
عنوان :
چگونه آموزش علوم با روش مبتنی بر تدریس اعضای گروه (TMTD) امکان پذیر است؟
تجارب یادگیری از ترکیب محیط، فرآیند و جو اجتماعی شکل می گیرند. ماهمچون یادگیرندگان با همکاری دانش آموزان و برای آنان به خلق فرصتهایی برای کشف و ساخت حوزه های مهم دانش، و ایجاد ابزارهای قدرتمند
یادگیری و زیستن در شرایط اجتماعی مطابق با شأن انسان می پردازیم.با گزینش الگوهای مناسب، محتوا بهجای صورت جزئی به مفهوم کلی، فرآیند به جای پذیرش انفعالی به کاووش سازنده، و جو اجتماعی به جای محدود
کننده بودن به شکل گسترش یابنده مبدل می شود
انتخاب ما به دامنه روشهای گوناگون تدریس و نیز کوشش برای توسعه آن از طریق ایجاد الگوهای جدید و مطالعه الگوهایی که دیگران ابداع کرده اند وابسته است اگر الگوها به شکل مطلوبی اجرا شوند، آمار یادگیری
بعضاً به چندین برابر افزایش یافته و کنترل مفهومی و کشف مفاهیم که از طریق رویکردهای متداولی تدریس به شیوه «ازبرخوانی» یا (گچ و حرف) ممکن نیست – میسر می شود.
هر الگو نوعی پژوهش درباره تدریس و یادگیریی است: نقاط قوت آنها در این نکته است که هر الگوی تدریس به جای اینکه پیروی کورکورانه از فرمول ها را به ما تحمیل کند، ما را در جهت برسی چگونگی یادگیری
شاگردان خود راهنمایی کرده و به پژوهشگران در کلاس درس تبدیل می کند و شرای یادگیری را برای گزینش تجربیاتی جدید برای دانش آموزان مان نوسازی و مهیا می کند.
اندیشیدن درباره نقشهایی که هر کدام به نواعی در جریان تدریس یافت می شوند، انسان را دچار سردرگمی می کند. این نقشها شامل کمک به دانش آموزان برای ارتقای در فهم، دانش، خویشتن شناسی – پرورش اخلاقی و
توانایی برقراری ارتبا ط با دیگران هستند
ما به طور همزمان مدیر یادگیری، طراح برنامه درسی، تسهیل کننده، مشاوره، ارزشیابی و بالاخره هر چند با اکراه – متعلق به یک حوزه خاص تسهیل کنده، مشاوره ، ارزشیاب و بالاخره – هر چند با اکراه – متعلق به
یک حوزه خاص از دانش سازمان یافته بشر هستیم.
ما در فرایند گزینش و خلق تجارب یادگیری برای کلیه دانش آموزانمان، از حداکثر ظرفیت خود استفاده کرده و تلاش می کنیم بر مبنای نیازهای فردی و گروهی میان نقشهای مختلف هماهنگی ایجاد کنیم
خلق این تجربیات یادگیری مستلزم برخورداری از اندوخته و پشتوانه قابل توجهی از راهبردهای تدریسی است. بنابراین درمقام معلم مکلف به ایفای یک نقش دیگر نیز هستیم.
نخستین تکلیف معلمان و کارکنان مدرسه، مجوز ساختن خود به انواع الگوهای تدریس است که بتواند در ارتباط با اهداف مختلف آنها را به کار گیرند. الگوهایی که می توانند به خدمت گرفته شوند و با وضعیت یادگیرندگان
مختلف منطبق گردند. الگوهایی که با ترکیب هنرمندانه می توانند کلاسها و جوامع کوچک یادگیری را با تنوع و محتوای گوناگون خلق نمایند.
منبع:
الگوهای یادگیری ابزارهایی برای تدریس
بروس جویس- امیلی کالهون – دیوید ها پکینز
ترجمه دکتر محمود مهرمحمدی
دکتر لطفعلی، ابدی
توصیف وضعیت موجود:
ما در مدرسه تهرانی زاده، درشهرستان قوچان مشغول خدمت هستیم این مدرسه دارای هشت کلاس درس است که سه کلاس سه راهنمایی در درس علوم بعهده ماست در این مدت خدمتمان کلاس درس علوم، نیز چندان
پرنشاط و فعال نبود و درس خسته کننده و مشکل به نظر دانش آموزان می آمد هر دفعه که می پرسیدیم یا امتحان می گرفتیم حالت نگرانی و اضطراب آنان مواجه می شدیم.
این وضع همچنان ادامه داشت تا اینکه تصمیم گرفتیم تا آن جایی که می توانیم در این وضعیت نامطلوب کلاس علوم تغییر و تحولی ایجاد کنیم.
تا اینکه فکر کردیم بهتر است نخست از خود دانش آموزان کلاس سوم 2 که دارای 25 دانش آموز بودندو حدود 15 نفر متوسط و 6 نفری قوی و 4 نفر ضعیف از نظر درسی بودند. بپرسیم که چرا این کلاس درس
اینقدر خسته کننده و نارکار آمده است
رو به آنان ایستادم چنددقیقه ای سکوت کرده و نظاره گر حرکات و رفتارشان شدم چند دقیقه که به این صورت گذشت کلاس آرام شد هم سکوت کردند از دانش آموزان خواستیم تمام وسایل روی میز خود را جمع و در بحثی
که می خواستم مطرح کنم شرکت کنند همه این کار را کردند و آماده بحث شدند گفتم: بچه ها! هم چنان که شما هم شاهد هستید کلاس درس علوم ما چندان فعال و موثر نیست من فکر کردم بهتر است نخست این
موضخواهش می کنم درباره پرسش که اکنون مطرح می کنم فکر کنید و نظرتان را روشن و دقیق بیان کنید نظرهای شما ما را در بهبود وضعیت فعل کلاس علوم یاری می کند.
از چهره اکثر دانش آموزان پیدا بود که بسیاری علاقه مند به شکرت در این بحث هستند گفتم «بچه ها! پرسش من ازشما است "چرا به درس علوم علاقه و توجه کافی نشان نمی دهید خواهش می کنم اول فکر کنید بعد
پاسخ دهید می توانید پیش از پرداختن به پاسخ مطالب تان را یادداشت کنید و پس از تنظیم و اندیشیدن در این باره نظرتان را بیان دارند»
شامل 41 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت فعال سازی دانش آموزان در درس علوم