فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:14
فهرست مطالب:
چکیده :
کنترل کیفیت و کیفیت مردم
دیدگاه غرب و ژاپن نسبت به کنترل کیفیت
استناد به داده ها
تقدم کیفیت بر سود
بررسی روند های قبلی
هر روند مشتری روند قبلی است
کنترل کیفی جامع بای مصرف کننده و نه برای تولید کننده
کنترل کیفی جامع با کارآموزی آغاز و به کارآموزی ختم می شود
مدیریت کارکردی متقابل برای تسهیل کایزن
کاربردچرخه دمینگ (PDCA)
پند آموزی از داستانهای کنترل کیفیت
استاندارد کردن نتیجه
چکیده :
راههایی که می توان از طریق آن کایزن را دنبال نمود تقریباً بی شمار است . ولی ساده ترین راه برای تحقق کایزن مسیر کنترل کیفی جامع است . مفهوم کنترل کیفی جامع ، اغلب در غرب به عنوان بخشی از فعالیتهای هسته کنترل کیفیت تلقی می شود و تصور بر این است که این وظیفه به عهده مهندسین کنترل کیفیت محول شده است .
وقتی از کیفیت سخن به میان می آید ، ابتدا کیفیت تولید در ذهن انسان تداعی می شود . هیچ چیز گویاتر از حقیقت نیست . در کنترل کیفیت جامع اولین و مهمترین مسأله ، کیفیت مردم است. در کنترل کیفی جامع ، القاء واژه کیفیت به مردم بسیار جائز اهمیت است . اگر شرکتی بتواند کارکنان دارای کیفیت پرورش دهد در حقیقت نصف راه تولید کیفی راطی کرده است .
کنترل کیفیت و کیفیت مردم
نرم افزار ، سخت افزار و انسان افزار ، در واقع ستونهای اصلی هر گونه فعالیت تولیدی را تشکیل می دهند . کنترل کیفی جامع با انسان آاز می شود . تنها پس از استقرار دقیق انسان افزار می باید جنبه های نرم افزار و سخت افزار مورد توجه قار گیرند . ایجاد کیفیت در مردم در واقع به معنی کمک به آنان برای درک کایزن است . محیط کار ، انباشته از مشکلات کارکردی و کارکردی متقابل است و باید به مردم برای تشحیص دادن مشکلات کمک کرد . پس از این مرحله باید کارکنان را برای استفاده از ابزارهای راه گشا آموزش داد تا بتوانند با مشکلاتی که خود به وجود آنها پس برده اند ، مقاله کنند . پس از حل مشکل ، باید برای جلوگیری از تکرار آن ، نتیجه را به صورت استاندارد در آورد . از طریق این زنجیره بی پایان بهبود ، مردم ذهنیت کایزن پیدا می کنند و برای دست یافتن به کایزن در کارهای خود نظم و قاعده ایجاد می کنند . مدیریت می تواند از طریق ایجاد کیفیت در کارکنان ، فرهنگ گروهی را تعییر دهد ولی این کار تنها از طریق آموزش و رهبری قاطع امکان پذیر خواهد بود .
بر اساس تعریف بعمل آمده در استانداردهای صنعتی ژاپن ( 1981 - Z8101 ) ، کنترل کیفیت عبارت است از : « مجموعه ای از تدابیر برای تولید مقرون به صرفه کالاها و خدماتی که نیازهای مشتری را برآورده می سازد » . این تعریف به شرح زیر ارائه گردیده است :
برای اجرای مؤثر کنترل کیفیت ، همکاری تمامی کارکنان شرکت اعم از مدیریت ارشد ، مدیران ، سرپرستان و کارگران در تمامی سطوح فعالیت شرکت همچون مطالعه بازار و تحولات آن برنامه ریزی تولید ، طراحی ، تهیه مقدمات تولید ، خرید ، مدیریت رده پایین ، ساخت ، بازرسی ، فروش و خدمات پس از فروش ، کنترل مالی ، مدیریت پرسنلی ، کارآموزی و آموزش ضروری می باشد . اعمال کنترل کیفیت به گونه ای که تشریح شد ، کنترل کیفی در گسترة شرکت یا کنترل کیفی جامع خوانده می شود .
تفکر روند گرا بدین معنی است که روند منتهی به نتیجه باید تحت کنترل قرار گیرد : نه خود نتیجه . ارزیابی نتیجه کار مردم به خودی خود کافی نیست . بلکه مدیریت باید گامهای را که برداشته شده مورد توجه قرار دهد و در جهت تعیین معیار مشترکی برای بهبود ، تلاش کند . این شیوه ، سبب تشویق کسب اطلاعات و ارتباط مداوم بین مدیریت و کارگران می گردد . تفکر روندگرا بین معیار متکی بر روند ( معیار « ر » ) و معیار متکی بر نتیجه ( معیار « ن » ) تفاوت قائل است . در کنترل کیفی جامع ، افراد به ضرب المثل « خوب آن است که پایات خوبی داشته باشد » اعتقادی ندارند . کنترل کیفی جامع طرز فکری است که بهبود روندها را توصیه می کند . اگر کارها خوب پیش می روند علت آن را باید در کارکرد درست عاملی دانست که در روند نهفته است . باید این عامل را یافت و آنرا تثبیت کرد .
مقاله کایزن از طریق کنترل کیفی جامع