هدف کلی این واحد درسی آن است که دانشجویان را به طور مقدماتی باشیوه های تحقیق درعلوم تربیتی وروان شناسی آشنا کند تا آنان بتوانندضمن اینکه بااصول علمی تحقیق آشنامی شوند،یافته های پژوهش درعلوم انسانی را مورد مطالعه قرار دهند.
نظریه از طریق ایجاد انگیزه پژوهشی و هدایت پژوهشهای آتی زمینه گسترش دانش را فراهم می کند.رابطه بین نظریه و واقعیت یک رابطه دو جانبه است.
چند پیشنهاد به پژوهشگران جهت کمک به آنها در مطالعه منابع مربوط به موضوع:
- با جدیدترین منابع شروع کنید.
- حوزه معینی را نعیین کنید.
- ابتدا چکیده ها را از طریق منابع مقدماتی مطالعه کنید.
- یادداشت (فیش)تهیه کنیدومشخصات کامل کتابشناسی را روی هر یک بنویسید.
در شرایطی که کنترل متغیرهای اعتبار درونی بوسیله طرح تحقیق امکانپذیر است ، نمی توان تمامی متغیرهای اعتبار بیرونی را تنها بوسیله طرح کنترل کرد. در نتیجه برای بررسی آنها بایستی به توصیف دقیق متغیرهای مستقل و وابسته پرداخت.
در روشهای آمار توصیفی ، پژوهشگر به طبقه بندی ،خلاصه کردن، توصیف و تفسیر و برقراری ارتباط از طریق اطلاعات جمع آوری شده می پردازد.
تلاشهای پژوهشگر با تهیه گزارش پژوهشی خاتمه می پذیرد که دارای 4 بخش است.
دانلود پاورپوینت روش تحقیق درروان شناسی وعلوم تربیتی دکتر علی دلاور- 160 اسلاید