هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره مقبره‌های استان مازندران 32 ص

اختصاصی از هایدی تحقیق درباره مقبره‌های استان مازندران 32 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 33

 

ساری

موقعیت جغرافیایی

ساری مرکز استان مازندران ، از شمال به دریای خزر ، از جنوب به سلسله جبال البرز و استان سمنان ، از مشرق به نکا و بهشهر ، از مغرب به شهرستان‌های قائمشهر ، جویبار و سوادکوه منتهی می‌شود. این شهرستان دارای وسعتی بالغ بر 3922 کیلومتر مربع و در 53 درجه و 5 دقیقه طول جغرافیایی و در 36 درجه و 4 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. ساری دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. شهرستان ساری از نظر ناهمواری به دو قسمت کوهستانی که به رشته‌کوه‌های البرز ختم می‌شود از مهم‌ترین ارتفاعات آن کوه خلیفه و کوه سفید هستند. پوشش گیاهی در ارتفاعات بلند به صورت چمنزار و مراتع بوده و به دنبال آن پوشش جنگلی متراکم با انواع درختان پهن برگ که در کمربند‌های مختلف کوهپایه‌های کم ارتفاع گسترش دارد و سپس به اراضی مزروعی و باغ‌های جلگه‌ای ختم می‌شود.

پیشینه تاریخی :

ساری مرکز تبرستان در سیر پرفراز و نشیب تاریخ ایران همچون نگینی سبز در دیار اسطوره‌ها خاطرات تلخ و شیرین را به گواه فرهنگ و تاریخ استوارش همراه کرده است. وجود تپه‌های با ارزش دوران پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی ، قلعه‌های کهن و عمارت‌های شگرف ، ساختمان‌های با عظمت ، حمام‌های قدیمی ، آب انبارها و تاسیسات با شکوه مقر اسپهبدان در بخش دو دانگه این شهرستان ، وجود دانشمندان و هنرمندان بزرگ منبت کار چون استاد احمد نجار ساروی ، استاد حسین بن احمد ساروی ، استاد محمد بن استاد حسین ساوری که شاهکارهای کم نظیر منبت کاری را در ایران و مازندران در عصر تیموری به یادگار گذاشته‌اند ،‌ هویت تاریخی شهر «زادراکرتا» کهن یا ساری کنونی را تشکیل می‌دهند.

زادراکارتا ،‌تامبراکس ، سارویه و ساری واژه‌هایی هستند که زمان هخامنشیان تا روزگار ما به ساری کنونی اطلاق می‌شده است. کشف بی‌شمار ظروف سفالی و فلزی از هزاره‌های گذشته و همینطور کشف سکه‌هایی با علامت (TAM) که از روزگاران اشکانی به جای مانده تا کشف ظروف فلزی عصر ساسانی در ساری گواه این مطلب است که ساری کنونی قبل از زمان ساسانیان شهری آباد و از مهم‌ترین شهرهای تبرستان و مرکز حکومتی آن بوده است. اگرچه برخی محققین بنیاد شهرساری را از اقدامات فرخان بزرگ می‌دانند ، ولی با مرور تاریخ مازندران می‌توان باور داشت که ساری کنونی بر روی ویرانه‌های شهری ساخته شده که از قرون ما قبل از اسلام مرکز ایالت شمالی ایران بوده است.

برج رسکت

برج رسکت با نقشه مدور در بخش دو دانگه شهرستان ساری و در محدوده حکومتی اسپهبدان باوندی سر بر آسمان می‌ساید. این بنا هم به عنوان مقبره یکی از شهریاران آل‌باوند (احتمالاً هرمزد) و هم به عنوان میل راهنما یاد شده است. از جمله‌ ویژگی‌های این بنا علاوه بر تاریخ معماری و تزیینات آجری، کتیبه تزیینی آن است که به خط کوفی مشجر در بدنه بنا مشاهده می‌شود. این برج متعلق به اوایل اسلام و از اولین بناهای اسلامی در خطه شمال ایران است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره مقبره‌های استان مازندران 32 ص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد