هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله الکترومغناطیس

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله الکترومغناطیس دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله الکترومغناطیس


دانلود مقاله الکترومغناطیس

 

مشخصات این فایل
عنوان: الکترومغناطیس
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 140

این مقاله درمورد الکترومغناطیس می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله الکترومغناطیس

منحنی مغناطیسی

در سیم پیچهای با هسته آهنی بین شدت میدان مغناطیسی و چگالی فوران مغناطیسی، رابطه ساده ریاضی وجود ندارد در حالی که در سیم پیچهای با هسته هوایی بین این دو کمیت رابطه خطی  همواره برقرار است. از این رو رابطه بین چگالی فوران و شدت میدان اغلب به کمک یک منحنی موسوم به منحنی مغناطیسی (مغناطیس شوندگی و یا اشباع مغناطیسی) نشان داده می‌شود. (شکل 13-1)
دلیل ثابت نبودن ضریب نفوذ مغناطیسی را در هسته های آهنی این طور می‌توان بیان کرد که با قرار گرفتن هسته آهنی در میدان مغناطیسی، ابتدا ذرات مغناطیسی زیادی در هسته نظم می گیرند و میدان به شدت تقویت می گردد در این صورت می گوییم ضریب نفوذ مغناطیسی هسته زیاد است. اما رفته رفته با افزایش جریان سیم پیچ و بزرگ شدن میدان مغناطیسی آن، تعداد کمتری از ذرات مغناطیسی هسته در جهت میدان مغناطیسی نظم می گیرند و از شدت تقویت کنندگی میدان توسط هسته کم می شود. در نتیجه می توان گفت که ضریب نفوذ مغناطیسی هسته کم شده است. وقتی هسته اشباع می شود با افزایش جریان بویین، دیگر میدان مغناطیسی افزایش چندانی ندارد، پس ضریب نفوذ هسته به سمت ضریب نفوذ خلأ میل می کند. ملاحظه می شود که به این ترتیب هسته مغناطیسی دارای ضریب نفوذ ثابتی نیست. در حالی که در خلأ (و....(ادامه دارد)

- از بین بردن پس ماند مغناطیسی: به منظور از بین بردن پس ماند مغناطیسی مثلاً در ابزارها، ساعتها و دستگاه های ضبط صوت باید عملی انجام شود تا ذرات مغناطیسی منظم شده از نظم خارج شوند. برای این کار بایستی قطعات را داخل یک میدان مغناطیسی متناوب قرار داد و کم کم جریان الکتریکی را کم نمود تا به صفر برسد و یا اینکه قطعه را آرام آرام از میدان مغناطیسی متناوب خارج نمود.
از آنجایی که شدت میدان مغناطیسی متناوب هر لحظه تغییر مقدار و جهت دارد طول متوسط خطوط میدان در موقع بیرون کشیدن قطعه کار از داخل میدان، رفته و رفته زیاد شده و شدت میدان مغناطیسی موجود از هر دو طرف کوچک می شود و منحنی تغییرات پس ماند به صورت شکل 17-1 در می آید. به منظور از بین بردن پس ماند مغناطیسی توسط دستگاه از بین بردن پس ماند شکل 18-1 قسمتهای فرومغناطیسی را روی نیمه قطب از دستگاه موردنظر قرار می دهند و از طریق جداسازی نیمه قطب دیگر و همچنین به کمک حرارت دادن جسم، پس ماند را از بین می برند.
در مورد مواد مغناطیسی سخت بایستی این عمل چندین بار تکرار شود تا پس ماند از بین برود. برای پاک کردن نوارهای ضبط صوت نیز تقریباً چنین روشی بکار می رود. هنگامی که نوار از مقابل شکاف کلمه پاک کن عبور می‌کند، محتوای نوار از بین می رود و به این ترتیب که یک جریان متناوب با فرکانس زیاد از داخل کلمه پاک کن ضبط صوت عبور می کند و در کنار نوار ....(ادامه دارد)

- نحوه ایجاد گشتاور در موتور ساده: اگر یک کلاف تکه حلقه را طوری بین قطبهای یک مغناطیس قرار دهیم که بتواند حول محورش دوران کند با عبور جریان الکتریکی از این کلاف به بازوهای آن نیرو وارد می شود. همانطور که در شکل 11-2- الف دیده می شود، به بازوی a نیرویی به سمت پایین و به بازوی b نیرویی به سمت بالا وارد می شود که می توان جهت نیروی وارده به بازوها را با قانون دست چپ مطابق شکل 23-1 نشان داد. با وارد شدن دو نیروی مختلف الجهت به دو طرف کلاف، طبیعی است که کلاف حول محورش شروع به دوران خواهد نمود. یعنی آوار آمدن زوج نیرو موجب ایجاد گشتاور لازم شده است.
شکل 11-2- ب اثر میدان مغناطیسی سیم حامل جریان را بر روی میدان مغناطیسی قطبها نشان می دهد. همانطور که ملاحظه می شود میدان مغناطیسی در اطراف هر بازو در یک سمت متراکم و در سمت دیگر آن تضعیف شده است. پس بر هر هادی نیرویی از سمت میدان متراکم به سمت میدان تضعیف شده وارد می گردد. از طرفی وضعیت میدانها در اطراف دو بازوی کلاف برخلاف یکدیگرند، در نتیجه نیروهای وارد بر بازوها مختلف‌الجهت هستند و باعث گردش کلاف می شوند. ....(ادامه دارد)

سیم پیچی آرمیچر ماشینهای جریان مستقیم
هدف ما در این بخش ذکر جزئیات تکنولوژیک و عملی سیم پیچی آرمیچر نیست، بلکه هدف اصلی بررسی چگونگی اتصال کلافهای آرمیچر به تیغه‌های کلکتور و به یکدیگر است و اینکه این شیوه های اتصال چه تأثیری در نیروی محرکه و قابلیت جریاندهی مولد و گشتاور تولیدی موتور دارد.
سیم پیچی آرمیچر از نظر فنی خود مطلبی است جداگانه که در کتب تکنولوژی کارگاهی آن را خواهید آموخت.
به طور کلی در آرمیچر یک ماشین جریان مستقیم خصوصیات زیر برای سیم پیچی آرمیچر مطرح است:
1. سیم پیچی باید طوری طراحی و ساخته شود که ضمن صرفه‌جویی در مواد اولیه به بهترین وجهی از آن استفاده شود.
2. سیم پیچی باید از استحکام مکانیکی، الکتریکی و حرارتی کافی برخوردار باشد تا در مدت عمر عادی ماشینهای الکتریکی که 16 تا 20 سال پیش‌بینی می‌شود دوام بیاورد.
4. حداکثر گشتاور، جریان و ولتاژ را با حداقل نوسان بوجود آورد.
در موارد افزایش ولتاژ القایی، گشتاور و بهبود کارآیی ماشینهای الکتریکی در بخشهای قبل گفته شد که بایستی تعداد کلافها و تیغه های کلکتور را افزایش داد، و کلافها را به طریقی به هم اتصال داد تا در هر لحظه نیروی محرکه، جریان و یا گشتاور تولید شده در تمام یا اغلب کلافها مفید واقع شود.
بسته به نیاز، کلافها می توانند بطور سری و یا موازی و یا ترکیبی از این دو به همدیگر وصل شوند. نیروی محرکه کلافهایی که بطور سری به هم وصل ....(ادامه دارد)

تلفات توان در ماشینهای DC : هنگام تبدیل انرژی، مقداری انرژی ورودی در ماشینهای الکتریکی تبدیل به حرارت می شود. این انرژی قابل استفاده نیست و مقدار آن در واحد زمان، تلفات ماشین نامیده می شود. تلفات ماشینهای الکتریکی صنعتی حدود 2 تا 10 درصد قدرت ورودی آنهاست. اما با توجه به مقدار عظیم انرژی الکتریکی که در حال حاضر به وسیلة ماشینهای الکتریکی تبدیل می گردد تلفات آنها حائز اهمیت است.
از سوی دیگر چون انرژی تلف شده در ماشینهای الکتریکی که در حال حاضر به وسیلة ماشینهای الکتریکی تبدیل می گردد تلفات آنها حائز اهمیت است.
از سوی دیگر چون انرژی تلف شده در ماشینهای الکتریکی تبدیل به حرارت می شود، لذا قسمتهای مختلف آنها را گرم می کند.
تجربه نشان داده است که ماشینهای الکتریکی در صورتی می توانند در مدت 16 تا 20 سال عمرشان بطور اطمینان بخش کار کنند که حرارت هیچ یک از قسمتهای آنان از حد معینی تجاوز نماید. پس شرایط تهویه ماشین باید به صورتی باشد که بتواند از افزایش درجه حرارت آن جلوگیری بعمل آورد.
تلفات ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم را می توان چنین تقسیم‌بندی نمود: ....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله الکترومغناطیس

 مقدمه
میدان مغناطیسی اطراف سیم حامل جریان
- میدان مغناطیسی سیم پیچ حامل جریان
- نیروی محرکه مغناطیسی
شدت میدان مغناطیسی
بررسی سیم پیچهای بدون هسته آهنی
بررسی سیم پیچهای با هسته آهنی
خواص مغناطیسی مواد
منحنی مغناطیسی
1-9-1- پس ماند مغناطیسی (اثر هیسترزیس)
مدارهای مغناطیسی
12-1- نیروی لورنس
13-1- پدیده القاء
3-13-1- القاء از طریق تغییرات فوران
-1- انرژی ذخیره شده در میدان مغناطیسی
15-1- کاربردهای الکترومغناطیس
مبانی ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم
-2- مولد ساده جریان مستقیم
-2-2- چگونگی تغییر دامنة ولتاژ القایی در مولد ساده
- ساختمان ماشینهای جریان مستقیم
سیم پیچی آرمیچر ماشینهای جریان مستقیم
عکس العمل مغناطیسی آرمیچر
رابطه نیروی محرکه القایی در ماشین DC واقعی

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله الکترومغناطیس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد