مقالات علمی پژوهشی عمران با فرمت Pdf صفحات 10
چکیده:
به منظور اصلاح نقایصی که در سیستمهای قاب خمشی و مهاربندی همگرا وجود دارد، بررسی و مطالعات بر روی قابهای
مهاربندی شده برونمحور، از دهه 07 میلادی بهصورت گستردهای آغاز شد. خروج از مرکزیت بادبندها در این قابها با پارامتر
e نمایش داده میشود. تیر پیوند ضعیفترین قسمت قاب بوده و بخش عمده استهلاک انرژی ناشی از زلزله در این ناحیه صورت
میپذیرد. آییننامه AISC0757 ضوابطی را برای حصول اطمینان از عملکرد شکلپذیر اتصلات و اینکه تغییر شکل پلاستیک،
ابتدا در تیر پیوند اتفاق بیفتد تعیین میکند. مطالعه این ضوابط و الزامات نشان میدهد این دستورالعملها مستقل از شکل اتصال،
راستای مهاربند و همچنین آرایش سختکنندهها در طول تیر پیوند میباشند. در حالی که به نظر میرسد تأثیر محل قرارگیری
سختکنندهها در نقطهای خاص )محل تقاطع خط مرکزی تیر پیوند با مهاربند( از طول تیر پیوند با توجه به راستای بادبند روی
رفتار غیر الاستیک تیر پیوند قابلملاحظه است. لذا در این مقاله، با بررسی خصوصیات رفتاری ناشی از تناسبات هندسی اجزای
متشکله تیر پیوند )بخصوص زاویه بادبند و محل قرارگیری سختکنندهها( سعی میشود به رویکردی دستیافت که بتوان از
حداکثر ظرفیت دوران پلاستیک در راستای استهلاک هر چه بیشتر انرژی تحمیلشده به سیستم سود برد.
واژگان کلیدی: بادبند واگرا، رفتار غیر الاستیک، تیر پیوند، سختکننده
تأثیر راستای بال بادبند و موقعیت آن نسبت به سختکنندههای تیر پیوند بر رفتار چرخهای غیر الاستیک بادبندهای واگرا