هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ماهیت و موارد استفاده از سیستم حسابداری

اختصاصی از هایدی مقاله ماهیت و موارد استفاده از سیستم حسابداری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله ماهیت و موارد استفاده از سیستم حسابداری


مقاله ماهیت و موارد استفاده از سیستم حسابداری

هنوز هم در غالب سازمانها اعم از خصوصی و عمومی، نتیجه عملیات حسابداری (یعنی صورتحسابها و گزارش های مالی) فقط فهرستی ا زارقام و ا عدادی تلقی می شود که حاکی از دریافت و پرداخت وجوه و چگونگی عملیات گذشته می باشد و یا اینکه گزارشهای مذکرو منحصرا برای کنترل صحت و صداقت ماموران بشمار می رود. آنچه کمتر در ایران مورد توجه قرار می گیرد اهمیت فر اوان این گزارشها و اطلاعات حاطه از آنها در تصمیمات مدیران و مسولان امور موسسات و سایر افراد و مقامات ذیعلاقه می باشد.

اهم طبقاتی از نتایج حاصله از سیستم حسابداری موسسات منتفع می شوند عبارتند از:

  1. مدیران موسسات: مدریان تجارتخانه ها و شرکت ها و کارخانه ها با مطالعه و تجزیه و تحلیل صورتحسابها بتناقص کارهای خود در گذشته پی می برند. و با بررسی ارقام و اعداد و استفاده از تجارب گذشته برنامه های آینده را طرح ریزی می کنند. همچنین با مطالعه دقیق این اطلاعات است که پیش بینی چگونگی وضع مالی و فعالیتهای ادوار مالی بعد امکان می یابد.
  2. صاحبان سرمایه موسسات: صاحبان سرمایه و سهامداران شرکت یا موسسه علاقه مندند همیشه از وضع مالی و سود و زیان موسسه ای که متعلق به آنان است مطلع باشند. این اطلاعات را فقط سیستم حسابداری می تواند در اختیار ایشان بگذارد و با بررسی این اطلاعات است که صاحبان سرمایه می توانند نسبت به درجه کفایت و کاردانی مدیران و افراد دیگری که در موسسه خود به کار گمارده اند پی ببرند.
  3. دولت: دولت از دو نظر نیزمند به آگاهی از نتایج فعالیتهای مایل موسسات انتفاعی و بازرگانی است: الف- از نظر وصول مالیات ب- به منظور بصیرت بیشرت در طرح و تنظیم برنامه های صحیح اقتصادی و اجتماعی. منظور دوم مخصوصاً در کشورهایی که دولت سیاست اقتصاد ارشادی را برگزیده است دارای اهمیت وافر می باشد.
  4. بستانکاران: طلبکاران یک موسسه و یا کسانیکه با موسسه مذکور طرف معامله می باشند با بررسی وضع مالی و عملکرد آن موسسه می توانند تصمیم بگیرند که تا چه اندازه برای چنین موسسه ای اعتبار قائل شوند. و تا چه حد با مدیران آن داد و ستد اعتباری و نسیه انجام دهند.
  5. بانکها: معمولاً بانکها هنگام اعطا اعتبار به موسسات بازرگانی ترازنامه و سایر صورتحسابهای آنها را مطالبه و مطالعه می کنند.
  6. رقبا (رقابت): و یا به عبارت دیگر مبارزه اقتصادی به منظور تحصیل سود و تامین منابع بیشتر، یکی از خصوصیات سیستم اقتصاد آزاد و سرمایه داریست. در چنین نظام اقتصادی، هر یک از صاحبان موسسات بازرگانی و صنعتی می کوشند تا از نحوه و نتیجه فعالیتهای انتفاعی و تولیدی ورقبای خودآگاه باشند. نتیجه عملیات حسابداری و صورتحسابهای موسسات خصوصی که در نشریات و مطبوعات منشتر می شود ازاین نظر مورد توجه و علاقه رقیبان آنهاست.
  7. اشخاصیکه مایل به سرمایه گذاری در موسسات خصوصی می باشند: افرادی که علاقه مند ند سرمایه های خود را در موسساتی به کار برند که احتمال سود بیشتری باشد ناگزیرند پیش از سرماهی گذاری از وضع مالی موسسات مختلفه آگاه شوند.

تعریف حسابداری- عبارت است از فن ثبت، طبقه بندی، تلخیص فعالیتهای مالی یک موسسه در قابل اعداد قابل سنجش به پول و تفسیر نتایج حاصله از بررسی این اعداد.

مراحل حسابداری- به طوری که از تعریف فن حسابداری در بالا بر می آید این فن دارای چهار مرحله می باشد: 1- ثبت فعالیتهای مالی 2- طبقه بندی اقلام ثبت شده   3- تلخیص اقلام         4- تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده.

اهمیت حسابداری در موسسات- امروزه حسابداران به خاطر کمک به مدیران در تصمیم گیری های متعدد، نقش مهمی در اداره امور موسسات دارند. تصمیم گیریهای درست و به موقع رمز موفقیت در هر موسسه محسوب می شود. مدیران برای تصمیم گیریهای درست به اطلاعات مالی کامل و صحیح نیاز دارند. این اطلاعات باید به سهولت فراهم شود و به روز باشد. حسابداران این گونه اطلاعات را از طریق ثبت معاملات و عملیات مالی فراهم می کنند. ثبت هر معامله در مدارک حسابداری مستلزم تجزیه و تحلیل وتعیین آثار آن بر معادله حسابداری است.

دفترداری و حسابداری- دفتر داری عبارت است از ثبت اطلاعات تجاری تحت روش ها و ضوابط از پیش تعیین شده. یک دفتردار ممکن است مسئول نگاهداری تمام اطلاعات یک واحد تجاری یا بخش کوچکی از آن باشد.

وظیفه حسابداری عمدتاً ثبت اطلاعات، تهیه گزارش براساس اطلاعات ثبت شده وتفسیر گزارشهای مربوطه می باشد. حسابداران غالباً کار دفترداران را رهبری و بررسی می کنند حسابداران در مقایسه با دفتر داران باید دارای دانش بالاتری و قدرت و مهارت بیشتر در تجزیه و تحلیل امور باشند. و باید گفت که امور مالی هر سازمان قلب سازمان محسوب می گردد باید از سلامت کامل برخوردار باشند. در ضمن روشهای غلط مالی و حسابداری و مقررات نسنجیده موجب مشکلات و معضلات اداری می شود و کل نظام را دستخوش نابسامانی می سازد.

بنابراین دفترداری عبارت از تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و ثبت کلیه معاملات در دفاتر براساس یک طرح صحیح قبلی به منظور اداره منظم یک موسسه و برقراری اساس و مبنای مناسب برای تعیین وضع مالی و نتیجه فعالیتهای موسسه مذکور.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 127صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ماهیت و موارد استفاده از سیستم حسابداری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد