تعاریف روابط کار:
_ استراتژی هایی برای مدیریت روابط سازمان و کارکنانش. (بنت،1997)
_سیستمی از مقررات ، عملیات و توافقات صورت گرفته با استفاده از چانه زنی دست جمعی برای اجتناب یا حل تضادهای سازمانی بین کارفرما و مستخدم .
_بر طبق تعریف سازمان بین المللی کار(ILO )روابط کار موضوعی است که هم با روابط بین دولت و کارفرمایان و مستخدمین(یا اتحادیه های کارگری)وهم با روابط بین سازمانهای حرفه ای با یکدیگرسروکار دارد.(مانیراماپا وهمکاران،1992)
عناصر روابط کار و نقش مدیریت دولتی :
1-دولت : عنصر نظارتی و تنظیم کننده از طریق قوانین ومقررات.
2-کارفرما : صاحب سرمایه لازم برای صنعت مورد نظر.
3-کارگر یا کارمند : نیروی کار در اختیار سازمان.
4-مدیریت : به نمایندگی از طرف کارفرما برای تحقق اهداف سازمان،مشارکت کنندگان در فعالیت های سازمانی (کارفرما ، مستخدم،حتی مشتریان) را هماهنگ می سازد.
توسعه کارخانجات وعدم توجه کارفرمایان به حقوق کارگران به تدریج زمینه دخالت دولت را فراهم آورد.
1352 ق : اولین سند حاکی ازدخالت دولت. فرمانی ازطرف والی ایالت کرمان و بلوچستان در حمایت از کارگران کارگاه های قالیبافی
1315ش : تنظیم آئین نامه ای مشتمل بر67 ماده توسط دولت برای حمایت از گروه کارگران
1325 ش : اعتصاب کارگران به دنبال جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط منتفقین که نتیجه آن اعتصابات،تشکیل اداره کل کارو وزارت پیشه وهنر ورسیدگی به امور کارگری بود.
نقض قانون کار
راهکارها:
1- به نظر می رسد که تمامی مشکلات کلینیک بعد از رفتن آقای سعیدی بوجود آمده باشد چرا که کارکنان کلینیک با شیوه مدیریتی ایشان خو گرفته و تغییر در شیوه مدیریتی باعث ایجاد این مشکلات شده باشد.
2- آقای مروت می توانست مشکلات ایجاد شده را ریشه یابی کرده و به صورت اساسی اقدام به حل وفصل آنها کند. به جای اینکه کارکنان را اخراج یا تنبیه کند می بایست علل ایجاد مشکلات را بررسی کرده و آنها را از بین می برد.
دانلود پاورپوینت چالش های روابط کار در ایران- 37 اسلاید