هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پروژه بررسی عقلانیت ومعنویت و اخلاق در رزمندگان اسلام دفاع مقدس

اختصاصی از هایدی دانلود پروژه بررسی عقلانیت ومعنویت و اخلاق در رزمندگان اسلام دفاع مقدس دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 30

 

فهرست مطالب

مقدمه 2

چکیده: 2

ویژگی های دفاع مقدس 3

شیوه رهبری امام خمینی رحمه الله در جنگ تحمیلی 6

قاطعیت امام در تصمیم گیری نظامی 7

نقش روحانیت در جنگ تحمیلی 7

حضور زنان در جبهه و پشت جبهه 8

دفاع دیروز؛ بازدارنگی امروز 8

اهمیت حفظ ارزش‌های دفاع مقدس 13

- اشاعه فرهنگی 15

- جدال احسن 16

- دشمن شناسی 16

- نقش نهادهای تربیتی 17

- توجه به امر به معروف و نهی از منکر 18

نتیجه 18

راهکار های حفظ ارزش های دفاع مقدس 19

نگاهی به برخی نتایج جنگ 8 ساله تحمیلی 24

برای رسانه 29

منابع : 30

 

بررسی عقلانیت، معنویت و اخلاق در رزمندگان اسلام

و

تبیین زیبایی های فرهنگ دفاع مقدس

مقدمه

دفاع مقدس, برهه‌ای متمایز و جدا در تاریخ چندهزارساله ایران است. علت این تمایز, نه در یک عامل بلکه در عوامل گوناگون جستجو می‌شود, که برخی از آنها عبارتند از :

الف ) همه آحاد مردم و به خصوص جوانان با احساسی متفاوت از قبل در این حماسه جاودان شرکت کردند. چراکه با دقت در جنگها و تهاجمات قبلی تاریخ ایران می‌توان دریافت , هیچگاه شور و علاقه به شرکت در آنها مانند تجربه هشت سال دفاع مقدس نبوده است . ریشه‌یابی علل این واقعه نیاز به بحثی عمیق دارد که خارج از موضوع این مقاله است ولی دلایلی مانند مقطع انقلابی شروع جنگ, تاثیر معنوی رهبری امام خمینی بر اقشار مختلف جامعه, حس میهن پرستی واقعی با تاکید بر مضامین دینی و اسلامی ,... در این امر دخالت داشته‌اند .

ب) دیدگاه مردم ایران نسبت به جنگ به عنوان جهاد که نوعی تکلیف الهی می‌باشد و تداعی کننده حال و هوای جنگهای صدر اسلام است .

ج) مفاهیمی از قبیل ایثار, فداکاری, شهادت, اسارت, ... معنائی نو پیدا کردند که نگرش همگان را نسبت به مسئله جنگ عوض کرده و تحولی عمیق در صحنه جامعه ایجاد کردند.

چکیده:

دراین مقاله با تاکید بر مفاهیم و ارزشهای دفاع مقدس, به نقش مهم و اساسی معلمان در تبیین و ترویج این ارزشها پرداخته می‌شود و روشهای تربیتی که در این راستا می‌تواند از سوی معلمان بکار گرفته شود, مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مطالب ارائه شده در این مقاله با توجه به پیوند دو موضوع دفاع مقدس و نظام تعلیم و تربیت , در جهت ارائه راهکارهای عملی و اجرائی موضوع تحقیق می‌باشد . آموزش و پرورش با در اختیار داشتن فرصت طلائی سنین کودکی نسل جدید, می‌تواند نقشی عمده و مهم در این زمینه ایفا کند, و دراین بین معلمان به لحاظ اینکه بطور مستقیم با دانش‌آموزان در ارتباط هستند می‌توانند ارزشهای دفاع مقدس را به نحو مطلوب که مورد علاقه دانش‌آموزان نیز باشد, تبیین و ترویج کنند .

ویژگی های دفاع مقدس

جهاد در راه خدا

جهاد در مفهوم خاص خود به عنوان وظیفه و تکلیفی الهی، جایگاهی بلند در فقه اسلام دارد و سهمی قابل توجه از احکام را به خود اختصاص داده است. جهاد در اصطلاح به معنای به کار گرفتن نهایت تلاش و توان در مقابله با دشمن است. در قرآن کریم، جهاد در راه خدا از دیگر جنگ ها متمایز شده است. شالوده جنگ و جهاد در اسلام، در راه خدا بودن آن است. در راه خدا بودن جهاد بدین معناست که جنگ باید برای تحقق اهدافی به کار گرفته شود که خداوند متعالی معیّن فرموده است. همین حقیقت، رمز تقدس و ارزشمندی جهاد و دفاع در اسلام است. از این رو، مردم ایران اسلامی برای رضای حضرت حق، مانند سیلی به سوی جبهه های جنگ حق علیه یاطل سرازیر شدند و دشمن بعثی و حامیانش را سر جای خود نشاندند.

دفاعی بودن

هر شخص باید از جان و مال خویش و هر ملتی باید از سرزمین و استقلال خود پایداری کند و در صورت تجاوز دیگران، در برابر آنها به دفاع برخیزد. این دفاع، به معنای دفاع در برابر تجاوز نظامی دشمن است که برای دفع آن باید به هجوم نظامی دست زد. بی تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد. در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز کرد. از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.

معنویت جبهه های جنگ

از جلوه های معنویت در دفاع مقدس، حالت تضرع، استغاثه و راز و نیاز عارفانه رزمندگان اسلام بوده است. دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه ترین و زیباترین مناجات ها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگری بود که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه می داشت، به آنان قدرت روحی می بخشید و تحمل سختی های نبرد را برای آنان آسان تر می ساخت. رزمندگان اسلام با دعا، از یک سو روح خود را همواره شاداب و باطراوت نگاه می داشتند و از سوی دیگر، امداد و نصرت الهی را با خود همراه می ساختند. رزمندگان اسلام بر این باور بودند که گره های کور عملیات ها را می توان با دعای خالصانه و اشک چشم و ناله و تضرع به درگاه خداوند متعالی گشود و راه پیروزی را هموار ساخت.

استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد

فرماندهان در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پایداری و مقاومت رزمندگان در عملیات های مختلف اشاره کردند و آن را از علت های پیروزی لشکر اسلام برشمرده اند. سردار شهید، مهدی زین الدین، درباره مقاومت و ایستادگی و تأثیر آن در پیروزی می گوید: «تنها کسانی که در صحنه نبرد راست قامتانند که به خداوند اتکال نمایند و با توکل بر او پیش بتازند. نه در سختی ها و نه در پیروزی ها، در هیچ کجا از یاد او غافل نشوند و محکم و مقاوم چون کوه بایستند و دشمن را از پای درآورند و این صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است. در هیچ کجای دنیا آن کسانی که اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز قیامت ندارند، نمی توانند دارای چنین مقاومت و ایستادگی باشند. رمز پیروزی صحنه نبرد، مقاومت و ایستادگی است».

شجاعت فرماندهان

شجاعت فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدنی بود. فرماندهان عالی رتبه، برخلاف عرف نظامیان دنیا، شجاعانه تا عمق مواضع دشمن نفوذ می کردند و برای حصول اطمینان بیشتر، خود نیز به شناسایی و ارزیابی دقیق تر نیرو و تجهیزات دشمن می پرداختند. یکی از رزمندگان، از شجاعت سردار شهید مهدی باکری در عملیات فتح المبین چنین سخن می گوید: «شب عملیات، هفت ساعت راه باید می رفتیم تا به منطقه می رسیدیم و دشمن را غافل گیر می کردیم. حدود شش ساعت راه رفته بودیم که یک دفعه متوجه شدیم راه را گم کرده ایم. به شدت مضطرب شده بودیم. با چند نفر به جلو رفتیم تا راه را پیدا کنیم. من متوجه شدم یک نفر از جلو می آید. با خود گفتم حتما دشمن است. صدا کردم کیستی؟ گفت: من باکری هستم، فورا به عقب برگرد و نیروها را بیاور. شاید کسی باور نمی کرد او جلوتر از ما رفته، دشمن را دور زده و آمده بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسید، همه نیروهای دشمن خواب هستند».

بزرگواری و مروّت در حال قدرت

از نمونه های بزرگواری رزمندگان در دفاع مقدس، خودداری از بمباران و گلوله باران مناطق مسکونی عراق بود. خلبانان و نیروهای توپ خانه می توانستند مناطق مسکونی را به عنوان مقابله به مثل ناامن سازند و دشمن را با مشکلی جدی رو به رو کنند، ولی پای بندی آنان به ارزش های اخلاقی، سبب می شد در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ گاه از این حربه استفاده نکنند. از نمونه های دیگر بزرگواری و رعایت حقوق انسانی در دفاع مقدس، برخورد انسانی مشفقانه و محبت آمیز رزمندگان با اسیران عراقی است. نیروهای عراقی که تشنه و گرسنه و گاه با تنی مجروح به اسارت در می آمدند، به دست رزمندگان اسلام تیمار می شدند و به آنها آب و غذا می دادند و زخم هاشان را مداوا می کردند.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه بررسی عقلانیت ومعنویت و اخلاق در رزمندگان اسلام دفاع مقدس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد