فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 31 صفحه
مقاله حاضر برگرفته از قسمت اول و مطالعات تجربی پژوهش است.
فهرست مطالب
تجارت الکترونیکی مفاهیم و شاخصهای آن 4
مبانی نظری و شواهد تجربی تأثیر کلان اقتصادی تجارت الکترونیکی 5
اثر تجارت الکترونیکی بر رشد GDP، رشد بهرهوری نیروی کار و رشد بهرهوری کل: 5
تجارت الکترونیکی و بیکاری.. 12
بخش پولی و اثرات تجارت الکترونیکی 14
تقاضای پول و تجارت الکترونیکی 16
تجارت الکترونیکی و تجارت بینالملل 21
تجارت الکترونیکی و سرمایهگذاری 23
تجارت الکترونیکی و بودجه دولت 24
تجارت الکترونیکی و رفاه و توسعه اقتصادی 26
چکیده
در پژوهش حاضر، تأثیر کلان اقتصادی[1] توسعه تجارت الکترونیکی درایران بر رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، رشد بهرهوری کل، رشد بهرهوری نیروی کار، بیکاری، تورم، سرمایهگذاری، بودجه دولت، متغیرهای پولی (عرضه و تقاضای پول، نقدینگی، نرخ بهره) صادرات، واردات و توسعه و رفاه اقتصادی بررسی میشود.
در قسمت اول پژوهش، کلیات، تعاریف، و معیارهای اندازهگیری تجارت الکترونیکی[2] به همراه مبانی نظری و ادبیات اقتصادی موضوع ارائه میشود.
در قسمت دوم با توجه به مطالعات تجربی در کشورهای دیگر و همچنین تجربه هشت کشور (استرالیا، امریکا، کانادا، چین، مالزی، دانمارک، سنگاپور و امارات) در زمینه تجارت الکترونیکی، و دسترسی به اطلاعات، مدل یا مدلهای مناسب از بین یکی از چهار رهیافت ذیل برای اندازهگیری یا برآورد تأثیرEC انتخاب میگردد[3]. در انتهای مقاله پس از برآورد، به بحث در مورد نتایج، ارائه راهکارها و سیاستهای اقتصادی میپردازیم.
چهار رهیافت کاندید زیر، برای انتخاب نهایی روش، مقایسه میشوند:
ادامه...
تحقیق درباره بررسی نقش و تأثیر تجارت الکترونیکی بر متغیرهای کلان اقتصادی