هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق و بررسی در مورد سد کارون 4

اختصاصی از هایدی تحقیق و بررسی در مورد سد کارون 4 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

فهرست

تقدیر و تشکر

فصل اول

آشنایی کلی با مکان کار آموزی ............................................................................................................................................ 1

فصل دوم

کابل کشی ............................................................................................................................................................................... 12

فصل سوم

چکیده ........................................................................................................................................................................... 117

فصل اول

آشنایی با مکان ، اهداف و موقعیت طرح

موضوع بررسی ها و اهداف طرح

بر اساس مفاد قرارداد خدمات مهندسی در مرحله دوم سد مخزنی و نیروگاه کارون 3 به شماره 761203 مورخ 18/1/72 مابین شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ( آب و نیرو ) ، مطالعات مرحله دوم (نهایی ) طرح بر طبق پیوست 1 قرارداد خدمات مهندسی مشاور مهاب قدس انجام شده بود صورت گرفت .

گزارش مرحله مقدماتی طرح

که شامل بهگزینی موقعیت محور ، نوع سد ، سازه های جنبی و نیز نیروگاه آن بود در اردیبهشت ماه سال 1379 تسلیم کارفرما شد. گزارش حاضر تحت عنوان گزارش میانکار مرحله دوم به تدبیق و تکمیل مطالعات مرحله اول طرح ، رفع بعضی از ابهامات و ملحوظ داشتن نقطه نظرات دفتر فنی کارفرما ، در محور منتخب بالا دست تلاقی دو رودخانه کارون و منج می پردازد. در مطالعات حاضر کماکان از نقشه های بزرگ مقیاس توپوگرافی به مقیاس 10000 : 1 و500 :1 برای ساختگاه سد و نیز نقشه های 2000 :1 و 1:500 برای مسیر تونل انتقال منج استفاده شد. در این مرحله از مطالعات از نتایج مطالعات حفاری ژئوتکنیک گسترده و جامعی که در ساختگاه سد انجام شد ، اطلاعات ارزشمندی به دست آمده که در طراحی ها مورد استفاده قرار گرفت.

موقعیت ساختگاه

ساختگاه سد مخزنی و نیروگاه کارون 3 در بخش جنوب غربی ایران در دامنه های شمال شرقی رشته کوه های زاگرس چین خورده در محلی با مختصات ً53 ً35 ً31 عرض شمالی و ً50 ً24 ً50 طول خاوری واقع در 45 کیلومتری شهرستان ایذه واقع شده است. محدوده محل سد بخش عظیمی حوزه آبریز رودخانه کارون را تشکیل می دهد. این بخش از حوزه آبریز دارای وسعتی معادل 14320 کیلومتر مربع می باشد . شیب عمومی حوزه حدود 28/1 درصد ، از سمت شمال به مغرب است. در بخش ضمائم موقعیت تقریبی طرح نشان داده شده است. محدوده مورد نظر عمدتاً کوهستانی است. روند

عمومی کوه ها و ارتفاعات شمال باختری – جنوب خاوری می باشد که بلندترین نقطه آن 4200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در حوزه آبریز ساختگاه طرح از یک طرف رشته کوه های بلند زاگرس شرایط مناسبی را برای ریزش های جوی ( ارتفاع متوسط بارندگی سالانه حوزه حدود 680 میلیمتر ) به وجود آورده است که خود باعث جریان دبی زیاد در سرشاخه ها گردیده و از طرف دیگر وجود دره های عمیق در مسیر جریان ، امکانات بالقوه ای را از نظر سد سازی و تولید انرژی پدید آورده است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق و بررسی در مورد سد کارون 4

تحقیق درمورد طراحی بسته بندی

اختصاصی از هایدی تحقیق درمورد طراحی بسته بندی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درمورد طراحی بسته بندی


تحقیق درمورد طراحی بسته بندی

دسته بندی : صنایع _ صنعتی  ،

فرمت فایل:  Image result for word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

فروشگاه کتاب : مرجع فایل 

 


 قسمتی از محتوای متن ...

تعداد صفحات : 136 صفحه

موضوع : مقدمه.
طراحی بسته بندی در دنیای امروز یکی از هیجان انگیزترین عرصه ها در بازار تولید و مصرف است که با مددگیری از صنایع و فنون مختلف مرزهای متعددی را گذرانده است.
تمامی کوششهایی که صرف طراحی یک بسته می گردد و هنگامی به هدف خود دست می یابد که خریدار و مصرف کننده با رؤیت بسته مورد نظر ضمن کسب اطمینان از سلامت محتوی بسته، بدلیل قدرت و گیرایی طراحی بسته مورد نظر، مجذوب شده و آن را خریداری نموده و یا در بازارهای بدون رقابت با اطمینان به مصرف برسانند.
هیچ طراحی نمی تواند قبل از کسب اطلاعات موثق طرح خود را به عموم ارایه نماید.
زیرا هیچ گاه دو مشتری به یکدیگر شبیه نیستند.
و هر فرد رفتار و انتظارات مختلفی از چیزی که خریداری می نماید دارد و علاوه برآن مشتریها نیاز خود را از چندین منبع تأمین می نمایند که بیانگر نحوة ارزیابی آنها از جنبه های مختلف کالاهایی است که خریداری می کنند.
از قبیل کیفیت کالا، قیمت و… بخش نظری پروژه: تعیین عنوان پروژه: طراحی استایل عطر زنانه و مردانه برای آلفارومئو تعین استراتژی و اهداف پروژه: رسیدن به یک استایل مناسب برای ست عطر زنانه و مردانه آلفارومئو بصورتی کاملاً هماهنگ با شخصیت محصولات آلفارومئو و حفظ اصول بنیادین و کلاسیک آلفاهای قدیمی.
1- شناسایی مسئله تعریف و تفسیر شکل و تعیین طبقه استفاده گر: کمپانی آلفارومئو یک کمپانی با سابقه تولید بسیار زیاد نزدیک به یک قرن بوده و در طول این مدت محصولاتی شاخص در نوع خود تولید نموده است که با توجه به قدمت کمپانی، این مارک، یک مارک بسیار شناخته شده و قابل اطمینان در سطح بازارهای اروپا می باشد.
و همواره شنیدن نام آلفارومئو احساس وجود یک کالای مدرن که همچنان به اصول اولیه طراحی خود پایدار می باشد را بوجود می آورد.
به طور خلاصه محصولات آلفارومئو از نمونه های بارز طراحی پست مدرن می باشند و همواره در زیبایی مثال زدنی بوده اند.
این مزیت به این کمپانی این اجازه را داده است که Range متنوعی از محصولات جانبی را در کنار اتومبیهای خود تولید کند که از محبوبیت بالایی نیز برخوردارند.
این محصولات،‌ هم در کنار اتومبیلها و هم بصورت جداگانه در فروشگاههایی با نام بوتیک آلفارومئو به فروش می رسند.
در سالهای اخیر حرکتی آغاز شده است مبنی بر عرضه عطر و ادکلن از طرف شرکتهای اتومبیل سازای مشهور و تعبد.
  متن بالا فقط تکه هایی از محتوی متن مقاله میباشد که به صورت نمونه در این صفحه درج شدهاست.شما بعد از پرداخت آنلاین ،فایل را فورا دانلود نمایید 

 

 


  لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود مقاله :  توجه فرمایید.

  • در این مطلب،محتوی متن اولیه قرار داده شده است.
  • به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در ورد وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.
  • پس از پرداخت هزینه ،ارسال آنی مقاله یا تحقیق مورد نظر خرید شده ، به ادرس ایمیل شما و لینک دانلود فایل برای شما نمایش داده خواهد شد.
  • در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون بالا ،دلیل آن کپی کردن این مطالب از داخل متن میباشد ودر فایل اصلی این ورد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد.
  • در صورتی که محتوی متن ورد داری جدول و یا عکس باشند در متون ورد قرار نخواهند گرفت.
  • هدف اصلی فروشگاه ، کمک به سیستم آموزشی میباشد.

دانلود فایل   پرداخت آنلاین 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد طراحی بسته بندی

تحقیق و بررسی در مورد ایذه

اختصاصی از هایدی تحقیق و بررسی در مورد ایذه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

آداب ، رسوم و میراث فرهنگی مردم ایذه(مال امیر)

ایذه یا مال امیر مرکز شهرستان ایذه در استان خوزستان و در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنابر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران هخامنشیان و پیش از آن (عیلامیان) می‌باشد. تقریبا بیشتر باستان شناسان بر پیشینه تاریخی ۶۰۰۰ ساله ایذه اتفاق نظر دارند. ایذه، شهر نگارکنده‌های سنگی و صخره‌ای ایران نام نهاده شده‌است.

ویژگی‌های جغرافیایی و آب و هوا

ایذه در استان خوزستان، در ۳۱ درجه و ۵۰ دقیقه پهنای شمالی و ۴۹ درجه و ۵۲ دقیقه درازای خاوری نسبت به گرینویچ و ارتفاعی معادل ۷۶۰ متر از سطح دریا واقع شده‌است. ایذه از نظر آب و هوایی خنک‌ترین شهر استان خوزستان است که علت آن را میتوان قرار گرفتن این شهر در دشتی وسیع در دامنه رشته کوه زاگرس وبارش برف در برخی نقاط مرتفع مشرف بر شهر و نیز وجود وسیع‌ترین پوشش جنگلی استان خوزستان (۱۸۰٫۰۰۰ هکتار) در این منطقه دانست. دمای شهر ایذه در زمستان گاهی به زیر صفر درجه سانتی گراد میرسد و میانگین آن در فصل تابستان۲۴ درجه سانتی گراد است. میانگین بارش سالیانه در ایذه 700-800 میلیمتر میباشد.

مردم

/

رقص محلی بختیاری‌ها که به دستمال بازی شهرت دارد.

ساکنان ایذه از طوایف هپارتیپ یا هپیرتیپ بودند که ظاهراً همان قوم دلیر و شجاعی است که یونانیان از آنها با نام امردیان یا مردیان یاد کرده اند. هرودوت آنان را جزو طوایف بدوی ایران می داند(۲) و دیودور سیسیلی(۳) از آنان به عنوان مردمی استقلال طلب یاد می نماید.

جمعیت شهر ایذه

جمعیت این شهر در سرشماری سال ۱۳۸۵، ۱۰۴، ۳۶۴ نفر برآورد شده‌است که البته این عدد به دلیل سکونت بیشتر جمعیت مردمان ایذه در مرکز استان و دیگر مناطق نفت خیز (به دلیل اشتغال اهالی تحصیلکرده و ماهر این شهر در امور عمرانی و نفت) است.

گویش مردم ایذه

تمامی مردم ایذه به گویش بختیاری صحبت می‌کنند. گویش بختیاری نوعی از گویش لری می‌باشد که مردم مناطق جنوب لرستان، بخشهای شرقی و شمالی خوزستان، چهارمحال و بختیاری و مناطق غربی استان اصفهان بدان سخن میگویند.

نام‌ها

شهر ایذه از روزگار باستان تا امروز به نامهای ایزج، ایذه، اوجا، آیا پیر، آنزان، انشان، ایگه، ایجهه، اریگ، ایج، ایدج الاهواز، مالمیر یا مال امیر خوانده شده‌است. کلمه ایذه برگرفته از واژه ایجه یا ایگه فارسی باستان به معنی مسکن و محل زندگی است.(۵) به علاوه به دلیل وجود زیج‌های بسیار در این ناحیه، این شهر به نام اریگ یا ایج خوانده می‌شده‌است. به عقیده برخی از محققین این شهر در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد «انزان» نامیده می‌شد و مرکز ایالت انزان بوده‌است. می‌توان ایذه را تغییر شکل یافته ((انزان)) عیلامی نیز دانست.

ایدیده یا ایدیذ عیلامی با توجه به اینکه تمدن عیلام در منطقه کوهستانی فعلی بختیاری قرار داشته‌است و شهر ایدیده از شهرهای مهم آن بوده‌است و ایدیذه به معنای شهر کنار آب آمده‌است و به دلیل قرار گرفتن ایذه کنونی در کنار تالاب شط (منگر) می‌توان گفت که ایدیده همان ایذه کنونی بوده‌است. شباهت میان حروف ایدیده با حروف ایذه نیز می‌تواند دلیل براین مدعا باشد.

اوجا یا هوجا اوجا یا هوجا که یونانیان این شهر را به این اسم می‌خوانند و مردم آنجا را اوجیا می‌گفتند.

ایاپیر یا اجاپیر ایاپیر یا اجاپیرکه از اسامی باستانی این شهر می‌باشد و در کتیبه‌های اشکفت سلمان نام ایذه آیاپیر یا آجاپیر آمده‌است.

آنزان یا آنشان آنزان یا آنشان به معنی دارنده فر است[نیازمند منبع] که این نام از نظر زمانی قبل از آن است که یونانیان این شهر را اوجا یا هوجا بخوانند. از متون تاریخی چنین برمی آید که انشان یا انزان یکی از ایالت‌های مهم دولت عیلام بوده‌است و با توجه به گفته‌های یاقوت حمودی در معجم البلدان می‌توان به این نتیجه رسید که آنزان بر همین منطقه اطلاق می‌شده‌است زیرا این شهر در روزگار باستان از نواحی آباد بوده و اهمیتی بسزا داشته‌است و به همین دلیل آنزان که نام این شهر بوده‌است برتمام ایالت اطلاق شده‌است.

ایزج یا ایذج اکثر مورخین در آثار خود این شهر را با نام ایزج ذکر کرده‌اند چنانکه ابن حوقل در صوره الارض ابودلف در سفرنامه، مقدسی در احسن التقاسیم حمدالله مستوفی در نزهه القلوب از این شهر با نام ایزج یاد کرده‌اند.

اصطخری در مسالک و الممالک از ایزج اسم برده و این شهر را جزو خوزستان دانسته‌است و قزوینی در آثار البلاد به ایزج اشاره نموده و حدود جفرافیایی و آثار تاریخی آن را ذکر نموده‌است. طبری در تاریخ الرسل و الملوک و ابن ایثر در تاریخ کامل این شهر را با نام ایزج ذکر نموده‌اند. مولف معجم البلدان نیز از عظمت منطقه بختیاری در روزگار سلوکیان سخن گفته و معتقد است که یونانی‌ها در این خاک آبادی‌هایی ساخته بودند. در دوره ساسانیان از احداث و توسعه راه‌ها در منطقه سخن به میان آمده‌است. عده‌ای از مورخین برخی ایل راه‌های فعلی بختیاری را یادگار آن دوران دانسته‌اند.

حافظ شیرازی نیزاز ایذج درغزل شماره ۳۹۰ دیوان خود چنین یادمیکند:

«بعدازاین نشکفت گربانکهت خلق خوشت *** خیزدازصحرای ایذج نافه مشک ختن»

 

ایذه در روزگار ایلامیان آیاپیر، آنزان نامیده می‌شد. از واپسین روزگاران هخامنشی خاستگاه الیمایی ها(بازماندگان ایلامیان)بوده‌است که هم زمان با دورهٔ سلوکی- پارت، بسته به شرایط قلمرو خود را گسترش می‌دادند. پیکره{مجسمه} مفرغین مرد شمی از آن دوره‌است. در دوره ساسانی به نام ایذه خوانده شد و با گشودن آن به دست مسلمانان ایذج نامیده شد. اتابکان لر که در سدهٔ پنجم هجری پدیدار شدند، بدان مالمیر می‌گفتند، نامی که همچنان بر سر زبان هاست. از دههٔ ۱۳۳۰ شهر دگر باره ایذه نامیده شد. نام ایذه نامی بسیار باستانی است و از دوران پیش از ساسانیان رایج بوده‌است. این شهر در دوره‌هایی نامهای دیگری نیز داشته‌است نام مالمیر که همان مال امیر است (مال در زبان بختیاری به معنی خانه‌است) بیشتر در زمان هزاراسفیان که به اتابکان لر بزرگ مشهور شده‌اند کاربرد داشته‌است.

واژه باستانی ایذه در سده‌های اخیر به کلی فراموش شده بود تا این که در زمان پهلوی اول، بار دگر زنده شد و در تیرماه ۱۳۱۴ هـ. ش، از سوی فرهنگستان ایران به نام پیشین خود، ایذه نامگذاری شد.

ایذه در دوران معاصر

اوج شکوفایی تاریخ معاصرایذه مربوط به دوران مشروطیت می‌باشد، درعصرمشروطه مردم ایذه نیزهمراه و همگام با سایرروشنفکران و مجاهدین بختیاری فتوای روحانیت رالبیک گفتندوعلیه استبداد صغیر قاجار، ضمن پیوستن به سپاه بختیاری، به فرماندهی سرداراسعد بختیاری(فاتح ملی) قیام کردندوظفرمندانه پس از فتح اصفهان موفق به فتح تهران شدند. البته نقش مردم ایذه درملی شدن صنعت نفت و مقابله بااستعمارانگلیس درنفوذبه مناطق بختیاری، مبارزه باطاغوت وشرکت درهشت سال دفاع مقدس و استواری آنان همچون شیرهای سنگی(بردشیر) مثال زدنی است.

آثار باستانی

عروج یاشوسن به گفته بعضی مورخان همان محل قصر شوسن مذکور در تورات است که در ایذج بوده. لایارد، عالم انگلیسی مدتی از عمر خود را در ایذه گذرانید. ۱۴ مورد اثار باستانی مربوط به سلسله‌های ماقبل میلاد در ان وجود دارد از جمله ایلامیها.از دیگر اثار معروفباستانی این شهرستان می‌توان اشکفت سلمان و کول فرح و خنگ اژدر یا روستای شمی و... نام برد لازم به ذکر است که مجسمه ایاپیر از روستای شمی در اورده شده‌است. پل ایذج یکی دیگر از آثار باستانی ایذه می‌باشد، این پل از شگفتی‌های قابل توجه تاریخی است، زیراجنس آن ازسنگ و ملات ساروج بوده و بر روی بستر رودخانه‌ای خشک و بسیار عمیقی بنا شده‌است. همچنین در ایذج آتشکده‌ای قرار داشته‌است که تا زمان هارون الرشید فروزان بوده‌است. بردگوریهای موجوددرکوههای ایذه و بختیاری نیزحکایت از دین اهالی آن پیش از اسلام و در ایران باستان زرتشتی دارد. شیرهای سنگی بردشیر نیز از آثار باستانی ایذه به شمار میروند که البته نمونه‌های بسیاری در دیگر نقاط بختیاری یافت میشود.

اماکن جهانگردی

/

سد کارون 3 در ایذه از بزرگترین سدهای خاورمیانه.

علرغم آب وهوای مساعد، وجودپتانسیلهای طبیعی وتاریخی گردشگری نظیر:

دشت سوسن با چشمه‌های فراوان

بردگوری (گوردخمه‌های)مربوط به ایران باستان

منطقه توریستی تفریحی زراس (حاشیه سد کارون ۳)

پل‌های دوقلوی کارون جایگزین پل قدیم شالو

آثار باستانی اشکفت سلیمان (اشکفت سلمان)


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق و بررسی در مورد ایذه

پاورپوینت دوی سرعت

اختصاصی از هایدی پاورپوینت دوی سرعت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پاورپوینت دوی سرعت


پاورپوینت دوی سرعت

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: powerpoint (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد اسلاید:28

مفهوم سرعت

  1. توانایی حرکت یک عضو یا بخشی از دستگاه اهرمی بدن یا حرکت کل بدن با حد اکثر سرعت ممکن

 2.حرکت در کمترین مدت زمان یا پیمودن مسافتی در حد اقل مدت زمان است

انواع سرعت

. سرعت واکنش : زمان بین ارائه محرک و نخستین حرکت ورزشکار، سرعت واکنش را می توان تا حدودی به کمک تمرین و با استفاده از علائمی مانند صدای تپانچه توسعه داد اما دامنه تغییرات آن محدود است.

  1. سرعت اندام : در ورزشهایی که سرعت یک عضو اهمیت بیشتری دارد.
  2. سرعت کنترل شده : در ورزشهایی مثل پرشها کنترل سرعت بسیار مهم است.

4. سرعت کل بدن : در دوی 100 متر و شنای 50 متر حرکت و جابجایی کل بدن از یک نقطه به نقطه دیگرمهم است


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت دوی سرعت

کاپیتان کوک 12ص

اختصاصی از هایدی کاپیتان کوک 12ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

 

کاپیتان کوک: جستجوگر دریانورد و پیشگام دریایی

م. عباس‌پور

 

کاپیتان جیمز کوک

کاپیتان جیمز کوک، به عنوان یک جست‌وجوگر

دریانورد و پیشگام و کسی که از اسکوربوت

پیشگیری کرد، بسیار مشهور است.

اسکوربوت، بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث که شل شدن لثه‌ها و خونریزی زیاد در زخم‌های کوچک از علائم آن است.

سال‌های نخستین

سه سفر اکتشافی کاپیتان کوک اطلاعات بی‌سابقه‌ای در مورد اقیانوس آرام و مردمانی که در جزایر و سواحل آن می‌زیسته‌اند در اختیار اربابان وی قرار داد. موفقیت‌های وی بیشتر از این حیث که او فرزند خانواده‌ای معمولی که کشاورز و اهل مارتن در شمال یورک بود، بیشتر قابل توجه بود.

«... [به گفته‌ی خودش] نه تنها می‌خواستکه به سرزمین‌های دوردستی که پیش از او هیچ انسانی به آنها نرسیده بود، بلکه تا دورترین نقطه‌ای که تصور می‌کرد، ممکن است انسان به آن‌ها پا گذارد، سفر کند».

کوک اولین بار در سن 18 سالگی به دریا سفر کرد. ده سال از عمرش را در تجارت زغال‌سنگ در سواحل شرقی انگلستان گذراند- مکانی با تپه‌های زیردریای زیر دریایی خطرناک که دائما تغییر شکل و موقعیت می‌دهند و قسمت‌های کم عمقی که در نقشه ثبت شده‌اند و بندگاه‌هایی که پهلو گرفتن در آن‌ها دشوار است. در سال 1755 به نیروی دریایی سلطنتی پیوست و در دو سال آزمون مهارت دریانوردی و هدایت کشتی‌های سلطنتی رابه موفقیت پشت سر گذاشت. در طی هفت سال جنگ- نبرد میان انگلستان و فرانسه برای به دست قدرت در آمریکای شمالی- تجربه جست و جو در آب‌های آمریکای شمالی را کسب کرد و نخستین سال‌های صلح پس از جنگ بین 1763 تا 1767 را صرف نقشه‌بردای خطوط ساحلی همیشه مه‌آلود نیوفاندلند (= جزیره‌ای در کانادا NewFoundland) کرد. در طول این سال‌ها وی این امکان را یافت که به صورت عملی (تجربی) ریاضی و نجوم را فرا گیرد و به طور مستمر مهارت‌های مورد نیاز برای یک جست و جوگر را با کفایت را کسب کند. در سال‌های بعد، نشان داد که توانایی‌های دیگری که البته پیچیدگی کمتری دارند، نیر دارد، از جمله قدرت مدیریت، عزم راسخ و جاه‌طلبی، توانایی‌هایی که او را به برجسته‌ترین جست و جوگر قردن هجدهم تبدیل کرد. [همان طور که] خود وی بیان می‌دارد: « نه تنها قصد دارم که به دورتر از نقاطی که پای انسان‌ها به آن‌ها رسیده، بلکه به دورتین نقاطی که فکر می‌کنم برای انسان امکان رفتن به آن‌ها وجود دارد، سفر کنم».

سفر دریایی اول به اقیانوس آرام

سفر نخست کوک (71-1768) سفری مخاطره‌آمیز تخت نظر فرماندهی نیروی دریایی و جامعه سلطنتی بود. هدف اصلی در این سفر، سازماندهی مأموریتی عملی به قصد مشاهده عبور نصف‌النهاری (حرکت یک سیاره یا ماه از برابر جسمی بزرگ‌تر مثل خورشید) سیاره ونوس (ناهید) از جزیره ماهیتی بود و البته این هدف ضمیمه دستورات دیگری مبنی بر جست و جوی قاره پهناور جنوبی، Terra Australis Incognita بود که موقعیت آن توجه دریانوردان و پژوهشگران اروپایی را از قرن 16 به خود جلب کرده بود و تعجب آنان را نیز برانگیخته بود.

 

مسیر سفر کاپیتان کوک در

اطراف نیوز یلند وساحل شرقی استرالیا

کوک را که در ان زمان ناو سروان (ستوان نیروی دریایی) بود گیاه‌شناسی به نام جوزف نبکس و ستاره‌شناسی به نام چارلز گرین و گروه کوچکی از دستیاران علمی و هنرمندان همراهی می‌کردند.

کشتی کوک، Eneavour (به معنای تلاش) یک کشتی ساخت و ؟؟؟ (شهری در کانادا) بود که مخصوص حمل زغال طراحی شده بود و شکل بیرونی دیواره آن انحنا داده شده بود و به این دلیل انتخاب شده بود ه قدرت و قابلیت ذخیره‌سازی بالا داشت و کف آن تا عمق کمی از آب پایین می‌رفت. البته در کشتی باید تغییراتی صورت می‌گرفت اما نیازی به تغیر نوع آن نبود. کشتی سفرهای دوم و سوم، Resolution (به معنای عزم و اراده مستحکم) نیز همین ساختار راداشت و حتی در همان کارخانه کشتی‌سازی سازنده Enoleavour، ساخته شده بود. در مورد ویژگی‌های این کشتی کوک می‌نویسد:

«به وسیله‌ی کشتی بود که من کشفیات خود را در آن دریاها بیش از هر کس دیگری ادامه دادم».

«... کوک بیش از 5000 مایل از سواحلی را که پیشتر ناشناخته بودند، به نقشه اضافه کرد».

کوک ابتدا به تاهیتی سفر کرد تا مشاهدات ستاره‌شناسی را که هدف اولیه سفرش بود، به انجام برسند، پیش از آن که به سمت جنوب تغییر مسیر دهد، جایی که در دستورالعمل‌هایی که به او داده شده بود قید شده بود که «دلیلی وجود دارد که ممکن است خشکی یا قاره‌ای پهناور در آن جا کشف شود». کوک پس از رسیدن به عرض جغرافیایی 40 درجه‌ی جنوبی، بدون آن که نشانی از آن خشکی بیابد تغییر مسر داد، جایی که در آن کمی بیشتر از شش ماه صرف نقشه‌برداری از مناطق آن کرد که آن‌ها در واقع آن گونه که تصور می‌شد بخشی از قاره جنوبی نبودند.

از ان جا کوک Endeavour را به سمت مناطق شرقی کشف نشده‌ی هلند جدید (نامی که هلندی‌ها در قرن هفدهم


دانلود با لینک مستقیم


کاپیتان کوک 12ص