بررسی تاثیر مدیریت دانش (KM) بر موفقیت مدیریت ارتباط مشتری (CRM):
اثرات عوامل واسطه سازمانی در صنعت بیمه با تأکید بر بیمههای عمر در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانشمدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها میباشد. در این راستا شرکتها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود (گاریدو مورنو و همکارانش ، 2011: 437). به علاوه در سالهای اخیر دانش به عنوان یک منبع سازمانی بسیار مهم در نظر گرفته میشود و توجه رو به رشدی به این مفهوم به وجود آمده است (علوی و لیدنر ، 2001: 108). در حال حاضر مدیریت دانش به یک اولویت تحقیقاتی جامعه دانشگاهی تبدیل شده است و یکی از حوزههایی است که شرکتها در حال تخصیص سهم بیشتری از مخارج برای پیادهسازیاش هستند. (سالمادور و بوئنو ، 2007: 1061). در این محیط روابط شرکتها با بازار بسیار مهم هستند و به طور کامل استراتژیهای بازاریابی شرکتها را به سمت سایر رویکردهای ارتباطی تغییر دادهاند و مدیریت ارتباط با مشتری تأکید میکند که شرکتها حفظ مشتریان موجود را با توسعه روابط بلندمدتی که نیازهایشان را برآورده میکند، سودآورتر از جذب مشتریان جدید میبینند (گاریدو مورنو و همکاران، 2011: 437). این روابط بلندمدت تا حد زیادی بر اساس دانش مشتری هستند و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش، نه تنها توانایی سازمان برای تعامل، جذب و ایجاد روابط شخصی با مشتریان را بهبود میبخشند، بلکه همچنین توانایی آنها برای افزایش دانششان در مورد آنها را نیز تقویت میکنند (زو و والتون ، 2005: 957). با مرور ادبیات بسیاری از تحقیقات انجام شده، در تحقیق حاضر، تأثیر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری شرکت بیمه آسیا در شهر تهران بررسی خواهد شد و مدیریت دانش به عنوان عامل تعیین کننده موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری همراه با سایر عوامل (عوامل تکنولوژیکی و مرتبط با بازار) مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت، در این تحقیق ابتدا بیان مسأله و اهمیت و ضرورت موضوع توصیف شده و سپس اهداف، چارچوب نظری، فرضیات تحقیق، اصطلاحات کلیدی و مدل مفهومی بیان شدهاند.
بررسی تاثیر مدیریت دانش (KM) بر موفقیت مدیریت ارتباط مشتری (CRM): اثرات عوامل واسطه سازمانی در صنعت بیمه با تأکید بر بیمههای عمر