هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تعمیرات خودرو

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله تعمیرات خودرو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

فصل او ل : کلیات تحقیق
مقدمه :
اتومبیل یک سیستم کامل و پیچیده ای است که هر قسمت از ان را ملاحظه می کنید که با روش خاصی به یکدیگر متصل شده بنابراین تعمیرکار برای انجام کارهای ضروری خود
( باز و بسته کردن و تعویض قطعات داخلی و خارجی خودرو ) نیاز فراوان به ابزارهای اولیه دارد به گونه ای که در صورت نبودن این وسایل توان سرویس و تعمیر خودرو برابر او میسر نخواهد بود .
و همچنین دانش استفاده از آنها را هم باید داشته باشد تا بتواند از عهده تعمیر و سرویس اتومبیل برآید . یعنی باید علم استفاده از ابزار را داشته باشد تا بتواند هر ابزار را در محل مناسب خود به کار برد بدون آنکه به قطعه آسیبی وارد بکند .
به همین دلیل است که اکثر سازندگان ابزار توصیه می کنند که ( همیشه از ابزار مناسب و اندازه استفاده کنید . به کار بردن ابزار نامناسب باعث خراب شدن کار و صدمه به شما خواهد شد . ) مهمترین نکته ای که باید در مورد ابزار بدانیم تمیز نگه داشتن آنها ست که پس از اتمام کار باید هر کدام در محل خودش قرار بگیرد در غیر این صورت باعث خرابی آچار و عدم امکان استفاده مجدد آن و در صورت استفاده دقت انجام پایین می آید .

 


طرح مسئله :
امروزه در صنعت خودرو سازی به علت پیچیده شدن سیستمهای خودرو و حساسیت بالای این سیستمها ابزارهایی که در سرویس آنها استفاده می شود باید دقت لازم را داشته باشد به قطعات خودرو و تعمیرکاران آسیب نزنند زیرا این قطعات علاوه بر پیچیده بودن دارای قیمت بالایی هستند و کوچکترین اشتباه در تعمیر ممکن است هزینه سنگینی را به بار بیاورد . به عنوان مثال قطعاتی مانند سنسورها بسیار حساس و گران هستند نکته مهم دیگر ایمنی در هنگام کار است بعضی از افراد عقیده دارند که حوادث جزء سرنوشت افراد است در حال که متخصصان ایمنی بر خلاف آن فکر می کنند و می گویند که حوادث وجود ندارند بلکه به وجود می آیند حوادث در اثر بی احتیاطی و سهل انگاری و بکارگیری ابزار فرسوده و نامناسب به وجود می آید بنابراین با توجه به موارد ذکر شده این مسئله برای انسان مطرح می شود که چه ابزارهایی باید به کار ببریم که ایمنی از هر نظر در محیط کار افزایش بدهد وعلاوه به آن باعث سهولت و سرعت در انجام کارها شود .
هدف یا اهداف تحقیق :
باز بر این نکته که سیستمهای طراحی شده خودرو روز به روز پیچیده می شوند تاکید می کنیم به تبعیت از این مورد کارها تخصصی تر شده و هر تعمیرکاری کار خود را اختصاص به تعمیر یک خودروی خاص می دهد و کمتر تعمیرکاری را پیدا می کنیم که چندین خودرو را بتواند تعمیر کند یا به عبارتی دیگر هر تعمیرکاری تعمیر و سرویس یک بخش از خودرو را انجام می دهد به عنوان مثال تعمیر قسمت بدنه – موتور – جلوبندی و سایر قسمتها متخصص خود را می طلبد و از عهده سایرین خارج است باز با تبعیت از این مورد ابزارهای چند منظوره که در چندین خودرو مورد استفاده قرار می گرفت کارایی خود را از دست می دهند چون علاوه بر پیچیده بودن این قطعات ( تعداد اجزای آنها ) دقت کار آنها را پایین تر برده و ایمنی آنها نیز کمتر است بنابراین با کوچکتر شدن کارگاهها و تعمیر خودروهای خاص توسط آنها می توان با طراحی ابزار ساده تر نه تنها هزینه خرید ابزار را کاهش داد بلکه ایمنی و سرعت انجام کار را نیز بالا برد به عنوان مثال در تعمیرگاهی که مخصوص تعمیر خودروی پژو 206 می باشد می تواند به جای استفاده از ابزارهای چند منظوره فقط از ابزارهایی که در این خودرو کاربرد دارد استفاده کند .
ارائه فرضیه :
طرح اول آچار سوپاپ جمع کن :
آچارهای سوپاپ جمع کن فعلی ( موجود در بازار ) یک طرح مفصلی است که با استفاده از یک بازو فنر قوی ، فنر سوپاپ را جمع کرده و سوپاپ را آزاد می کنند در طرح جدید می توان با حذف فنر و بازوهای مفصلی آنرا از حالت کنترل فنری خارج کرد و با ایجاد یک مفصل لولایی و یک بازو حالت کنترل مطمئن تری به آن داد به گونه ای که کنترل فقط در اختیار دست باشد .

 


طرح دوم آچار طبق کش
اصولا آچاری به نام آچار طبق کش در بازار موجود نمی باشد در این طرح می توان با استفاده از چند قطعه فلزی با سطح مقطع مستطیلی شکل ابزاری ایجاد کرد که هم قابل تنظیم باشد و هم براحتی در این مورد استفاده شود .
تعریف عملیاتی واژه ها :
آچار سوپاپ جمع کن :
ابزار یا آچار : به وسایلی گفته می شود که در اشکال و طرحهای مختلف تولید شده و در باز کردن و مونتاژ ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند .
منظور از ماشین آلات سیستمهایی است که انرژی را دریافت کرده و تولید کار می کنند .
سوپاپ :
قطعه ای است تشکیل شده از یک ساق استوانه ای که در انتهای آن یک بشقابک قرار دارد .
منظور از ساق همان میله استوانه ای که به عنوان یک دریافت کننده نیرو از طرف سیستم فرمان سوپاپ است .
منظور از بشقابک یک قطعه با سطح مقطع دایره ای شکل است که به ساق سوپاپ متصل می باشد و مجرای ورودی و خروجی سیلندر موتور را کنترل می کند.

 


آچار طبق کش :
طبق :
در خودرو به قطعه ای گفته می شود که در قسمت جلوبندی خودرو قرار می گیرد و مفصل بندی چرخ را به شاسی خودرو متصل می کند .
منظور از جلوبندی همان مفصل بندی فرمان و چرخ است .
شاسی :
یکی از بخشهای اصلی خودرو سات که بدنه و موتور روی آن سوار می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم :
کارگاه مولد قدرت (1)_ رشته مکانیک خودرو
نکات
تعمیر کاران ،جهت انجام کارهای تعمیراتی به ابزارهای مخصوص نیاز دارند که آگاهی از روش صحیح استفاده و کاربرد آنها ضروری است.
خودرو ،مجموعه ای کامل و پیچیده است ،که هر قسمت آن با روش خاصی با یکدیگر متصل می باشد .
مهم ترین نکته ای که در مورد ابزار باید دانست ،تمیز نگه داشتن آنها و قرار دادن هر یک پس از استفاده ،در محل خود است .
1-1-1- آچارهای تخت :
از آن برای باز کردن یا بستن پیچ و مهره ها استفاده می شود .اندازه یک آچار با فاصله دهانه آن تعیین می شود . بنابراین دو اندازه رایج وجود دارد :یکی متریک و دیگری اینچی است .
در سیستم متریک ،اندازه آچارها از آچار 7 میلیمتری شروع شده ،میلیمتر به میلیمتر افزایش پیدا می کند و تا 25 میلیمتر و گاهی بیشتر هم می رسد .
آچارهای تخت دیگری هم وجود دارد که زاویه دهانه آنها نسبت به بدنه ،دارای زاویه 22/5 ، 30 ، 60 و 90 می باشد .

آچارهای مینیاتوری با اندازه های خیلی کوچک ساخته می شوند و برای تعمیر دستگاه های جرقه و آلترناتورها که دارای پیچ و مهره های کوچکی هستند ،به کار می روند. آچارهای تخت مخصوصی وجود دارد که برای تنظیم فیلر سوپاپ موتورهای L شکل ،به کار می رود . این آچارها نازکتر هستند ،ولی بلند ساخته می شوند .
2-1-1- آچار رینگی :
برای جلوگیری از سر خوردن ( لغزیدن )آچار از روی مهره یا سر پیچ ،آچار رینگی به کار می رود . آچار رینگی دارای 12 شیار است که هر دو شیار در طرفین یک گوشه مهره یا سر پیچ قرار می گیرد و با زاویه به آن نیرو وارد می شود و براحتی مهره یا پیچ را باز می کند و امکان لغزش آن از بین می رود .

و گاهی بیشتر هم می رسد .برای آنکه بتوان آچار تختی را در یک دهانه تنگ مورد استفاده قرار داد ،دهانه آچار را نسبت به بدنه آن با زاویه 15 درجه می سازند.
3-1-1- آچار بوکس :
مانند آچار رینگی می باشد . لغزش آچار از روی مهره ،به وسیله تعدادی شیار کنترل می گردد.
از آچار بوکس بیشتر برای باز کردن و بستن مهره های داخل شیارها و شمعهای موتور ،استفاده می کنند.


4-1-1-آچار درجه دار (تورک متر ) :
یکسان بستن پیچها ،بویژه در مورد بستن پیچهای سر سیلندر و مهره های یاتاقانهای میل لنگ ،اهمیت زیادی دارد . برای سفت کردن این نوع پیچها یا مهره ها از آچار درجه دار استفاده می گردد .آچار درجه دار دارای میله نشان دهنده است که مقدار سفت کردن پیچ را بر حسب گشتاور وارد شده به آن ،نشان می دهد . مقیاس روی صفحه مدرج بر حسب m.N ، m.kg ، ft-1b ویا in-1b می باشد .

آچار فرانسه ،برای باز کردن پیچهای بزرگ به کار می رود . این آچارها بر حسب طولشان دسته بندی می شوند . مهمترین عیب این نوع آچارها به هم خوردن اندازه آنها و لغزیدن آنها از روی مهره است.
هر نوع آچاری که برای کار روی مهره یا پیچ انتخاب می شود ،باید با آچار خور آن به خوبی منطبق شود .
بخشی از آچارهای مختلف که در اتو مکانیک کار برد دارند دیده می شوند .

آچارهای مورد مصرف در کارگاه اتومکانیک
5-1-1- انبر دست ها :
انبردست ها را بنام های :انبردست ،انبر دست محور لغزان ،سیم چین ،دم باریک ،انبر کلاغی ،انبر قفلی ،خار باز کن ،خار جمع کن و غیره می نامند .
6-1-1- انبر دست محور لغزان :
به علت لغزنده بودن محور انبر دست فکین آن بیشتر باز شده و مورد استفاده آن را گستر ده تر می کند .


7-1-1- دم باریک :
برای در آوردن قطعات کوچک سقوط نموده در شیارها و یا نصب کردن پیچ و مهره در مواضع تنگ و کارهای مشابه بکار می رود .

 


انواع دم باریک
8-1-1- انبر کلاغی :
این انبر دارای فک لغزنده طولانی بوده و برای انجام کارهای مختلف بکار می رود . این انبر را طوری ساخته اند تا در هر اندازه ای که قرار گیرد فک های آن بطور موازی با هم به جسم تکیه کند .

انبر کلاغی

9-1-1- انبر قفلی :
این انبر از نوع قفل شونده است . وقتی فکهای آن به قطعه ای که بایستی باز شود می چسبد تماس محکم و استواری برقرار نموده و به آسانی آن را از محل خود باز می کند .

انبر قفلی
10-1-1- سیم چین :
سیم چین برای بریدن سیم ها و قطع پین ها و غیره بکار می رود .

سیم چین
11-1-1- خار بازکن :
انبر خار بازکن یا خار جمع کن برای خارج کردن خار از قطعات مختلف بکار می رود . یکی خار را در محل خود باز می کند تا بتوان آن را خارج نمود و دیگری خار را جمع می نماید ( خار گژنپین ) .

خار بازکن
12-1-1- آچار پیچ های دو سر دنده :
برای بستن یا باز کردن پیچ های دو سردنده ابزار مخصوصی بکار می رود . پیچ در سوراخ ابزار قرار گرفته . با آچار بوکس محور متحرک را می پیچانند تا آنرا ببندد یا باز کند .

آچار پیچ دو سردنده
13-1-1- آچار های پیچ گوشتی :
در کارگاه اتومکانیک آچار پیچ گوشتی های متعددی بکارمی رود.


انواع پیچ گوشتی و انواع آچار پیچ گوشتی
1-13-1-1- آچار پیچ گوشتی دو سو :
از این آچار برای بستن یا باز کردن پیچ های شیار دار استفاده می شود .
2-13-1-1- آچار پیچ گوشتی چهار سو :
آچار پیچ گوشتی چهار سو برای باز و بستن پیچ های شیار دار چهار سو بکار می رود .

 


3-13-1-1- آچار پیچ گوشتی خم :
وقتی پیچ درمحل تنگی بسته شده و فضای بالای آن خیلی کوچک باشد از آچار پیچ گوشتی خم ، برای بستن یا باز کردن آن استفاده می شود .
2-1- آچار مهره های گرد :
مهره هایی که دارای شیار محیطی بوده و به علت بزرگی یا شرایط خاص فاقد آچار خور می باشند به وسیله آچار مهره باز یا بسته می شود .


دو نوع آچار مهره
3-1- چکش ها :
چکش ها بر حسب وزن قسمت فلزی آن تقسیم بندی می شود . گاهی چکش ها را بر حسب نرمی و سختی دسته بندی می نمایند . این چکش ها از جنس پلاستیک ، مس ، برنج و سرب ساخته می شوند . ممکن است چکش ها را از نظر شکل تقسیم بندی نمایند . مانند چکش صافکاری ، چکش جازدن پین و غیره .


چکش های نرم و سخت
4-1- قلم ها
1-4-1- قلم تخت :
قلم تخت برای قطع کردن ورق ها ، سرپرچها و غیره بکار می رود .
2-4-1- قلم شیار :
این قلم دارای نوک باریکی است و برای ایجاد شکاف باریک مانند جار خار بکار می رود .
3-4-1- قلم لب گرد :
برای ایجاد شیارهای هلالی شکل از قلم لب گرد استفاده می شود .




انواع قلم
در موقع براده برداری از سطح کار ضخامت براده به زاویه گرفتن قلم بستگی دارد هرگاه زاویه را بزرگ انتخاب کنند ضخامت براده بیشتر و اگر زاویه را کوچک انتخاب نمایند ضخامت براده نازکتر خواهد بود .

عمق براده را با زاویه قلم معین می کنند .
5-1- دریل ها و لوازم یدکی آنها :
دریل ها برای سوراخ کردن و نیز کربن زدایی از قطعات موتور بکار می رود . در شکل 30-1 انواع دریل دستی و الکتریکی و لوازمات آنها دیده می شود .


دریل و متعلقات آن
6-1- سوهان ها :
سوهان ها از فولاد ساخته می شوند بوسیله سوهان ها از سطوح قطعات براده برداری شده و سطوح تماس را پرداخت می کنند . لبه های برنده یا آج های سوهان به صورت موازی و یا متقاطع ساخته می شوند . در شکل زیر نام قسمتهای مختلف سوهان و مقاطع انواع سوهان دیده می شود .

سوهان با برش موازی ( بالا ) و سوهان با برش متقاطع ( پایین )
سوهان گرد برای بزرگ کردن سوراخ ها و یوهان مثلث ساییدن قطعات پرداخت شده و نرم از لب گیره استفاده می کنند تا داغ گیره بر روی قطعات باقی نماند . در موقع پرشدن فاصله های بین آجها که بخصوص در سوهانکاری اجسام نرم اتفاق می افتد از برس سیمی استفاده کرده و سوهان را تمیز نمایید .
7-1- لحیم کاری :
به وسیله لحیم کاری دو قطعه فلز به یکدیگر متصل می شوند . در کارگاه اتو مکانیک از لحیم برای پر کردن سطوح ناصاف بدنه اتومبیل ، اتصالات برقی استفاده می شود . سیمهای برقی را اگر بدون لحیم به یکدیگر متصل کنند در اثر ارتعاشات از یکدیگر جدا شده و مدار قطع می گردد .

روش لحیم کاری اتصالات سیم ها
لحیم آلیاژی است از قلع و سرب که با نسبت های مختلف با یکدیگر مخلوط ، و با نقطه ذوب متفاوت ساخته می شود . لحیمی که در حرارت کم ذوب می شود برای کارهای ظریف و کوچک مصرف شده و لحیم نرم گفته می شود . لحیمی که در حرارت زیاد ذوب می شود برای لحیم کاری قطعات بزرگ بکار رفته و لحیم سخت نامیده می شود .

انواع هویه برقی
هویه ها یا به صورت مسی بوده و با چراغ کوره ای گرم می شوند و یا به صورت برقی بوده و در فرمهای مختلف ساخته شده و دارای قدرت گرمایی متفاوت است . هویه های مسی را قبل از لحیم کاری باید پوششی از لحیم بدهند .
به این منظور ابتدا نوک هویه را تمیز کرده و آن را گرم می کنند . سپس نوک آن را در روغن لحبم فرو می کنند . آن گاه روی آجر نسوز یا کریستال آمونیاک جامد لحیم را به هوریه تماس می دهند .

وسایل لحیم کاری و آزمایش
8-1- کمان اره :
برای بریدن فلزات از کمان اره استفاده می کنند . کمان اره دارای یک بدنه فلزی و دو فک است یکی از فکها متغیر بوده و در موقع تعویض تیغ اره در محل خود جلو و عقب می رود . تیغ اره ها از فولاد سخت تهیه شده و در انواع مختلف وجود دارد . تیغ اره ها در دو انتها دارای سوراخی هستند که به کمان اره متصل می شوند . تیغ اره ها یی که برای مصارف دستی ساخته می شوند دارای اندازه های مختلفی هستند که بر حسب تعداد دندانه در واحد طول مشخص می شود . معمولا تعداد دنده ها در هر اینچ از طول تیغ اره 14 ، 18 ، 24 و 32 می باشد هر چه تعداد دنده در واحد طول زیادتر باشد تیغ اره دنده ریزتر خواهد بود . انتخاب نوع تیغ اره برای کارهای روزانه در پیشبرد درست کار نقش مهمی دارد .

کمان اره
بطور کلی برای اره کاری موادی مانند آهن ، برنز و چدن تیغ اره ای که دارای 14 دنده در هر اینچ است مناسب می باشد . برای برش قطعات سخت تر از تیغ اره ای که دارای 14 دنده در هر اینج است مناسب می باشد . برای برش قطعات سخت تر از تیغ اره دنده ریز ( 18 دنده درهر اینچ ) استفاده می شود .
برای برش لوله های برنجی ، آهنی و اشیایی که دارای دیواره نازک هستند تیغ اره با دنده ریزتر مناسب می باشد ( 24 دنده در هر اینچ )
برای برش ورق های نازک و یا لوله های جدار نازک ریزترین دنده توصیه می شود ( 32 دنده درهراینچ )
موثر ترین سرعت کار برای برش با دست آن است که هر کورس تیغ اره در یک ثانیه انجام شود . برای اره کار قطعات نازک بهتر است آنها را در بین دو قطعه مواد نرم مانند چوب قرار دهند و در هنگام برش هر سه قطعه بریده شود . در غیر اینصورت دندانه های تیغ اره در کار قلاب می کند .


روش انتخاب تیغ اره بر حسب نوع کار

 


فصل سوم
روشهای تحقیق ( آزمودنی ها )
بعد از ارائه فرضیه که شامل طرح اولیه آچارها می شود باید طراحی را به شکل دقیق و فنی انجام داد به طوری که کلیه محاسبات فنی بر روی آن انجام شود که شامل تعیین قطر قوطی ها و یا ضخامت میله ها و طول بازوها و همچنین جنس قسمتهای دیگر است .
به عنوان مثل قطعه و جنس قسمت درگیری آچار سوپاپ جمع کن باید به گونه ای باشد که از شکستگی و خم شدن آن در هنگام کار جلوگیری شود یا اینکه به علت حساسیت این قسمت باید عملیات حرارتی و اندود کاری روی آن انجام شده تا از پریدگی لبه های آن و یا زنگ زدگی آن جلوگیری شود .
بعد از این محاسبات نوبت ساخت قطعات می رسد که با استفاده از مواد اولیه مناسب و ماشین آلات از قبیل ماشین تراش و سنگ و غیره انجام می شود . بعد از این عملیاتها نوبت به آزمایش ابزار می رسد .
هدف از آزمایش تعیین کارایی و مقاومت قطعه در مقابل نیروهای وارده است به صورتی که باید به طور کامل کار خود را انجام داده بدون اینکه به قطعه کار آسیب بزند .
در ضمن ابزارها برای خودروهای مختلف طراحی می شوند که باید روی همان خودروها آزمایش شوند .
به عنوان مثال اگر آچار سوپاپ جمع کن برای خودروی پیکان طراحی شود باید بر روی خودروی پیکان آزمایش شود . چون فنرهای سوپاپ آن خیلی قوی نیستند طول بازوهای آچار نباید زیاد بلند باشد اگر هر فنر برای جمع شدن نیاز به نیروی 500 نیوتن را داشته باشد و نیرویی که توسط دست به بازوی آچار وارد می شود 1000 نیوتن باشد وطول بازوی آچار نیم متر است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جای نقشه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


جای نقشه
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل اطلاعات :
ارائه یافته ها ( شرح پروژه ) :
مقدمه ای بر ابزار سوپاپ جمع کن
با توجه به اینکه روزبه روز خودروهای جدید با سیستمها و قطعات و طرحهای جدیدی ساخته می شوند و با توجه به روی آوردن تعمیرکاران به تعمیر سرویس یک نوع خودرو ، ابزارهای مورد استفاده برای سرویس خودروها باید مخصوص همان خودرو ساخته شود و نمی توان هر ابزاری را برای همه خودروها به کار برد بنابراین به جای استفاده از ابزارهای چند منظوره و پیچیده با استفاده از ابزارهای ساده تر می توان هم با سهولت و ایمنی بیشتر وصرف هزینه کمتر همان کار را انجام داد . زیرا ابزارهای پیچیده به علت چند منظوره بودن علاوه بر بالا رفتن قیمت آنها ایمنی آنها نیز کمتر است .
به عنوان مثل سوپاپ جمع کن هایی که برای باز کردن سوپاپ از قسمت سرسیلندر خودروها ، در حال حاضر استفاده می شوند علاوه بر قیمت بالای آنها خطر آسیب دیدن سرویسکار در استفاده از آن وجود دارد ( خطر در رفتگی آچار در هنگام استفاده ) توضیح بیشتر اینکه قسمتی از این آچارها به صورت بشقابک است و با بشقابک سوپاپ درگیر می شود احتمال سر خوردن و در رفتن آن وجود دارد و چون بازوی سوپاپ توسط فنر به آن نیرو وارد می کند بنابراین در هنگام استفاده احتمال اینکه دست سرویسکار آسیب ببیند زیاد است همچنین در هنگام بازکردن سوپاپ خطر پریدن فنر سوپاپ و خارهای آن به طرف صورت سرویسکار وجود دارد علاوه بر اینها قیمت این آچارها به علت پیچیده بودن ( زیاد بودن قطعاتی که در آنها بکار رفته ) زیاد است و برای تعمیرگاه کوچکی که مخصوص تعمیریک نوع خودرو است به صرفه نیست .
شرح پروژه سوپاپ جمع کن :
طرح سوپاپ جمع کنی که ارائه شده یک طرح بسیار ساده سوپاپ جمع کن است که از چهار قطعه تشکیل شده است .
الف – قطعه شماره یک ( بازوی اصلی سوپاپ جمع کن )
شامل یک قطعه بلند با سطح مقطع مکعب مستطیل است که دارای یک دهانه نیم استوانه ای می باشد سوراخی در قسمت عرضی این میله وجود دارد که نزدیک دهانه درگیری آن ایجاد می شود فاصله این سوراخ نسبت به دهانه درگیری در آچارهای گوناگون مختلف است و نسبت به طراحی سرسیلندر خودرو تغییر می کند جنس این میله به علت حساسیت آن و نیروی زیادی که تحمل می کند از فولاد 60 است قسمت دهانه درگیری این قطعه باید تحت عملیات حرارتی مخصوص قرار بگیرد تا مقاومت آن بیشتر شود .
فاصله دهانه درگیری تا سوراخ عرضی موجود در بدنه بازو بر اساس فاصله بین ته سوپاپ ( قسمت مرکزی فنر سوپاپ ) تا لبه بیرونی سرسیلندر است که در خودروهای مختلف متفاوت است و بستگی دارد به اینکه آچار برای کدام خودرو طراحی شود از طرفی طول این بازو نیز بستگی به نیروی فنرهای سوپاپ دارد و بر اساس نیروی فنرهای سوپاپ طراحی می شود .
ب – قطعه شماره 2 ( میله رابط بین پایه ها و بازوی اصلی ) :
تشکیل می شود از یک میله گرد که باید به عنوان تکیه گاه بازو قرار بگیرد که از میان سوراخ بازوی اصلی عبور کرده و دو سر آن روی تکیه گاههای آچار قرار می گیرد به صورتی که قسمتی از طول آن از سوراخ تکیه گاه ها بگذرد جنس این قطعه نیز از فولاد است و بر اساس نیروی وارد بر آن و طول طراحی شده بر آن مقاومتش تغییر می کند .
ج – قطعه شماره 3 و 4 ( پایه ها و یا تکیه گاههای آچار ) :
تشکیل شده از دو قطعه مستطیل شکل که به صورت L شکل طراحی می شوند و وظیفه تکیه گاه میله رابط را بر عهده دارند در قسمت بالای آن یعنی صفحه ای که به صورت عمود نسبت به سطح سر سیلندر قرار می گیرد سوراخی تعبیه شده که بزرگتر از قطر میله رابط است به طوری که میله رابط به آسانی از داخل آن عبور کند در قسمتی از پایه که به صورت هم سطح با سرسیلندر قرار می گیرد سوراخی وجود دارد که از آن برای عبور یک پیچ بلند استفاده می شود تا سرسیلندر و باید آچار توسط آن پیچ و مهره به میز کار اتصال پیدا کند و از هر گونه حرکت در هنگام کار جلوگیری شود در این آچار دو پایه وجود دارد که در لبه های بیرونی سرسیلندر قرار گرفته و توسط پیچ با سرسیلندر و میز کار بسته می شوند .

 


طرز استفاده از آچار سوپاپ جمع کن :
سرسیلندر را از موتور خودرو جدا کرده و در روی میز کار قرار می دهیم به صورتی که فنرهای سوپاپ در قسمت بالا قرار گرفته و بشقابک سوپاپ در قسمت پایین قرار بگیرد . از آنجائیکه این آچار برای یک نوع خودرو طراحی شده بنابراین باید همراستا با سوراخهای سرسیلندر که در لبه خارجی آن وجود دارد سوراخهایی در میز کار ایجاد کرد ( توسط دریل ) سرسیلندر را در روی میزکار قرار می دهیم دو قطعه پایه آچار را طوری روی سرسیلندر قرار می دهیم که صفحه عمودی آن به سمت بیرون قطعه کار باشد سپس توسط 2 عدد پیچ بلند و مهره پایه آچار و سرسیلندر را به میزکار محکم می بندیم تا از هر گونه حرکت آن در هنگام کار جلوگیری شود . سپس میله رابط را از سوراخ بازوی اصلی عبور می دهیم و دو طرف میله را نیز از سوراخ های پایه عبور می دهیم به طوری که میله از هر طرف چند سانتی متر بیرون سوراخ ها قرار بگیرد آچا رآماده انجام کار است دهانه درگیری آچار را به صورت نیم دایره است روی بشقابک بالایی سوپاپ قرار داده و با دست سمت دیگر بازوی اصلی را به طرف بالا می کشیم به اندازه ای نیرو وارد می کنیم که فنر سوپاپ تا نیمه های کورس خود جمع شود سپس با دست یا به وسیله دم باریک خارهای سوپاپ را از داخل شیارهای آن خارج می کنیم سپس به آرامی بازوی اصلی را به سمت پایین حرکت داده تا فنر به آرامی باز شود و فنر و بشقابک را از جای آن خارج می کنیم .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  42  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تعمیرات خودرو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد