هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی رابطه افت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی

اختصاصی از هایدی بررسی رابطه افت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

 

بیان مساله

تحقیقکنونیباهدفبحثوبررسیدررابطههوشهیجانیوپیشرفتتحصیلیبهانجامرسیدهاست. نمونهپژوهشمشتملبر 153 دانشآموزپایهسوممقطعراهنمایی (73 پسر، 80 دختر) بودکهازطریقروشنمونهگیریتصادفیخوشهایچندمرحلهایانتخابشدند. ابزارسنجشپژوهشپرسشنامهبهرهیجانیبارون (EQ-i) بود. نتایجتحلیلنشاندادکههمبستگیمعناداریمیانهوشهیجانیوپیشرفتتحصیلیوجوددارد (r=0/37). تحلیلرگرسیونگامبهگامنیزنشاندادکهازبینمؤلفههایهوشهیجانی،انعطافپذیری،استقلالوهمدلینقشمعناداریدرپیشبینیتحصیلیدارند. اینمرلفهها 19 درصدازواریانسپیشرفتتحصیلیراتبیینمیکند.

واژههایکلیدی: هوشهیجانی،پیشرفتتحصیلی

مقدمه

آموزشدانشآموزانبههدفپیشرفتآنهادرزمینههایتحصیلیشکلمیگیرد. مطالعهعواملمؤثربرپیشرفتتحصیلیمسئلهپیچیدهایاست؛چراکهدراینبینصحبتازیکرویکردچندبعدیبهمیانمیآیدکهبهشکلظریفیبهرشدجسمی،اجتماعی،شناختیوعاطفیدانشآموزمربوطمیشود. محققانزیادیتاثیرتواناییهایذهنیوشناختیرابرپیشرفتتحصیلیسنجیدهوموردارزیابیوسنجشقراردادهاند. بااینحال،بهمرورزمانمشخصمیشودکههرچندتواناییهایذهنیوشناختیدانشآموزانتااندازهایباپیشرفتتحصیلیرابطهدارندوتاحدودزیادیپیشرفتتحصیلیراپیشبینیمیکنند،اماتنهاکلیدپیشبینیمؤفقیتتحصیلینیستند. بههمیندلیلمحققاندرسالهایاخیرمتوجهیکسریازعواملغیرشناختیشدهاندکهمیتواننددرپیشرفتتحصیلیوبطورکلیموفقیتموثرباشند. (گلمن، 1995 وباراون، 1997) اینمحققاندرتبییناهمیتعواملغیرشناختیدرموفقیتبهنتایجقابلملاحظهایدستیافتهاندونشاندادهاندکهچنانچهایناندازههایغیرشناختیرابرایپیشبینیموفقیتبهاندازههایهوششناختیاضافهکنیم،پیشبینیموفقیتبطورمعناداریبااحتمالبیشتریامکانپذیرمیشود،تااینکهتنهاازاندازههایتواناییهوششناختیاستفادهکنیم.

مهارتوتواناییهایهیجانیواجتماعیکهتحتعنوانهوشهیجانیمشهورندازجملهپیشبینیکنندههایقویپیشرفتتحصیلیهستند (پارکر) وهمکاران 2004 وبارون 1999) هوشهیجانیاولینباردرسال 1990 وبهعنوانشکلیازهوشاجتماعیمطرحشدکهشاملتواناییکنترلاحساساتوهیجاناتدرخودودیگران،پذیرشدیدگاهسایرافرادوکترلروابطاجتماعیاست. هوشهیجانییکسریازتواناییهاومهارتهایغیرشناختیاستکهتواناییبردرادرمقابلهبافشارهاواقتضاهایمحیطیافزایشمیدهد (بارون 1997)

دیدگاهبرخیکارشناساننشاندهندهایناستکهبهرههوشیبهخوبینمی‌تواندازعهدهتوضیحسرنوشتمتفاوتافرادیبرآیدکهفرصتهاوشرایطتحصیلیمشابهیدارند. هوشتحصیلی(IQ) درفرازونشیب‌هایزندگیبهتنهایینمی‌تواندآمادگیزیادیدرافرادبرایمقابلةصحیحایجادکندولزوماًتضمینکنندهرفاه،شخصیتاجتماعیویااحساسشادکامیدرزندگینیست. درواقعتنها 20% موفقیتافرادبهIQبستگیدارد. وبقیهآنبستهبههوشهیجانیوهوشاجتماعیاست.

هوشهیجانی (emotional intelligence) نوعیMeta abilityاستکهمشخصمی‌کندچگونهمی‌توانیمازسایرمهارتهایخودازجملهبهرههوشیبهبهترینصورتاستفادهکنیم. یکیازامتیازاتEQبهIQبعداکتسابیبودنآناستکهبهراحتیقابلیادگیری،تکامل،بهبودواصلاحمی‌باشد.

جایگاهEQدرانسان،آمیگدالواقعدرقسمتبالایساقهمغزونزدیکبهانتهایحلقهلیمبیکاست. آمیگدالبهعنوانمخزنخاطراتهیجانیعملمی‌کند،درواقعهیپوکامپصرفاًحقایقرابهخاطرمی‌سپاردوآمیگدالچاشنیهیجانیآنحقایقرادرخودنگهمی‌دارد.

گلمن (Golman) 5اصلرابرایهوشهیجانیدرنظرمی‌گیردکهعبارتنداز: شناساییهیجاناتخود،تواناییمدیریتهیجاناتدرموقعیتهایسخت،خودانگیزی (motivating) ،تواناییشناساییهیجاناتواحساساتدیگران،کنترلروابطبینفردی.

باارزیابیEQمی‌توانمیزانموفقیت‌هایفردرادرزندگیفردیواجتماعیپیش‌بینیکرد. برایارزیابیEQوپنجبعددرنظرگرفتهمی‌شودکهعبارتنداز: رستنی (پختگی)،دلسوزی،رعایتاصولاخلاقی،اجتماعیبودن،احساسآرامش. یکیازفعال‌ترینپژوهشگراندراینزمینهear-onاستکهپرسشنامهخودسنجیهوشهیجانیرامطرحنمودهاست. اینپرسشنامهدارای 5 مقیاسو 15 خردهمقیاساست. پژوهشهاثابتکردهاستآموزشمهارتهایهیجانیواجتماعیکهتعبیریتقویتهوشهیجانیاستنقشبسزاییدرموفقیتزندگیوپیشرفتتحصیلیفرددارد. ازنظربالینیبهعنوانمثالبرایتاثیرتقویتEQدرکاهشمشکلاتبیمارمی‌توانازرفتارهایacting outنامبرد. درشرایطacting outافرادهیجاناتخودرابدونتاملابرازمی‌دارندویابهخاطرهیجانابرازنشدهعکس‌العملافراطینشانمی‌دهند. بنابراینشناساییهیجانهاوبرقرارکردنارتباطبااحساساتشانمی‌توانددرتعدیلرفتارآنهاموثرواقعگردد.

«پیشینهتحقیق»


دانلود با لینک مستقیم


بررسی رابطه افت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد