موضوع این رساله « مبانی و مستندات قر آنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق «سهروردی» است .
تا آنجا که بنده سراغ دارم تا کنون در این زمینه کمتر کسی تحقیق جامعی انجام داده و این بعد از ابعاد دو مبانی نظام فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی را به طور تخصصی مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است.
لذا حقیر با بضاعت بسیار کم و بدون ادعا در پرتو عنایت حضرت ولی عصر (عج) سعی نمودم از لا به لای کتب و رسائل حکیم اشراقی شیخ شهاب الدین سهروردی و سایر تالیفاتی که درباره این مکتب فلسفی نگاشته شده است رسالت خود را به منصه ظهور برسانم تا چه قبول افتد و چگونه در نظر آید.
همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم
امید آن است که صاحبان خرد و اندیشه و جویندگان معرفت در بر خورد با معایب و نواقص این اثر از در اغماض در آیند و چون خدای ارحم الراحمین بنده پروری کنند و ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دهند.
شایان ذکر این که نظر به گستردگی موضوع و تفرق و پراکندگی استنادات سهروردی به متون دینی بر آثار و مکتوباتش، برای پرهیز از نظام گسیختگی و ایجاد نظم هر چه بیشتر مباحث این پایان نامه، ندارنده سعی نمودهاست مطالبی را که شیخ اشراق در آنها به آیات و روایات متعدد استناد جسته است حتی المقدور در چهار موضوع ذیل بسته بندی کند و به بحث و بررسی و نحوه استدلال شیخ اشراق با آنها بپردازد :
1- علم النفس 2- معرفت واج الوجود 3- نور و ظلمت 4- عالم عقول
در ضمن شیخ اشراق در مباحث جسم، جوهر، عرض و تعریف هیچگونه استنادی به آیات قرآنی و روایات نداشته است.
1-2- سؤالات اصلی تحقیق: این تحقیق مبتنی برسه سؤال است:
1- سهروردی در چه بحث هائی از آیات و روایات استفاده کرده است؟
با توجه به مطالعه و پژوهش در آثار و تالیفات سهروردی چنین به نظر می رسد که ایشان در مبحث نفس و عقول ونور و ظلمت بیش از سایر مباحث دیگر به آیات قرآن و روایات استناد کرده است از جمله در رساله الالواح العمادیه سعی بسیار کرده است تا آرای فلسفی را پس از اینکه با براهین مستدل ساخته، با آیات قرآنی توجیه و تائید کند و در مقدمه این کتاب نیز به این موضوع تصریح کرده است.
2- سؤال اصلی دیگر این تحقیق در ارتباط با این مطلب است که سهروردی چگونه برای بیان حکمت فلسفی خود به آیات و روایات استناد جُسته است؟
1-1اول فصل: کلیات1
1-1 مقدمه2
1-2 سؤالات اصلی تحقیق3
1-3 ضرورت تحقیق5
1-4 هدف تحقیق5
1 - 5 روش تحقیق5
1-6 زندگی سهروردی6
1-7 مکتب اشراق8
1-8 لزوم تمسک به کتاب قرآن و سنت10
1-9 تاویل فلسفی آیات12
1-10 تلفیق آراء و تاویل آیات14
1-11 جمع بندی فصل اول17
فصل دوم: معرفت نفس18
2-1 سیر تاریخی بحث معرفت نفس19
2-2 ابن سینا 22
2-3 نفس چیست23
2-4 در معانی واژه نفس25
2-5 برهان سهروردی در تجرد نفس27
2-6 دیدگاه شیخ اشراق درباره حدوث نفس29
2-6-1 طریق دیگر33
2-6-2 برهان دیگر33
2-7 بقای نفس 34
2-8 مراتب نفس اردیدگاه شیخ اشراق39
2-9 احوال نفس43
2-10 مقایسه خلقت نبات و حیوان و انسان46
2-11 هدایت عامه51
2- 12 نفوس بشری53
2-14 تکامل نفس ناطقه از نظرشیخ اشراق55
2- 14 نفس ناطقه جسمانی نیست56
2-15 عقل و نفس59
2-16 قوای نفس61
2-17 نفس آسمانی و نفس ارضی62
2-18 مناسبت بین نفس ناطقه وروح حیوانی64
2-19 جمع بندی فصل دوم65
فصل سوم: واجب الوجود67
3-1 افق خداشناسی در حکمت شیخ اشراق68
3-2 در اثبات واجب الوجود70
3-2-1 برهانی دیگر71
3-2-2 برهانی دیگر از حکمه الاشراق73
3-3 وجود نفس ناطقه دلیلی بر وجود خدا74
3-4 فعل واجب الوجود78
3-5- صفات واجب الوجود84
3-5-1 غنی مطلق86
3-5-2 جواد حقیقی90
3-5-3 اراده واجب الوجود93
3-5-4 قضا و قدر الهی94
3-5-5 علم باری تعالی98
3-5-6 واجب الوجود خیر محض است100
3-6 جمع بندی فصل سوم102
4- فصل چهارم: نور و ظلمت103
4-1 نور و ظلمت دو واژه کلیدی حکمت اشراق104
4-2 خدا نورالانوار است108
4-3 هو رخش 111
4-4 تقسیم عوالم116
4-5 نسبت بین موجودات عوالم116
4-6 تبیین صدور عالم از نورالانوار118
4-7 صادر اول ازواحد حقیقی یا نورالانوار119
4-8جمع بندی فصل چهارم نور و ظلمت121
5-فصل پنجم: عقول مجرد122
5-1 عقول123
5-2 الواحد لایصدر عنه الا الواحد126
5 -3 قاعده امکان اشرف128
5-4 وجه تمایز عقول و جایگاه آن درحکمت اشراق با حکمت مشاء130
5-5 ویژگی های عالم عقول ازدیدگاه شیخ اشراق131
5-6 مراتب مختلف عقول که واسطه آفرینش هستند از دیدگاه شیخ اشراق135
5-7 عقل فعال ازنظرشیخ اشراق137
5-8 عقل فعال واسطه در آفرینش نفوس انسانی139
5-9 برتری انسان بر فرشته140
5-10جمع بندی فصل پنجم143
6- فصل ششم نتیجه گیری145
منابع ومآخذ150
شامل 165 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه مبانی و مستندات قرآنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق سهروردی