‌ با تانک‌ها، فرمانده‌ یا سرباز شدن‌ و...


دانلود با لینک مستقیم


نقش‌ بازی‌ و اسباب‌بازی‌ در شخصیت‌ کودکان 6ص

دانلود تحقیق چکیده

اختصاصی از هایدی دانلود تحقیق چکیده دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

بخش دوم :

چکیده : بررسی اجمالی اشتباه در خود موضوع معامله است که مشتمل بر یک مقدمه و دو فصل می باشد . فصل اول کلیات ، شامل تعریف اشتباه و تفاوت آن با واژه های مشابه و شناسایی موضوع معامله می باشد ، و همچنین شامل جنبه های تاریخی اشتباه در خود موضوع معامله در حقوق رم ، فرانسه و فقه امامیه می باشد . در فصل دوم نیز سعی شده است سه نظریه مهم درمورد تفسیر اشتباه در خود موضوع معامله در حقوق فرانسه بررسی شود ؛ و در نهایت ؛ نظریات مختلف د ر ایران بررسی و نتیجه گیر ی شود . مقدمه : تلاش برای حل مسائل حقوقی مدنی بدون در نظر گرفتن سابقه حقوقی ایران راه بجایی نخواهد برد . قانون مدنی ایران مبتنی بر فقه امامیه و شرع انور اسلام است و حل مشکلات قانون مدنی باید بر مبنای فقه امامیه باشد تا هم از نظر قانونگذار ، که خو د در تدوین قانون مدنی از این منبع الهام گرفته است تأمین شود ، و هم از غنای فقه که در واقع تاریخ حقوق ایران را تشکیل می دهد بی بهره نباشیم . قانون مدنی ایران در قسمت قواعد عمومی قراردادها بیشتر ملهم از حقوق فرانسه است . و حتی بعضی از مواد آن ترجمة مواد ق . م فرانسه می باشد . نویسندگان قانون مدنی که دو دسته بودند ؛ عده ای فقیه و عده ای حقوقدانان تحصیل کردة غرب ، سعی داشتند که مطالب قانون مدنی فرانسه را تا آنجا که با فقه امامیه سازگار است در قانون ایران وارد کنند . در این تلاش نیز هر چند شایستة ستایش است ولی نقاط ابهام و اجمالی وجود دارد که ناشی از تعارضات بین فقه امامیه و حقوق فرانسه است که با نگاهی دقیق به قانون مدنی میتوان آن را دریافت ؛ از جمله ، موادی که محل اختلاف بین حقوق دانان ایران بوده و در مورد آن تشتت آراء وجود دارد ، ماده (2000) قانون مدنی ایران می باشد . در این مقاله سعی شده است که ماده ( 200) ق .م که راجع به اشتباه در خود موضوع معامله است با توجه به سابقه امر در فقه و حقوق فرانسه ، بررسی شده و از میان نظریات فقها و حقوق دانان فرانسه و نظریات اساتید حقوق ایران ، راه حلی برای اعمال این ماده به دست داده شود. فصل اول : کلیات مبحث اول : تعاریف گفتار اول : تعریف واژه اشتباه در فرهنگهای مختلف ، تعاریف گوناگونی از واژه اشتباه به عمل آمده است. علاوه بر آ ن ، تعریف اشتباه در علم حقوق با تعریف اشتباه در لغت متفاوت است . در اینجا ابتدا به تعریف اشتباه و سپس به تعریف آن در علم حقوق خواهیم پرداخت . الف ) بررسی لغوی واژه اشتباه : “اشتباه “ مصدر باب افتعال و از ریشه “شبه “ می


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق چکیده

دانلود تحقیق آثار حقوقی تلقیح مصنوعی

اختصاصی از هایدی دانلود تحقیق آثار حقوقی تلقیح مصنوعی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

آثار حقوقى تلقیح مصنوعى انسان

سید على علوى قزوینى

 

مقدمه:

