هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

یادگیری

اختصاصی از هایدی یادگیری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

 

مقدمه :

برای هر یک از مسئولان، طراحان و مجریان برنامه های آموزی و درسی داشتن اطلاعاتی نسبتاً جامع درباره هر یک از نظریه های یادگیری بسیار ضروری است و لازم است، زیرا در بسیاری از تصمیم هایی که برای آموزش و پرورش نسل های یک جامعه اتخاذ می کنند این آگاهی نقش بسیار موثر و سودمندی را بازی خواهد کرد و بر روی کمیت و کیفیت تصمیم ها و عملیات اجرائی و نتایج حاصل از آنها اثرات مطلوب یا نامطلوبی به جای خواهد گذاشت.

تعریف یادگیری :

در تعریف یادگیری بین دانشمندان علوم تربیتی و روانشناسی و صحنظران برنامه ریزی اختلاف نظر وجود دارد. در روانشناسی قدیم، یادگیری عبارت بود از بخاطر سپردن آثار و نوشته های فیلسوفان قدیم یا کتابهای مدرسه .

گیلفورد (1964) می گوید: یادگیری هر نوع تغییری در رفتار است که از یک تحریک نتیجه می شود.

دکتر علی اکبر شعاری نژاد (1362) معتقد است که یادگیری، تغییرات نسبتاً ثابت در رفتار است که بصورت پاسخهای تازه تقویت شده، از تجربه و تمرین نتیجه می شود. این تعریف تا حدی منعکس کننده دیدگاه رفتار گرایانه یادگیری است و بر سر سازی تاکید دارد.

(یارمحمدیان، 62،81).

با توجه به مفهوم رفتار، روانشناسان، یادگیری را تغییر رفتار از راه تجربه تعریف کرده اند. علاوه بر مفهوم رفتار توجه به معنی تجربه نیز لازم است. تجربه یعنی تاثیر متقابل فرد و محیط روی یکدیگر. این تاثیر متقابل جریانی است که دائماً روی می دهد. یعنی فرد پیوسته در حال تجربه است، روی محیط تاثیر می کنند و تحت تاثیر محیط قرار دارد. روی این اصل باید دانست یادگیری جریانی است که از ابتدای زندگی شروع می شود و پیوسته ادامه دارد.

(یارمحمدیان، 63،81).

کیمبل (1961) یادگیری را ایجاد تغییر نسبتاً پایدار که ناشی در رفتار یا رفتار بالقوه است که از تجربه ناشی می شود و نمی توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی، یا داروها ایجاد می شود نسبت داد.

(هرگنهان، 24،79).

یادگیر و تدریس :

یادگیری، محور تعلیم و تربیت است، معلمین تدریس می کنند تا دانش آموزان یاد بگیرند (پس تدریس و یادگیری ، دو روی سکه تعلیم و تربیت هستند).

اما تعلیم و تربیت ابعاد دیگری دارد. دانش آموزان هم چیزهایی یاد می دهند و معلمین هم چیزهایی یاد میگیرند. پس یادگیری و تدریس در برگیرنده ارتباط و تعاملات چند بعدی و گسترده هستند برنامه درسی مطلوب آن است که امکان و فرصت یاد دهی و یادگیری دو جانبه را بین عوامل آموزشی (معلم- دانش آموز) بنحو مناسبی ایجاد کند. برنامه درسی مطلوب، دانش آموزان را صرفاً یادگیرنده و معلمین را صرفاً انتقال دهنده موضوعات درسی قلمداد نمی کند و برای هر کدام نقش چند بعدی قائل است.

(یارمحمدی، 63،81).

تقسیم بندی :

نظریات مختلف یادگیری از دیگاه دکتر یارمحمدیان :

1- نظریه پیوند گرایی :

شورندایک موسس و واضح تئوری پیوندگرایی یا نظریه ارتباطات عصبی است شوراندیک یادگیری را به عنوان تشکیل عادت یعنی پیوند دادن عادت جدید به یک ساختار پیچیده تعریف کرد. بنظر او تدریس یعنی سازماندهی کلاس درس به نحوی که ارتباطات مورد نظر بیشتری را به انجام رساند.

روش آزمایش و خطا از جمله روشهایی است که شورندایک بدان اعتقاد داشت.

شورندایک سه قانون اصلی را در مورد یادگیری بیان می نماید.

قانون آمادگی: وجود زمینه و آمادگی قبلی درفراگیر یا ارگانسیم به منظور یادگیری رضایت بخش.

قانون تمرین: تکرار و تمرین دریادگیری و تداوم آن اثر دارد.

قانون تاثیر: رضایت از عکس العمل توسط فرد، موجب تقویت و عکی العمل همراه با عدم رضایت موجب کاهش اثر و یا ارتباط خواهد شد. برای انجام یا تکرار عکس العمل موفقیت آمیز باید تشویق یا پاداش با عکس العمل او همراه شود.

(یارمحمدیان، 64،81).

نظریه رفتارگرایی :

این مکتب در واقع با کوشش های جان والتون (1875) آغاز گردید دوران این مکتب کوتاه و پرآشوب بود ولی اثرات بسیار عمیق برجای گذاشت. والتون تاکید می کرد آنچه در روانشناسی باید مطالعه گردد، رفتار می باشد و هشیاری معنایی ندارد. بعبارت دیگر معتقد بود ارتباطات عصبی قابل بررسی و مشاهده نیستند پس باید رفتار قابل مشاهده را مورد مطالعه قرار داد

(یارمحمدیان ، 64،81).

در این مکتب چون و چرایی رفتار معنایی نداشت، آنچه مهم بود چگونگی و شکل بروز رفتار بوده.

روانشناسان رفتارگرا بیشتر بر رفتار شرطی و اطلاح محیط، برای بدست آوردن پاس های گزینش شده از یاد گیرنده تاکید دارند.


دانلود با لینک مستقیم


یادگیری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد