نام محصول: پروپوزال بررسی تأثیر ریسک مالی و عملکردی ادراک شده مشتریان بر قصد وفاداری آنها (مورد مطالعه: خریداران لپ تاپهای برند سونی در شهر اهواز)
فرمت : word
تعداد صفحات : 19
تعداد رفرنس : 24
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
بیان مسئله :
امروزه، شاید سریعتر از هر زمان دیگری در تاریخ اخیر، محیط رقابتی کسب و کار در حال تغییر است (راکام،2000) و از سویی دیگر، اثر بسیار زیادی که رفتار مصرفکننده در شدت رقابت این بازارها میگذارد ما را هرچه بیشتر به سمت اهمیت مطالعه این حوزه از بازاریابی سوق میدهد. در همین راستا، درک عمیق رفتار مصرفکننده نیز بدون دانستن عوامل مؤثر بر رفتار وی امری بعید به نظر میرسد، بنابراین برای فهم نیات رفتاری مصرفکننده نیاز به شناخت عواملی است که شدت تمایل انجام رفتار مشتریان را تحت تأثیر قرار میدهد (بلچ و بلچ[1]، 2011). در دنیای امروز، خریداران برای تصمیمگیری در فرآیند خرید، با سؤالها و اما و اگرهای بسیاری روبهرو هستند. تنوع محصولات مختلف باعث شده است تا مشتریان با حق انتخابهای فراوانی روبهرو باشند. از سویی دیگر شرکتها دریافتهاند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابرهزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری، تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست، بلکه فراتر از آن به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری میتوانسته در طول زندگی خود انجام دهد (آی و لا[2]، 2004). در واقع، چالشهایی از قبیل تشدید رقابت جهانی، افزایش مستمر انتظارات مشتریان و متعاقباً تقاضای آنها به منظور افزایش بهبود کیفیت محصولات و خدمات، باعث شده است که شرکتها دیگر نتوانند به طور مؤثر نیازها و خواستههای آنها را برآورده کنند که خطر از دستدادن مشتریان ناراضی به سمت رقبا و همچنین کاهش نهایی سود، ورشکستگی شرکت را به دنبال خواهد داشت (خواجویی و نایب زاده، 1392). بنابراین شرکتها همواره باید ناظر و مراقب تعامل بین خود و مشتریانشان باشند و با شناخت و درک صحیح از نیازها و ارزشهای مدنظر مشتریان، کالاها و خدمات با ارزشی را به آنان ارایه کنند تا با جلب رضایتمندی، در آنها وفاداری ایجاد کرده و از این طریق از تغییر جهت آنها به سمت شرکتهای دیگر جلوگیری نمایند (چیو و همکاران[3]، 2005). در عمل نیز بسیاری از محققان و مدیران به ارزش وفاداری مشتریان به محصولات و نامهای تجاری نیز پی بردهاند. وفاداری را میتوان به عنوان میزانی که مشتری نسبت نام و نشان تجاری یک محصول نگرش مثبت دارد و میزان پایبندی او به نام و نشان تجاری مزبور و قصد ادامه خرید در آینده تعریف کرد (هیج، 2008). بهنظر بلچ و بلچ (2011) برای اینکه بتوانیم رفتاری را ایجاد کنیم باید بر یک مرحله قبل از آن یعنی قصد و نیت انجام کار تأثیر بگذاریم، قصد (انجام) رفتار، بیانگر شدت نیت و اراده فرد برای انجام رفتار هدف است. رابطه قصد رفتاری با رفتار نشان میدهد افراد تمایل دارند در رفتارهایی درگیر شوند که قصد انجام آنها را دارند (یعقوبی و شاکری، 1387). فیشبن و آجزن، قصد را تعیینکننده عمل در یک مسیر معین میدانند. آنها قصد رفتار را به عنوان احتمال ذهنی شکلدهی یک رفتار خاص تعریف کردهاند. به عنوان مثال، قصد خرید یک محصول خاص به عنوان پیشبینی کننده جهت رفتار واقعی در خرید محصول تشخیص داده شده است (رامایاها و همکاران[4]، 2010)، بنابراین برای اینکه بتوانیم وفاداری را در مشتریانمان ایجاد کنیم نیازمند تحت تأثیر قرار دادن نیت وفاداری آنها میباشیم، قصد وفاداری نشاندهنده تمایلی است که مصرفکننده نسبت به ادامه خرید از یک محصول یا برند خاص دارد (جانسون و دیگران[5]، 2006). به عبارت کلیتر قصد وفاداری بیانگر احتمال خرید مجدد و یا تبلیغات شفاهی برای یک برند یا محصول خاص میباشد (ها و دیگران[6]، 2010).
با توجه به اهمیتی که قصد وفاداری در ایجاد رفتار وفادارانه دارد، مطالعات بسیاری برای پیشبینی قصد وفاداری انجام شده که بر طبق نظر ها و سون[7] (2013) سه متغیر رضایتمندی از محصول، ریسک عملکردی و ریسک مالی از جمله این عوامل هستند.
اگرچه تعاریف زیادی در مورد رضایت ارائه شده است ولی رضایت عموماً به وسیله میزان رضایت یا نارضایتی یک مشتری از خرید قبلی از محصول یا خدمت مشخص میشود (ابرهیمپور و همکاران، 1389). از جمله متغیرهای دیگری که میتواند بر قصد رفتار وفادارنه تأثیرگذار باشد ریسکی میباشد که مشتری به هنگام خرید محصول متحمل می شود که شامل دو نوع کارکردی و مالی میباشد. در واقع طبق نظر هاو سو (2013) وجود ریسک در هنگام خرید و پس از خرید میتواند میزان رضایت و در نتیجه احتمال انجام رفتار وفادارانه توسط مشتری را کاهش دهد. ریسک که خود به نوعی تعیینکننده میزان رضایت از مصرف کالا هم میباشد، بیانگر میزان احتمال و انتظاری از هزینههایی است که مشتری به هنگام خرید که به عنوان ریسک مالی و یا بعد از خرید به عنوان ریسک عملیاتی ممکن است متحمل شود، میباشد (ها[8]، 2011). به طور کلی، نگرانیهایی که مشتری از ریسکهایی که هنگام خرید دارد تأثیر بسیاری بر وفاداری و رضایتمندی مشتریان خواهد گذاشت و از سویی محصولات الکترونیکی همچون لپتاپ که به دلیل پیچیدگیهای فنی فرآیند تصمیمگیرندگی پیچیدهتری برای خرید دارند سبب میگردد که مشتریان هنگام خرید نگرانیهای بیشتری داشته باشند، به همین دلیل در این پژوهش به دنبال آنیم تا به حل مسئله اصلی تحقیق یعنی چگونگی تأثیر ریسک مالی و عملکردی بر قصد وفادارانه مشتریان با نقش میانجی رضایت مشتری در ارتباط با لپتاپ برند سونی بپردازیم.
کلمات کلیدی: ریسک مالی، ریسک عملکردی، رضایت مصرف، قصد وفاداری.
پروپوزال تأثیر ریسک مالی و عملکردی ادراک شده مشتریان بر قصد وفاداری آنها (خریداران لپ تاپهای برند سونی در شهر اهواز)