همزمان با گسترش حوزه دانش بشرى و دستاوردهاى نوین در عرصه علوم تجربى، مسائل پیچیده حقوقى نیز خود نمایى کرده و راه حلهاى مناسب خویش را مى‏طلببند از آنجا که دانش حقوق یگانه علمى است که متکفل ارائه راه حلهاى مناسب براى این قبیل مشکلات و مسائل خاص مى‏باشد ناگزیر است که همراه با این مسائل نو ظهور گام بر دارد و براى این گونه پرسشها، پاسخهاى مناسب ارائه دهد. خوشبختانه دانش حقوق در قواعد و مقررات موضوعه خلاصه نمى‏شود بلکه حقوق دانشى است با قواعد و ضوابط کلى و اصول عامه‏اى که به مثابه اهرمهاى استنباط در اختیار حقوقدانان قرار مى‏گیرد، لذا با تکیه بر این اصول عمومى، حقوقدانان قادر خواهند بود که با هر گونه مسائل جدید حقوقى که در رویاروى ایشان قرار مى‏گیرد و شاید در قوانین موضوعه هم سخنى از آن نرفته باشد، بر خورد مناسب نموده و جوابهاى صحیح و راه حلهاى شایسته ارائه دهند.

مسأله تلقیح مصنوعى انسان که موضوع بررسى و تحقیق ما در این نوشتار قرار گرفته است، یکى از پدیده‏هاى نوینى است که با شکوفائى دانش پزشکى پا به عرصه هستى نهاده و بالتبع منشأ ایجاد مسائل مختلف حقوقى شده است و بدلیل آنکه این موضوع یکى از موضوعات نوین مى‏باشد، متأسفانه در حقوق مدون و قوانین موضوعه ایران سخنى از آن به میان نیامده است، از این رو براى تحقیق و مطالعه در اطراف جنبه‏هاى حقوقى این مسأله ناگزیر باید از اصول کلى و ضوابط عامه استمداد جست و بدین لحاظ ممکن است در پاره‏اى از موارد، استنباطات نگارنده از اصول کلى حقوقى داراى ایرادات و مناقشاتى نیز باشد؛ امید است با بیان موارد خلل و تبیین نقاط ضعف موجبات رفع نقایص از این مقاله فراهم آید.

 

تعریف تلقیح مصنوعى و انواع آن:

تلقیح مصنوعى اصطلاحا عبارتست از داخل کردن نطفه مرد در رحم زن بوسیله آلات پزشکى یا هر وسیله دیگرى غیر از مقاربت و نزدیکى.

لقاح، لغتا آبستن شدن(1) (Fecundation de chamean ) و تلقیح نیز به معنى آبستن کردن است(2). همانطور که ملاحظه مى‏شود معنى اصطلاحى تلقیح از معنى لغوى آن چندان دور نگردیده است؛ بدین معنا که لقاح مصنوعى عبارتست از آبستن شدن زن بوسیله آلات پزشکى و تلقیح مصنوعى عبارت است از آبستن کردن زن بوسیله تزریق اسپرماتوزوئید مرد به رحم زن به کمک وسایل پزشکى و آلات مصنوعى بدون انجام عمل مقاربت و نزدیکى.

تلقیح مصنوعى ممکن است با نطفه و اسپرماتوزوئید شوهر انجام گیرد که به آن تلقیح مصنوعى هومولوگ (AIH) گویند و همچنین امکان دارد عمل تلقیح بوسیله نطفه بیگانه تحقق یابد که به آن تلقیح مصنوعى هترولوگ (AID) گویند(3) تلقیح منى هومولوگ هنگامى ضرورت پیدا مى‏کند که شوهر داراى قابلیت بارورى طبیعى بوده ولى به علت چاقى یا نقص آلت مردانه نتواند موقع انزال، منى خود را روى گردن رحم بریزد و تلقیح منى هترولوگ در مواردى مناسب است که ثابت شود نابارورى شوهر غیر قابل درمان است.4

بنابراین لقاح مصنوعى بر دو قسم است که ما در این نوشتار احکام و خصوصیات هر یک را مورد بررسى و مطالعه قرار خواهیم داد.

 

تاریخچه پیدایش لقاح مصنوعى:

دانش پزشکى با پیشرفتهاى جدید خود توانسته است کمک شایان توجهى به تولید نسل انسان بنماید و بوسیله تلقیح مصنوعى و رفع بعضى از نواقص و عیوب مردان نظیر عنن، یا انزال سریع و یا معالجه عیوب مجارى تناسلى زنان یا مردان آرزوى کسانى که سالیانى دراز در انتظار فرزند بسر مى‏بردند را به تحقق برساند.

قابل ذکر است که مسأله تلقیح ابتدا در حیوانات اهلى و به منظور اصلاح نژاد یا تکثیر نسل بکار مى‏رفت در آغاز این کار را یکى از دانشمندان آلمانى بنام Lubwig Jacobiدر سال 1765 روى ماهیها انجام داد چند سال بعد یک دانشمند و کشیش ایتالیایى بنام پرفسور Spalanzoniتلقیح را روى سگ‏ها آزمایش کرد و نتیجه مثبت گرفت و بالاخره در اواخر قرن نوزدهم یکى از دانشمندان روسى به نام Elielva تلقیح مصنوعى در حیوانات چهار پا را عملى ساخت که این روش فعلاً نیز مورد استفاده قرار مى‏گیرد.

بدنبال موفقیت این آزمایشات در حیوانات، دامنه تلقیح مصنوعى به انسانها نیز سرایت نمود و این آزمایشات در مورد انسان، در کشورهاى مختلف از قبیل فرانسه، انگلستان به اجراء در آمد. چنانچه یک پزشک انگلیسى بنام John hunter در سال 1799 گزارشى در این زمینه به دولت انگلستان داد و در فرانسه ده مورد تلقیح مصنوعى در زنان انجام گرفته که قدیمى‏ترین آنها را مربوط به سال 1838 دانسته‏اند. ده سال بعد یکى از دانشمندان فرانسوى موسوم به Cerardگزارش داد که از 72 زنى که تلقیح مصنوعى شده‏اند، 41 نفر آنها از این طریقه بار دار گردیده‏اند و تقریبا از سال 1914 موضوع تلقیح مصنوعى کاملاً توجه پزشکان و علماء را بخود معطوف داشت. در سال 1914 یکى از پزشکان انگلیسى مقیم مصر موسوم به دکتر جامیسون شنیده بود که در میان بدویان طریقه‏اى براى معالجه زنان عقیم وجود دارد که گاه منجر به آبستن شدن زنها و گاهى منتهى به فوت آنان مى‏گردد. این موضوع، نظر پزشک مزبور را بخود جلب کرد و در اثر بررسى دریافت که زنان بدوى به قطعه‏اى از پشم افسون مى‏خوانند و بعد آنرا به زنان نازا مى‏دهند تا به رحم خود بمالند و معتقد بودند که زن حامله مى‏شود یا مى‏میرد. این پزشک پس از تحقیقات بیشترى دریافت که زنان بدوى پشم را به نطفه مردان آغشته و سپس آنرا به زن عقیم مى‏دهند تا استعمال نماید که علاوه بر نطفه مقدار زیادى از میکربهاى مضر موجود در پشم وارد رحم زن مى‏گردند و اگر زن بنیه قوى داشت در مقابل میکربها مقاومت مى‏کرد و الاّ از پاى در مى‏آمد و تلف مى‏شد. دکتر جامیسون پس از خاتمه جنگ جهانى اول به انگلستان مراجعت کرد و در صدد بر آمد بوسیله تلقیح مصنوعى ـ که قبلاً آزمایش شده بود و بدویان و صحرا نشینان نیز بعنوان ورد و جادو از آن استفاده مى‏کردند ـ و از راه صحیح علمى هزاران زن را که آرزوى مادر شدن داشتند بارور کند و بوسیله لوله آزمایش نطفه مرد را به رحم زن منتقل نماید تا بدین وسیله خانواده‏هاى زیادى را که از نداشتن فرزند تهدید به نابودى و متلاشى شدن مى‏گردیدند نجات دهد و در این رهگذر گاهى به علت بى ثمر بودن منى شوهر، از نطفه مردان بیگانه استفاده مى‏نمود.(4)

رواج تلقیح مصنوعى در انگلستان و هجوم زنان بى فرزند به بیمارستانهاى لندن موجب شد که موضوع تلقیح مصنوعى در مجلس عوام انگلستان مطرح و وزیر بهدارى وقت استیضاح و دولت تخطئه گردد که چر تولد این گونه اطفال را مانند سایر اطفال شرعى و قانونى به ثبت مى‏رسانند.(5)

 

بخش اول: تلقیح مصنوعى از دیدگاه شریعت و قانون

 

فصل اول: تلقیح مصنوعى و حکم تکلیفى آن

در این بحث دو مورد را مى‏توان تصور نمود: اول ـ موردى که در آن نطفه زوج بر زوجه قانونى و مشروع تلقیح مى‏شود. دوم ـ موردى که در آن نطفه مرد بیگانه به زن اجنبى تزریق مى‏گردد.

بررسى مورد اول: اگر تلقیح مصنوعى بوسیله تزریق نطفه شوهر به همسر قانونى او صورت گیرد این عمل کاملاً مشروع و جایز است؛ و در این خصوص هیچ گونه ابهامى وجود ندارد. مضافا اینکه اصالة الاباحة نیز در این مورد جارى مى‏شود؛ لذا طفل مولود نیز مشروع و قانونى بوده و کلیه آثار طفل حاصل از نزدیکى طبیعى بین زن و شوهر بر چنین طفلى نیز مترتب مى‏گردد. در این زمینه برخى از فقهاء امامیه فتوا به مشروعیت تلقیح نطفه زوج به همسر قانونى خود، داده‏اند. براى مثال آیت الله خوئى در این مورد چنین اظهار عقیده کرده‏اند:

تلقیح زن به نطفه شوهرش جایز است بلى اگر این عمل توسط غیر شوهر انجام شود و در اثر آن مسّ یا نظر به آلت تناسلى زن لازم آید، جایز نخواهد بود و حکم ولد حاصل از این عمل نیز بدون هیچ تفاوتى مانند سایر اولاد زوجین خواهد بود.(6)

بررسى مورد دوم: در صورتى که تلقیح بواسطه تزریق اسپرم مرد بیگانه به رحم زن انجام شود این عمل شرعا حرام و ممنوع است و براى اثبات حرمت و ممنوعیت، ممکن است به ادله زیر تمسک نمود: دلیل اول: آیه شریفه: «قُل للمؤمنات یَغضُضنَ مِن اَبصارِهِنَّ و یَحِفْظنَ فُروجَهُنَّ» (سوره نور، آیه 30) «اى پیامبر به زنهاى مؤمنه بگو که چشمهاى خود را از دیدن بیگانه بشهوت فرو پوشانند و فروج (آلت تناسلى) خویش را از زشتى‏ها نگهدارند».

 

این آیه شریفه به حفظ فرج امر نموده است و چون متعلق حفظ، در این آیه بیان نشده است و عدم ذکر متعلق نیز افاده عموم مى‏نماید، مقتضى آیه کریمه لزوم حفظ فرج از هر چیز، حتى تلقیح مصنوعى است. از این رو مدلول آیه مزبور منحصر به حفظ فرج از نزدیکى یا مقاربت نامشروع نیست بلکه سایر انواع روابط نا مشروع از قبیل مساحقه و تفخیذ و... را نیز شامل است که تلقیح مصنوعى نیز از جمله آن موارد مى‏باشد.

ممکن است در دلالت آیه فوق بر حرمت تلقیح، ایراد شود به اینکه ظاهر آیه شریفه لزوم حفظ فرج (اعم از مقاربت و نگاه کردن) از غیر شوهر مى‏باشد، ولى نسبت به شوهر یا خود زن، آیه هیچگونه دلالتى بر لزوم حفظ ندارد و بعبارت دیگر تصرف شوهر یا خود زن در فرج بوسیله داخل کردن جسمى یا مایع سیالى در آن، مشمول آیه فوق نیست. لذا اگر نطفه مرد اجنبى توسط شوهر یا خود زن به رحم او تزریق شود، این عمل هیچ گونه ممنوعیتى نخواهد داشت. مطلب فوق را روایاتى که در تفسیر این آیه


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق آثار حقوقی تلقیح مصنوعی