هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره قارچهای خوراکی و خواص آنها

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله کامل درباره قارچهای خوراکی و خواص آنها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

قارچهای خوراکی و خواص آنها

قارچ های خوراکی (mushrooms) در واقع میوه، و بخش تولید مثل کننده و هاگ ساز قارچهای حقیقی (fungus) می باشند. بیش از 40 هزار گونه قارچ در سراسر جهان شـناسایی گـردیـده اسـت. قـارچ هــا در رده گیاهان قرار نمیگیرند، چراکه فاقد کلروفیل بوده و قادر به تامین غذای مورد نیاز خود از طریق فرآیند فتوسنتز نمیباشند. قارچها فـاقد ریشـه، سـاقـه و بـرگ هستـنـد. قارچ هـا یا بصورت ساپروفیت مواد مغذی را از تجزیه (حیوانات و گیاهان مرده) کودهای آلی، چوبهای پوسیده، برگها و خاک تامین میکنند، یا بصورت انگل از موجود زنده تغذیه کرده و یا ممکن است بصورت رابطه ی همزیستی ای که با گیاهان برقرار میکنند، گلوکز درختان و سایر گیاهان را با مواد معدنی و آب مبادله کنند. نکته: قارچها از تجزیه کنندگان عمده طبیعت میباشند که با تجزیه (مواد آلی مرده) چوب درختان و گیاخاک به بازگرداندن دی اکسید کربن به اتمسفر نقش دارند. نکته: قارچها در محیطهای تاریک و مرطوب رشد و تکثیر می یابند.نکته:قارچها مانند حیوانات گلیکوژن ذخیره میکنند، و دیواره ی سلولی آنها از کیتین(ماده ای که در اسکلت خارجی حشرات یافت میشود) تشکیل یافته است. نکته: برخی قارچها خاصیت روانگردانی دارند و به عنوان داروهای تفریحی مصرف میشوند. خاصیت روانگردانی آنها به واسطه پسیلوسین(PSILOCIN) و پسیلوسیـبـین(PSILOCYBIN) مــوجــود در آنــهـا اسـت. ایـن نـوع قـارچ هـا بـه قارچ هـای سـحـرآمــیــز(magic mushrooms) شهرت دارند.

ساختار قارچ:

قارچها از ریسه های نخی شکل موسوم به هیف(hyphae) تشکیل یافته اند، که انشعابات آنها شبکه مسیلیوم(mycelium) را تشکیل میدهند. شبکه مسیلیوم در زیر زمین (چوب و یا مواد پوسیده) پنهان میباشد.

1-کلاهک(cap):بخش فوقانی قارچ را تشکیل میدهد. 2-تیغه های لامل(gills=lamellae): یک سری تیغه که بصورت رادیال (شعاعی) در زیر کلاهک قرار گرفته اند و هاگ (اسپور) در آنها تولید میشود. 3-ساقه(stem):ساقه قارچ است که در همه قارچها وجود ندارد. 4-حلقه(ring):یک حلقه به شکل دامن که دور ساقه ی قارچ بالغ را در برگرفته است(در همه قارچها وجود ندارد) 5-زوائد(scales):زائده های برجسته روی سطح کلاهک برخی از قارچها. 6-فنجانک(cup): ساختار فنجانی شکل در قاعده قارچ (همه قارچها آن را ندارند) 7- رشته های میسلیال(mycelial threads):رشته های ریشه مانند که تکیه گاه قارچ در خاک میباشد.

چند نکته مهم درباره قارچهای سمی: 1- هیچگونه قانون و یا تست علمی (خارج از آزمایشگاهی) وجود ندارد که بطور دقیق ایمن بودن و یا سمی بودن قارچها را معین سازد. شکل ظاهری، رنگ و طعم در سمی بودن قارچها تعیین کننده نمیباشد. شناسایی قارچهای سمی از غیر سمی حتی برای قارچ شناسان کارکشته نیز امری دشوار است. 2- هرگز شخصاً اقدام به چیدن قارچ نکنید و حتما قارچ را از مراکز معتبر خریداری کنید. 3- برخی افراد حتی با مصرف قارچهای خوراکی و غیر سمی دچار واکنش آلرژیک(حساسیتی) می گردند. 4- عمل پختن باعث خنثی شدن مواد سمی موجود در برخی از قارچهای سمی میشود، اما در برخی دیگر از قارچهای سمی حتی پختن (به هر طریق و مدت زمان) نیز در بی اثر کردن سم آنها بی نتیجه است. 5- برخی قارچها زمانی که همراه با مشروبات الکلی مصرف میشوند ایجاد مسمومیت میکنند. 6- مصرف برخی قارچها برای انسانها بی خطر بوده اما در حیوانات ایجاد مسمومیت میکنند و برعکس به صرف مشاهده مصرف قارچها توسط حیوانات نمیتوان به غیر سمی بودن آنها توسط انسان مطمئن بود. 7- برخی قارچهای تازه روییده غیر سمی هستند، اما وقتی بالغ و یا پیر میشوند سمی میشوند. 8- پس از مصرف قارچهای مشکوک منتظر ظهور علایم مسمومیت نباشید، و فوراً به مراکز فوریتهای پزشکی مراجعه کنید. چراکه برخی علایم مسمومیت از قارچهای بسیار سمی ممکن است پس از 24 ساعت و یا  حتی چندین روز بعد از مصرف بروز یابند. (هر چه نشانه های مسمومیت دیرتر بروز یابند، خطر آسیب جدی به ارگانهای حیاتی بدن و مرگ ناشی از مصرف قارچ سمی افزایش می یابد) 9- مصرف قارچهای سمی ممکن است به نارسایی کبد و کلیه و در نهایت به مرگ منتهی گرددگونه های متداول قارچهای خوراکی: 1-قارچهای دکمه ای و یا سفید(agaricus=button mushrooms):پر مصرف ترین قارچ خوراکی در سطح جهان میباشند. 2-قارچ صدفی(oyster) 3-قارچ قهوه ای(crimini) 4-قارچ طلایی(shiitake)


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره قارچهای خوراکی و خواص آنها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد