فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
قسمتی از محتوی متن ...
تعداد صفحات : 75 صفحه
فهرست عنوان صفحه چکیده مقدمه واژه شناسی خودشناسی و اصطلاحات آن تفسیر از خود بیگانگی و انواع آن آشنا ساختن انسان با خویشتن اهمیت خودشناسی در قرآن کریم انسان و شناخت های کاذب و فریبنده انسان و خداشناسی ارزش و مقام انسان ویژگیهای انسان کامل در قرآن خداشناسی در کلام حضرت علی (ع) نگاهی به سیمای انسان کامل و ویژگیهای او از دیدگاه نهج البلاغه انسان و دشمن شناسی دشمن داخلی ناکثین و شیوه حضرت علی (ع) در برخورد با آنان سیمای ناکثین نتیجه گیری پی نوشتها فهرست منابع تقدیم به استاد عزیزم با سپاس فراوان و ستایش بیپایان به درگاه ذات احدیت و درود بیکران بر فرستاده برحق او ، حضرت محمد (ص) تحقیقی را درباره خدا ، انسان ، عدو با راهنمایی استاد عزیزم سرکار خانم الهه وکیلی انتخاب نمودهام.
بدین وسیله از زحمات و راهنماییهای فراوان استادان ارجمندم سرکار خانمها الهه وکیلی در مقام استاد راهنما و سرکار خانمها میرزائی و علینژاد که تلاش فراوان نموده و همواره مشوق ما بودهاند ، تشکر مینماییم.
تقدیم به مادرم آنکه مهربان همچون دریاست و با صداقت همچون آبی آسمان ، آنکه تمام هستی مرا با عصاره وجودش آبیاری کرد .
آنکه به من زندگی بخشید.
تقدیم به … ای همه هستی ، اگر تنها شدی من با توام.
خسته دل از هر که و هرجا شدی من با توام.
گر به کنج بیکسی آمیختی با درد خویش دلگران از مردم دنیا شدی من با توام واژه شناسی درباره واژه نفس آمده است.
نفس (بر وزن فلس) در اصل به معنی ذات است.
طبرسی ذیل “و ما یخدعون الا انفسهم” بقره : 9 فرموده : نفس سه معنی دارد یکی بمعنی روح ، دیگری به معنی تاکید مثل “جائنی زید نفسه” سوم بمعنی ذات و اصل همان است.
نفس در قرآن مجید نیز به چند معنی به کار رفته است .
روح مثل “الله یتوفی النفس الا نفس حین موتها” خدا ارواج را در حین موت از ابدان میگیرد و روحی را که بدنش نمرده در وقت خواب قبض میکند ، آنگاه روحی را که در خواب گرفته نگاه میدارد.
اگر مرگ را بر صاحب آن نوشته باشند و دیگری را تا وقتی معین به بدن میفرستد.
ذات و شخص .
مثل “واتقو یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا” بقره : 48 بترسید از روزیکه کسی از کسی کفایت نمیکند.
در آیاتی نظیر “و ما ابری نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی” یوسف : 53 .
“و نفس و ما سواها .
فالهمها فجورها و تقویها” شمس: 7و8 .
میشود منظور تمایلات نفسانی و خواهشهای وجود انسان و غرائز او باشد که با اختیاری که داده شده میتواند آنها را در مسیر حق یا باطل قرار دهد.
قلوب و باطن .
در آیاتی نظیر “واذکر ربک فی نفسک تضرعا وخیفه” اعراف : 205.
و تخفی فی نفسک مالله مبدیه احزاب : 37 .
مراد از نفس و نفوس در این آیات باید قلوب و باطن انسانها باشد.
نفس به معنی بشر اولی در آیاتی مانند “یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء” سوره نساء : آیه 98 : انعام – 189 : اعراف واژه الله الله : ] ال لا[ (اخ) خدای سزای پرستش (مهذب الاسماء) (ترجمان علامه تهذیب عادل) .
علم است برای ذات واجب الوجود.
(متن الفه) نام خداوند
متن بالا فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.شما بعد از پرداخت آنلاین فایل را فورا دانلود نمایید
بعد از پرداخت ، لینک دانلود را دریافت می کنید و ۱ لینک هم برای ایمیل شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.
تحقیق درمورد نظرات مختلف دربارة انسان شناسی