چکیده مطالب
در هر جامعهای، هنجارهای اجتماعی، قواعد اخلاقی، سنتها و بسیاری امور دیگر در شکل بخشیدن به رفتار اعضای آن جامعه و چگونگی روابط افراد با یکدیگر سهمی بسزا دارند. قواعد حقوقی نیز در کنار ضابطهها و قواعد دیگر جایگاه ویژه ای دارند و این ویژگی از آنجا سرچشمه میگیرد که قدرت حاکم بر جامعه، رعایت این قواعد را از اعضای جامعه انتظار دارد و برای رعایت نکردن آنها چارههایی اندیشیده است که اصطلاحاً به آن ضمانت اجرا می گویند. بخشی از این قواعد در قانون کار جمهوری اسلامی ایران تبلور یافته است.
قانون کار «ج .ا.ا» حاکم بر روابط کارگر و کارفرما بوده و هدف آن صیانت از نیروی کار، تنظیم روابط کار و امور رفاهی نیروی کار میباشد. دامنه شمول آن نیز در ماده 188 این قانون به صراحت تعیین گردیده است. لذا از دیرباز امنیت شغلی و رفاهی حال و آینده کارگر و خانوادهاش در کنار قوانین کار، دغدغه اصلی اندیشمندان حوزه دانش اجتماعی کار بوده است. تامین آرامش فکری یک کارگر و امید به تضمین مزایایی در آینده شرایط را برای بهرهوری کارگر و صنعت و در نهایت رشد اقتصادی فراهم میسازد. در واقع قوانین تامین اجتماعی سعی دارند برای کارگران تضمینهایی را در زمینه شرایط کارگر، دوران بیکاری، حوادث بیماری از کارافتادگی و بازنشستگی و دوران بارداری و... در قبال مزد، مزایا و مستمری و بازگشت به کار فراهم نمایند.
لذا از آنجایی که کلیه افراد فعال در بازار کار، کارگر و یا کارفرما هستند و در واقع یکی از طرفهای این رابطه هستند و از قوانین تامین اجتماعی بهره میبرند از اینرو دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی اقدام به طراحی دورهای نموده که در آن کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد با قانون کار و تامین اجتماعی آشنایی بیشتر پیدا کنند.
تاریخچه سازمان تامین اجتماعی
تأمین اجتماعی استان کردستان نیز که از سال 1338 تحت عنوان صندوق بیمههای اجتماعی شروع به فعالیت نموده است هم اکنون با داشتن 11 شعبه در شهرستانهای سنندج دو شعبه (تیپ 1 و 3)، سقز (تیپ 3)، بیجار (تیپ 4)، قروه (تیپ 4)، کامیاران (تیپ 4)، مریوان (تیپ 4)، بانه (تیپ 4)، دیواندره (تیپ 5)، دهگلان (تیپ 5) و شعبه سروآباد که در شهریورماه سال 85 افتتاح شد در سطح استان در بخش بیمهای بیش از 18 نوع حمایت و تعهدات ارزنده به بیمه شدگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود ارائه میدهد که آمار آنان به شرح ذیل است: در حال حاضر با احتساب بیمهشدگان اصلی و تبعی به حدود یک سوم جمعیت استان از جمله کارگران بخشهای تولیدی، صنعتی و خدماتی، کارکنان قراردادی، پیمانی، شرکتی، ادارات و شرکتها رانندگان حمل بار و مسافر درون و برون شهری، قالیبافان، هنرمندان، بسیجیان، روحانیان، خادمین مساجد، کارگران ساختمانی، کارفرمایان صنفی و … تحت پوشش تأمین اجتماعی میباشد و از خدمات متنوعی اعم از تعهدات کوتاه مدت (کمک هزینه ایام بیماری و بارداری، اورتز، پروتز، بیمه بیکاری، غرامت دستمزد و …) و تعهدات بلندمدت (مستمری بگیران سه گانه) بهرهمند میگردند
بیمه چگونه به وجود آمد؟
بیمه های غیرزندگی ، پیشینه بلند مدتی دارند. نوعی از بیمه های دریایی حدود 3000 سال قبل مورد استفاده قرار گرفت . بیمه های زندگی نیز سابقه زیادی دارند.این نوع بیمه ها نخستین بار هنگامی پدید آمد که سربازان رومی قسمتی از دستمزدخود را در صندوقی جمع آوری کردند تا چنانچه در جنگ کشته شدند، آن پول به خانواده هایشان پرداخت شود.
بیمه در دنیای امروز :
امروز دیگر تصوراین که گونه ای از فعالیت انسان بدون وجود بیمه شکل پذیردمشکل است . به ویژه آن که در قرن بیستم تحولات تکنولوژی ، حمل و نقل وارتباطات با سرعت و وسعت شگفت آوری انجام پذیرفته است . برجسته ترین نمونه این موضوع پیشرفت موتور اتوموبیل است که متعاقب آن بیمه اتوموبیل به یکی ازمهم ترین بخش های صنعت بیمه تبدیل شده است .
توسعه مهم دیگر، افزایش تعداد ریسک های یگانه خیلی بزرگ است .نفتکش های غول پیکر و هواپیماهای بسیار بزرگ نمونه هایی هستند که نشان می دهند سرمایه تحت پوشش بیمه ممکن است صدها میلیون تومان ارزش داشته باشد. مشکلات مربوط به پوشش چنین سرمایه های عظیمی باعث شده است که بیمه گران به پشتیبانی یکدیگر، یک خطر بزرگ را در سطح داخلی و بین المللی به صورت بیمه اتکایی مجدد بین خود توزیع کنند و از عهده جبران خسارت های هنگفت برآیند.
همراه با ارتقا و پیچیدگی بیشتر زندگی انسان امروز، بیمه ها نیز از زوایای مختلف و با شتاب توسعه یافته اند. زیان هایی که ممکن است به طور ناخواسته در جریان فعالیت و زندگی عادی هر فردی به دیگران وارد آید و در قبال آن ها مسؤول واقع شود بابیمه مسؤولیت تحت پوشش قرار میگیرند.در این خصوص ، می توان به بیمه مسؤولیت پزشکان و بیمه مسؤولیت تولید کنندگان اشاره کرد. نمونه های جدیدتر، بیمه افترا برای روزنامه نگاران و ایستگاه های رادیو و تلویزیون و بیمه آلودگی ناشی از نشت نفت از تانکرهاست . بیمه های سیل ، زلزله وخرابی کامپیوترنیز بر همین منوال ظهور کرده اند.
بیمه های زندگی نیز پیشرفت های شگرفی یافته و مجموعه متنوعی از انواع این نوع بیمه را ارائه کرده است در این زمینه انواع بیمه های مستمری و عمر و پس انداز به طور چشم گیری افزایش یافته است در ادامه ، بیمه گران رشته زندگی مجبور شده اندکه با مشکلات جدیدی نظیر بیماری ایدز مواجه شوند و درباره پیشرفت علم ژنتیک بیندیشند.
تامین اجتماعی شعبه سنندج
رئیس
واحد درآمد : فعالیت در زمینه وصولیهای شعبه و امور مربوط به پیمانکاری
واحد بازرسی : انجام بازرسی از کارگاههای تحت پوشش
واحد اجرائیات : فعالیت در زمینه وصول بدهیهای معوقه شعبه
اموراداری : فعالیت در زمینه خدمت به ارباب رجوع وتسهیل در امور همکاران
واحد فرابری داده ها : فعالیت در زمینه پشتیبانی از سیستم های کامپیوتری و شبکه و دریافت وانتقال اطلاعات
واحد نامنویسی : فعالیت در زمینه جمع آوری سوابق بیمه شدگان و صدور دفترچه
واحد اموربیمه شدگان : فعالیت در زمینه بازنشستگی - از کارافتادگی - مستمری بازماندگان وارائه خدمات به بیمه شدگان
واحد حسابداری : امور مربوط به پرداختها وحقوق مزایای همکاران
معرفی صندوق تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمهگر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، شامل حدود 1/7 میلیون نفر بیمه شده و نزدیک به یک میلیون نفر مستمریبگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمهشدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از 27 میلیون نفر میرسد. براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمهها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین میشود و متکی به منابع دولتی نیست. به همین دلیل، داراییها و سرمایههای آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسلهای متوالی است و نمیتواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمانها و مؤسسات دولتی یا غیردولتی باشد. تکیهگاه اصلی این سازمان مشارکت سهجانبه کارفرمایان، بیمهشدگان و دولت در عرصههای مختلف سیاستگذاری، تصمیمگیریهای کلان و تأمین منابع مالی است.
اصول و مبانی بیمهگری این سازمان به نحوی تنظیم شده که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد. از یک سو رونق فعالیتهای تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان میشود و از سوی دیگر پوشش بیمهای کارگران به افزایش اطمینان خاطر، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و در نهایت ارتقای بهرهوری نیروی کار منجر میگردد. همچنین همه عواملی که فعالیتهای اقتصادی و صنعتی را تحت تأثیر قرار دهد بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز اثرگذار است. از جمله این عوامل میتوان به بحران بیکاری، افزایش نرخ سالمندی، بیثباتی در فعالیتهای اقتصادی، افزایش حوادث و سوانح در کشور و رشد روزافزون هزینههای درمان اشاره کرد.
تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بینالمللی کار و سازمان بینالمللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر میگیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.
نرم افزار سازمان تامین اجتماعی
سیستمهای عمومی یکپارچه
1- وزارت رفاه و تأمین اجتماعی: در سطح وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سیستمهای مکاتبات اداری، مالی، منابع انسانی، (پرسنلی، حضور و غیاب)، خدمات رفاهی، حقوق و دستمزد و... به عنوان سیستمهای مکانیزه عمومی آن وزارتخانه است.
2- سازمان تأمین اجتماعی: سیستمهای عمومی شامل حسابداری، حقوق ودستمزد، تدارکات، وام، دبیرخانه، پرسنلی، انبار، اموال و دارائیها، حضور و غیاب، امور رفاهی، قراردادها، آموزش و... در سطح سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است. لازم به ذکر است نرم افزار کلیه شعب یکسان است اما بین شعب و مرکز ارتباط یکپارچه وجود ندارد.
3- سازمان بازنشستگی کشوری: سیستمهای عمومی شامل حسابداری، دبیرخانه، سیستم بدون کاغذ، کارگزینی و... در سازمان بازنشستگی کشوری ایجاد شده است. همچنین سیستم برقراری حقوق بازنشستگان و موظفین به صورت یکپارچه در کل کشور اجرا شده است.
سیستمهای اختصاصی یکپارچه:
1- وزارت رفاه و تأمین اجتماعی:
بانک اطلاعات ایرانیان: این بانک اطلاعاتی شامل رکوردهای اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، بازنشستگی کشوری، بهزیستی، صندوق بیمه روستائیان و عشایر و... است. این بانک قابلیت ارائه خدماتی چون سرویس استعلام بیمهای، گزارشهای تحلیلی بر روی دادههای بانک و استخراج دادههای مورد نیاز در طرح هدفمندکردن یارانهها و... را دارا است. بانک اطلاعات ایرانیان با سازمانهای زیر مجموعه برای بروز رسانی اطلاعات بانک ارتباط دارد.
سرویس استعلام بیمه: این سرویس به علت تکمیل نبودن اطلاعات و سوابق بیمهای افراد در حال حاضر به صورت الکترونیکی به مردم ارائه نمیشود.
گزارشهای تحلیلی: شامل تعداد کارگاههای فعال و غیر فعال، تعداد بیمه شدههای اصلی و فرعی و... جهت ارائه به سایر سازمانها.
2- سازمان تأمین اجتماعی: سیستمهای اختصاصی در سطح این سازمان شامل سامانه ارائه فیش حقوقی مستمری بگیران، سامانه پرداخت الکترونیکی حق بیمه، سامانه نام نویسی، سامانه خدمات بین شعب و سامانه استعلام رانندگان است که هیچ کدام از این خدمات قابلیت ارائه به روش الکترونیکی را ندارند.
علیرغم مکانیزه کردن سیستمهای بیمهای شعب تأمین اجتماعی هیچ کدام از این شعب به صورت برخط (Online) با یکدیگر در ارتباط نیستند و افراد متقاضی خدمات جهت دریافت خدمت میبایست به همان شعبه که حق بیمه پرداخت میکنند، مراجعه کنند. مسئول فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی عدم وجود معماری متمرکز و یکپارچه در زمان طراحی اولیه سیستمها و عدم امکان تغییر به سمت متمرکز سازی و نیز فراهم نبودن بسترهای ارتباطی و مخابراتی را از جمله دلایل فقدان خدمات یکپارچه در سطح سازمان تأمین اجتماعی میداند.
شایان ذکر است در صورت یکپارچه سازی خدمات در سطح شعب این سازمان امکان ارائه تعداد زیادی از خدمات از جمله خدمات دفترچه درمانی، ارائه لیست ماهیانه بیمه، پرداخت هزینه درمان، پرونده الکترونیکی، سابقه الکترونیکی و... فراهم خواهد بود.
مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، به شرح زیر است:
حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری
مستمری بازنشستگی
مستمری از کارافتادگی
مستمری بازماندگان
مقرری بیمه بیکاری
غرامت دستمزد ایام بیماری
پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
کمک هزینه ازدواج
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی در سال 1372 به صورت یک موسسه غیرتجاری تاسیس گردید.موضوع فعالیت موسسه عبارتست از؛ تامین نیازهای اساسی سازمان تامین اجتماعی اعم از بخشها و واحدهای تابعه در زمینه حسابرسی داخلی، بازرسی و ارائه خدمات مالی و مشاوره مدیریت وهچنین تدوین و تعمیم اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی مورد نیاز آنها، شامل امور مالی و حسابداری امور مشاوره مالیاتی، مدیریت و بیمه ای، رسیدگیهای ویژه، طراحی نظامهای اطلاعاتی مدیریت، انجام مطالعات و تحقیقات در امور مالی،اقتصادی و سرمایه گذاری، انجام امور انحلال و تصفیه، نظارت بر شرکتها، انجام حسابرسی در امور بیمه ای و .... .
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 68 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله گزارش کار اموزی حسابداری در بیمارستان تامین اجتماعی