این پایان نامه در دانشگاه تهران و در مقطع کارشناسی ارشد و به روش کمی انجام گرفته است. 179 صفحه به همراه پرسشنامه (در قسمت روش تحیق)، نوع فایل: word.
مسئله این پایان نامه این است که با اینکه مردم دنبال پویایی سیاسی و مشارکت در سطوح مختلف نظام سیاسی هستند، معلوم نیست با تغییر جهتِ رسانههای سنتی به جدید، بخصوص گسترش اینترنت در ایران، تأثیر اینترنت بر مشارکت سیاسی چقدر شده است. رسانه های سنتی به دلیل محدودیت های ذاتی خود و سلطه نخبگان سیاسی و اقتصادی بر آن، امکان مشارکتِ سیاسی را در حد مطلوب فراهم نمی کنند. این مسئله ای است که هابرماس نیز در کتاب «دگرگونی ساختاری حوزه ی عمومی» به آن اذعان کرده است: "عقاید افراد در درون ساختار ارتباطی رسانههایی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات... که خصلت تودهای دارند به دلیل محدودیت های ذاتی این رسانه ها و تسلط منافع نخبگان سیاسی و اقتصادی نمی تواند به افکار عمومی مبدل شود و در نتیجه مشارکت سیاسی شهروندان را شکل دهند" (هابرماس، 1383: 387؛ سالتر، 1383 :141). به هر حال، چنانچه مشارکتی هم صورت بگیرد بیشتر به صورت رأی دادن و شرکت در انتخابات است که آن هم براساس سلسله مراتبی از مشارکت سیاسی که لستر میلبرایت و مایکل راش مطرح می کنند، در پایین ترین سطح خود قرار دارد.
پایان نامه میزان و کیفیت استفاده از اینترنت در ایران و تأثیر آن بر میزان مشارکت سیاسی