لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:20
چکیده
هویت به معنای سیاسی واجتماعی آن با منافع ملی مردم یک کشور پیوند تنگاتنگی دارد ،چنانکه توجه به وضعیت جغرافیایی ،دین ،مذهب ،اخلاقیات وتاریخ وزبان ،لهجه ها و فرهنگ وادبیات همه وهمه از مسائلی است که درتعریف هویت ایرانی درهر دوره ومقطع تاریخی تاثیر دارند . ایران ما امروزه با توجه به نفوذ شدید فرهنگ غربی بیش از هرزمان دیگری نیازمند تقویت مبانی ملی و عقیدتی دارد واین ممکن نیست مگراینکه اندیشمندان و فرهیختگان کشورمان با دست یابی به رهیافتهای نظری وعملی درآشنایی نسل جوان با هویت وشخصیت واقعی (خودواقعی )درتقویت باورهای ملی ومذهبی آنها تلاش کنند تا نسل امروز ما با آشنایی با افتخارات و هویت تاریخی خود از دیگر شیفتگی به خود شیفتگی برسند دراین مقاله سعی شده با توجه به هویت ملی وعناصروآثارآن وارائه برخی راهکارها گامهایی برداشته شود .
واژه های کلیدی عبارتنداز: هویت، فرهنگ ملی، ناسیونالسیم، هویت دینی، بازگشت به خویش، خودشیفتگی ،وزیراسیون و... است.
مقدمه
هویت واژه ای فلسفی وبه معنای عینیت و تشخیص یک شی ء یا یک شخص است .اصولا"هویت یا ماهیت یکی شیء چیستی آن است که آنرا از هستی (وجود )متمایز می سازد ،واینکه کدامیک اصیل است و حقیقت دارد کدامیک اعتباری است و اصالت ندارد یک پرسش اساسی است که از قدیم ذهن فلاسفه را به خود مشغول داشته است . بیش از این بشر ماهیت را اصیل می دانست ولی فیلسوف بزرگ اسلامی ملا صدرا به اثبات اصالت وجود پرداخت . مفهوم هویت در اندیشه بشر امروزی ودر علوم انسانی جدید و دانش های اجتماعی چگونگی فرهنگ جامعه است .از این روهویت تاریخی و اجتماعی یک ملت همسو با هویت فرهنگی است و متفکران مسلمان زیر عنوان حمل شیءبرنفس ازآن یاد کرده اند .درزبان های اروپایی identitas(فرانسه)یا identity (انگلیسی )که از واژه لاتین identitas اشتقاق یافته و بیش وکم همان معنا را می دهد. مستفاد می گردد. چیستی هویت درکیستی و چگونگی عناصر تشکیل دهنده آن است و فرهنگ ودیانت وباورمندی مردمی و تمدن تاروپود هویت جامعه را پدید می آورند به عبارتی هویت حالتی فردى است و هویت فردی نیز ملهم از هویت جامعه است . درواقع جامعه یعنی مجموعه ای از باورها ،کردارها ،نهادها و منش ها و خصوصیات دیگر است که در جمع هویت جامعه را تشکیل می دهند . هویت دررابطه با جامعه معنی پیدا می کند گویا دراینجا هویت را با شخصیت فرددرجامعه می توان مترادف گرفت . تکیه بر هویت جامعه از هرنوع امری عینی است و انتزاعی نیست و نمی توان موجودیت آنرا انکار کرد . چنانکه قرآن کریم نیز درآیه 13 سوره حجرات می فرماید «یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا"وقبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم »اشاره به کلماتی همچون مرد وزن وشعوب و قبائل نشانگر هویتهای متفاوتی است که ضمن اینکه گروهها و افراد از همدیگر تمیز داده شوند درعین حال با وجود اختلاف ماهوی بین انسانها بحث شناخت و وحدت آنها به میان آمده است .
بنابراین تفکیک گروه های انسانی اختصاصی به اندیشه مدرن ندارد تا از نفی آن غیر دینی بودن مبحث ملیت را نتیجه بگیریم بنابراین در آیه مذکور از یک سو به تکثر ملل و اقوام بشری اشاره می کند از سوی دیگر بیان ملاک برتری انسانها بریکدیگر را منوط به تقوی آنها معرفی می کند بنابراین طبق همین آیه ما مجاز هستیم درباره هویت ملی تحقیق کنیم تابا کرامت تریم ملت هارا بشناسیم .
مقاله هویت ملی و راهکارهای آن