هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق آماده در مورد منطق ساختاری مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی

اختصاصی از هایدی تحقیق آماده در مورد منطق ساختاری مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

منطق ساختاری مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی

 عنوان : منطق ساختاری مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی 

 فرمت : word - doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها ) 

 تعداد صفحات : 17 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه 

 فونت های استفاده شده : b titr و  b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز) 

 پشتیبانی  :   09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی 

فهرست :

چکیده 3
مقدمه 3
منطق ساختاری (چارچوب نظری) 4
1. ابعاد منطق ساختاری 4
الف. بعد تبیینی 4
ب. بعد هنجاری یا ارزشی 4
2. سطوح منطق ساختاری 4
2-1. منطق درونی اندیشه 4
2-2. منطق بیرونی اندیشه 5
3. ابعاد منطق ساختاری 5
3-1. بعد تبیینی 5
3-1-1. حقیقت آزادی 5
3-1-2. ناهمسازگرایی با گفتمان رقیب 6
3-2. بعد هنجاری 7
3-2-1. مرجع تحدید آزادی 7
3-2-2. حدود آزادی عقیده 8
3-2-3. حکم مرتد از دین اسلام 9
4. سطوح منطق ساختاری 9
4-1. منطق درونی 9
4-1-1. آزادی عقیده 9
4-1-2. نسبت جهاد و آزادی عقیده 11
4-1-3. نسبت عدم اکراه در دین و آزادی عقیده 12
4-2. منطق بیرونی 13
4-2-1. محاجه با پلورالیسم 13
نتیجه 14
مراجع 15

چکیده :

پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آزادی عقیده در منظومه فکری آیت­الله جوادی آملی از چه منطق ساختاری برخوردار است. فرضیه این است که ایشان از یک سو سعی می­نماید از منظر اصالت وجود و نیز تشکیک وجود، حقیقت آزادی را تبیین کند؛ از دیگر سو روشمندانه می­کوشد ضمن پرداختن به مقوله آزادی عقیده در فضایی متفاوت از گفتمان رقیب، به یک مفهوم اسلامی از آن دست پیدا کند. نگارندگان با روش تحلیلی - تفسیری ضمن پرداختن به ابعاد تبیینی و هنجاری و نیز سطوح درونی و بیرونی منطق ساختاری آزادی عقیده و تشریح حدود و مرجع تحدید آزادی از دیدگاه ایشان، نتیجه می­گیرند که از منظر این فقیه و فیلسوف شیعه، انسان می‏تواند در قلمرو تکوین مؤمن یا کافر و مطیع یا عاصی باشد، ولی در منطقه تشریع باید مؤمن و مطیع باشد.

مقدمه :

نگاه به آزادی از زوایای مختلف و با اهداف و انگیزه‌های گوناگون صورت پذیرفته است. به نوشته آیزایا برلین «در تاریخ بشر همه اخلاقیون، آزادی را ستوده‌اند؛ اما معنی آزادی نیز مانند کلمات خوشبختی، خوی، طبیعت و حقیقت به­قدری کش‌دار است که با هرگونه تفسیری جور درمی‌آید» (برلین، 1368، ص234). از سوی دیگر، نویسندگان تاریخ عقاید بیش از دویست تعریف برای این واژه ضبط کرده‌اند (علیخانی و همکاران، 1388، ص151). همچنین ویژگی­های خاص اندیشه سیاسی اسلام - که در نتیجه هر مفهومی درون این گفتمان نیز تحت­تأثیر این ویژگی‌ها قرار دارد - باعث افزایش ابهام مفهوم آزادی در قلمرو اندیشه سیاسی اسلام گردیده است (لک­‌زایی، 1381، ص193). درست است که مسئله آزادی از دیرگاه مسئله­ای اساسی برای بشریت بوده است، به­طوری­که منشأ آزادی را باید در دوران پیش از تاریخ و در حوزه اندیشه جستجو کنیم (روزنتال، 1379، ص17)، با این وصف نمی‌توان مباحث نظری قوی و منسجمی دراین­باره در اندیشه سیاسی متفکران مسلمان یافت. البته مسئله عدالت از گذشته‌های دور به­عنوان دغدغه مسلمانان مطرح بوده است. نگاهی به نوشته‌های اندیشمندان، به­ویژه فیلسوفان مسلمان، نشانگر این مسئله است. مسئله آزادی نیز با این فرض که آزادی، ابزار و روشی برای تحقق عدالت باشد، می‌تواند ذیل موضوع عدالت مورد توجه قرار گیرد (ستوده، 1387، ص62).

منابع :

- قرآن کریم.
- ابن­شهرآشوب مازندرانی، زین­الدین محمد بن علی، مناقب آل ابی­طالب، محقق یوسف البقای، ج1، بی­جا:ذوی القربی، 1428ق.
- اسپریگنز، توماس، فهم نظریه­های سیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: آگاه، 1370.
- انیس، ابرهیم و دیگران، المعجم الوسیط، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1372.
- برلین، آیزایا، چهار مقاله درباره آزادی، ترجمه محمدعلی موحد، تهران: خوارزمی، 1368.
- جمشیدی، محمدحسین، روش­شناسی شناخت اندیشه­های سیاسی، تهران: کلبه معرفت، 1385.
- جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، قم: اسراء، 1389الف.
- ــــــــــــــــــــ ، جامعه در قرآن، قم: اسراء، 1388ج.
- ــــــــــــــــــــ ، حق و تکلیف در اسلام، قم: اسراء، 1388الف.
- ــــــــــــــــــــ ، حیات حقیقی انسان در قرآن، قم: اسراء، 1384.
- ــــــــــــــــــــ ، سیره رسول اکرم در قرآن، قم: اسراء، 1385.
- ــــــــــــــــــــ ، وحی و نبوت در قرآن، قم: اسراء، 1388ب.
- ــــــــــــــــــــ ، ولایت فقیه، قم: اسراء، 1389ب.
- روزنتال، فرانتز، مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمانان، ترجمه منصور میراحمدی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1379.
- ستوده، امیررضا، رابطه دین و آزادی، تهران: ذکر، 1387.
- سجادی، سید عبدالقیوم، مبانی تحزب در اندیشه سیاسی اسلام، قم: بوستان کتاب، 1382.
- علیخانی، علی­اکبر و همکاران، روش­شناسی در مطالعات سیاسی اسلام، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1388.
- فیرحی، دین و دولت در عصر مدرن، تهران: رخداد نو، 1389.
- کدیور، محسن، ماهنامه آفتاب، شماره23، 15/12/1381.
- لک­زایی، نجف، اندیشه سیاسی آیت­الله مطهری، قم: بوستان کتاب، 1381.
- مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الأئمة الأطهار، ج20، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403ق.
- محمدرضایی، محمد، «مبانی پلورالیسم دینی (رابطه تجربه دینی و پلورالیسم)»، فصلنامه فلسفه دین، سال اول، شماره اول، زمستان1383.
- نجار، عبدالمجید، آزادی اندیشه و بیان عامل تفرقه یا وحدت فرهنگی، ترجمه محسن آرمین، تهران: قطره، 1377.

منابع از کتب معتبر علمی می باشد.

لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .

پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق آماده در مورد منطق ساختاری مفهوم آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی آملی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد