از زمانی که سیستم مدیریت اتوماتیک پرواز در صنعت هواپیمایی به کار گرفته شد تحولاتی نظیر توسعه قابل توجه ناوبری، کاهش کنترل فردی خلبان در مسیرهای پر ترافیک و کنترل میزان سوخت و کاهش هزینههای ناشی از آن را در پی داشت از این رو تجهیز هر هواپیما به این دستگاه از مزایای رتبة اول آن محسوب می شود. این مهم را مدیریت های هواپیمایی، خلبانان و کادر فنی بدان اذعان دارند.
در این بررسی سعی گردیده است موضوع، از دیدگاه فنی – عملیاتی مورد دقت نظر قرار گیرد و در طی سه فصل به بحث و بررسی بر روی قسمتهای مختلف این سیستم و کاربردهای آن به لحاظ عملیاتی و ناوبری و ارائه اطلاعات و راهنمائی های مناسب به گروه پروازی، پرداخته شود.
در فصل اول از نظر کلی، قسمتهای مختلف سیستم تحت بررسی قرار خواهد گرفت و در فصل دوم سیستم FMS یکی از نمونه هواپیماهای موجود در ایران (فوکر 100)تحت بررسی قرار گرفته و فصل سوم به ارائه یک نتیجهگیری کلی و مطالب حاشیه ای پرداخته است.
علی رغم این تلاش چند ماهه، کمبودهایی از نظرات مختلف در این نوشتار بنظر خواهد رسید که تذکر اساتید فن موجب امتنان خواهد شد.
1- سپاسگذاری الف
2- کلید واژه ج
3- فصل اول: شرح کلی سیستم FMS 1
1-1 توضیحات کلی در رابطه با سیستم FMS 3
1-2 نحوة تغذیه و فعالیت سیستم FMS 8
1-3 اطلاعات ذخیره شده در FMC 9
4- فصل دوم: نحوة عملکرد سیستم FMS 14
2-1 بررسی عملیات مدیریت پرواز15
2-2 بررسی انجام عملیات ناوبری توسط FMS 18
2-3 مدهای مختلف ناوبری24
2-4 نحوه انجام عملیات مدیریت پرواز28
2-5 بررسی مد راهنمایی (Guidance) 35
2-6 نحوه فراهم شدن اطلاعات بر روی نشان دهنده های EFIS 42
2-7 صفحات (CDU pages)CDU 48
2=8 پیغامهای (CDU Message) CDU 64
2-9 روشهای تست کردن سیستم FMS 72
5- فصل سوم: نتیجه گیری و پاورقی ها 77
3-1 خلاصه ای از عملکرد سیستم به صورت فلوچارت 78
3-2 توضیحی مختصر در مورد ARINC83
6- فهرست مراجع86
7- ضمایم87
8- واژه نامه88
9- چکیده لاتین 90
فهرست شکلها
شکل 1-1 تصویر یک نمایشگر (CDU) مربوط به FMS ساخت کارخانه کالینز4
شکل 1-2 تصویر یک DATA Loader 7
شکل 1-3 نحوة ارتباط FMS با سیستمهای دیگر12
شکل 4-1 ارتباط بین ورودی و خروجیهای FMS 13
شکل 2-1 نمودار مربوط به فازهای مختلف یک پرواز 17
شکل 2-2 نحوة محاسبه جهت و سرعت باد به وسیلة FMS 19
شکل 2-3 نحوة محاسبه پارامترهای مختلف ناوبری به وسیلة FMS 20
شکل 2-4 نحوة محاسبه پارامترهای مختلف سرعت به وسیلة FMS23
شکل 2-5 الگوریتم مربوط به اولویت انتخاب مدها به وسیلة FMS27
شکل 2-6 چگونگی استفاده از مراحل مختلف از مد کارآیی
(PERFORMANCE)در یک پرواز31
شکل 2-7 الگوریتم مربوط به مد کارآیی (PERFORMANCE) 33
شکل 2-8 الگوریتم مربوط به مد کارآیی (PERFORMANCE)34
شکل 2-9 کنترل کنندههای مربوط به AFCAS37
شکل 2-10 بلوک دیاگرام مربوط به نحوة توزیع اطلاعات به وسیلة FMC40
شکل 2-11 چگونگی نمایش اطلاعات FMS بر روی EFIS در حالتهای مختلف43
شکل 2-12 ارتباط بین ARINC LABLEها و SYMBOLهای مربوط به آن 46
شکل 2-13 کاربرد کلیدهای موجود بر روی CDU 50
شکل 2-14 تصویر مربوط به یک FMS FLIGHT PLAN 52
شکل 2-15 الگوریتم مربوط به صفحة GO- AROUND 56
شکل 2-16 الگوریتم مربوط به TACTICAL PAGE 60
شکل 2-17 نمایش خطاهای FMS و FMC 70
شکل 2-18 تست FMS از طریق FMC 73
شکل 2-19 تستر مربوط به FMS و TAPA حاوی اطلاعات 76
شکل 3-1 نمای فرمت ARINC 429 84
شکل 3-2 نمودار کدبندی ARINC 429 85
جدول (1)SYMBOL SUMMARY88
شامل اسلاید های powerpoint
شامل 100 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه بررسی سیستم مدیریت پرواز (FMS) در هواپیمای فوکر100