هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درباره استفاده از سیم محافظ خطوط انتقال نیرو جهت برق رسانی به روستاها

اختصاصی از هایدی دانلود تحقیق کامل درباره استفاده از سیم محافظ خطوط انتقال نیرو جهت برق رسانی به روستاها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

 

استفاده از سیم محافظ خطوط انتقال نیرو جهت برق رسانی به روستاها

چکیده:

پراکندگی روستاهای کوچک و بزرگ ایران و مشکلات برقرسانی به آنها یکی از موضوعات مهمی است که شرکتهای برق منطقه‌ای و دیگر مسئولان به آن گریبانگیر می‌باشند و عموماً بعلت بالا بودن هزینه در اغلب مواقع برقرسانی به این روستاها یا توجیه پذیر نیست یا امکان پذیر نمی‌باشد.

در این مقاله امکان استفاده از سیم محافظ خطوط انتقال نیرو در برقرسانی روستاها و مراکز مخابراتی و دیگر مراکز راهی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بدلیل طولانی بودن و گستردگی خطوط انتقال نیرو استفاده از این مهم می‌تواند قابل توجه و بررسی باشد.

شرح مقاله:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی برق، سیم محافظ در خطوط انتقال نیرو به خصوص خطوط فشارقوی 230 کیلوولت و بالاتر یک آلترناتیو مناسب و قابل توجه جهت برقرسانی به روستاها یا مصرف کنندگان کوچکی می‌باشد که در مسیر خطوط انتقال نیرو قرار دارند از این شیوه هم اکنون در کشور کانادا استفاده زیادی جهت برقرسانی به ایستگاههای تقویت کننده مخابراتی بین راهی که تامین نیرو جهت آنان ضروری بوده است بعمل آمده و بدلیل اقتصادی بودن این روش و عبور خطوط انتقال از بسیاری از نقاط روستائی یا ایستگاههای سوخت و مراکز تقویت کننده مخابراتی بین شهری می‌تواند در کشور ما مناسب باشد.

1ـ روش عمل:

با توجه به اینکه عموماً در خطوط انتقال نیروی 230 کیلوولت به بالا از سیم محافظ زمین استفاده شده است در این روش با استفاده از یکی از دو سیم محافظ همانگونه که در شکل (1) نشان داده شده است و عایق کردن آن بوسیله مقره‌های بشقابی در فاصله چندین اسپن و اتصال آن به اولیه یک ترانسفورماتور قابل تنظیم و با استفاده از یک سیستم کنترل کننده استاتیکی از ثانویه ترانسفورماتور بار مورد نیاز را با ولتاژ مورد نظر می‌توان تامین نمود.

/

شکل (1)ـ مدار معادل دستگاه تبدیل

2ـ مشخصات سیستم:

این دستگاه دارای قابلیت بهره‌برداری وسیعی می‌باشد. بطوریکه مشخصات یکی از این سیستم که در شکل (1) مدار معادل آن نشان داده شده است قابلیت زیر را دارا است.

1ـ2ـ تغییرات بار از صفر تا 100 درصد با پله‌های 2 /درصد

2ـ2ـ قدرت عایقی 695 کیلوولت

3ـ2ـ شرایط جوی 60ـ تا 50+ درجه سانتیگراد

4ـ2ـ ترانسفورماتور 35 کیلوولت آمپر

5ـ2ـ ولتاژ اولیه 50 کیلوولت

6ـ2ـ ولتاژ ثانویه 2/7 کیلوولت 120/240 ولت

7ـ2ـ ابعاد 6/0 × 5/1 ×1 متر

8ـ2ـ وزن مجموعه 2/2 تن

این مشخصات نشان می دهد که این سری دستگاه‌ها علاوه بر اینکه براحتی قابل حمل می‌باشند. ظرفیت آنها می‌تواند با توجه به نیاز منطقه تنظیم و خریداری گردد.

3ـ مقایسه فنی و اقتصادی:

برای مقایسه،این سیستم با روشهای دیگر برقرسانی از جمله مولدهای دیزلی کوچک که معمولاً در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین خطوط توزیع 20 کیلوولت مقایسه می‌گردد.

قیمت این سیستم حدود 150 دلار به ازاء هر کیلووات می‌باشد که در مقایسه با دیزلها تقریباً یکسان ولی از نظر بهره‌برداری و تعمیرات مسائل زیر قابل طرح می‌باشد.

1ـ3ـ مسائل بهره‌برداری:

بهره‌برداری از دیزل بخصوص در مناطق روستایی که دارای مشکلات تخصصی می‌باشد بسیار پیچیده‌تر بود و در مقایسه با این سیستم که دارای بهره‌برداری تقریباً اتوماتیک و در صورت نیاز امکان کنترل از راه دور می‌باشد هزینه‌های بسیار زیادی را دربر خواهد داشت و اصولاً هزینه بهره‌برداری دیزل ژنراتور بعلت وضعیت جغرافیائی کشور ما بسیار بالا بوده و گاهی تا 10 ریال بازاء هر کیلوواتساعت می‌رسد و از طرف دیگر چنانچه مشکلات سوخت رسانی را به آن اضافه کنیم ملاحظه می‌شود که پیچیدگی بهره‌برداری بسیار بالاتر می‌شود.

از مشکلات اشاره شده که بگذریم هزینه تامین سوخت با توجه به قیمت واقعی یک لیتر نفت گاز ده ریال جهت یک ایستگاه دیزل 100 کیلوواتی در طول یکسان رقمی حدود دو میلیون ریال می‌گردد و چنانچه رقم فوق را با این سیستم مقایسه نمائیم ملاحظه می‌شود که سرمایه‌گذاری این دستگاه معادل قیمت سوخت یک دستگاه دیزل ژنراتور مشابه در عرض یکسال می‌باشد.

2ـ3ـ هزینه تعمیرات و نگهداری:

مسئله مهمی که در تعمیرات وجود دارد با توجه به متحرک بودن سیستم دیزل ژنراتور نیاز به پرسنل فنی متخصص و رساندن وسائل یدکی که مسلماً در مناطق روستایی انجام این امر بسیار مشکل بوده و تجربه نشان داده است که ممکن است گاهی تا چندین روز یا هفته برق بعلت خرابی دیزل تامین نگردد.

3ـ3ـ مقایسه با خطوط توزیع 20 کیلوولت:

در صورتیکه تغذیه مناطق روستائی کوچک از طریق خطوط 20 کیلوولت تامین گردد با در نظر گرفتن قیمت یک کیلومتر خط 20 کیلوولت با توجه به نوع سیم و نوع پایه چوبی یا سیمانی مبلغی بین یک میلیون تا یک میلیون پانصد هزار ریال می‌باشد، لذا قیمت یک دستگاه از سیستم مورد نظر تقریباً معادل یک کیلومتر از خطوط 20 کیلوولت می‌باشد.

4ـ قابلیت اطمینان:

مورد دیگری که لزوم آن در برقرسانی به مراکز کشاورزی و ایستگاههای فرعی مخابراتی و دیگر مصارف مورد توجه می‌باشد قابلین اطمینان سیستم مورد بهره‌برداری می‌باشد.

عدم تحریک، امکان کنترل از راه دور و عدم وابستگی به سوخت و دیگر اقلام مصرفی در مورد سیستم‌های گردان و عدم نیاز به تخصص بالا در محل سبب می‌شود که سیستم فوق درجه اطمینان بالایی نسبت به تجهیزات دیگر تأمین نیرو خصوصاً در مناطق دور افتاده را دارا باشد.

نتیجه‌گیری:

با توجه به موارد و مطالب ذکر شده روش استفاده از سیم  محافظ خطوط انتقال نیرو به دلیل پائین بودن قیمت، سهولت در بهره‌برداری، عدم نیاز به نگهداری و ـ تعمیرات کوتاه مدت و قابلیت اطمینان زیاد می‌تواند روش پسندیده و مناسبی باشد و حداقل در کشور ما با توجه به وضعیت جغرافیائی کشور و توسعه خطوط انتقال 230 و 400 کیلوولت این سیستم می‌تواند بطور دقیق و جامع‌تری بررسی گردد و به نظر می‌رسد با بررسی‌های بیشتر امکان استفاده از این سیستم در بسیاری از نقاط کشور معقول و منطقی با پیشرفتی که در این تکنولوژی در چند ساله اخیر پیش آمده و مسلماً در سالهای آتی تحولات بیشتری را به همراه خواهد داشت این روش در کشور ما با وجود روستاهای کوچک و پراکنده در مجاورت خطوط انتقال نیرو می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و تا حدودی موفق به حل مسئله برق رسانی به روستاهای دور دست کشور باشد.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درباره استفاده از سیم محافظ خطوط انتقال نیرو جهت برق رسانی به روستاها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد