هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره معماری افغانستان رشته باستان شناسی

اختصاصی از هایدی مقاله درباره معماری افغانستان رشته باستان شناسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره معماری افغانستان رشته باستان شناسی


مقاله درباره معماری افغانستان  رشته باستان شناسی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

 

موضوع تحقیق

معماری افغانستان

جایگاه تمدن و استراتیژیکی هرات در آئینه تاریخ

هرات یکی از قدیمی ترین ولایات افغانستان است که ریشه های آن به آریانای باستان می رسد. برخی منابع غربی هرات باستان را بنام آریا یاد نموده اند. چنانچه در نتیجه تحقیق زنده یاد اکادمیسین داکتر  عبدالاحمد جاوید هرات باستان بگونه های ذیل آمده است:« آریا:  Areia  هرات یا هری، هریوا( هریرود= Arius ) آرییا Areia  یونانی در اوستا Haroiva= Haraevaدر سنگ نوشته نقش رستم هره ایوه Haraiua و هم محل « اسکندر شهر» Alexandria Ariana ».

هرات قبل از کشف بحر هند در گذرگاه راه ابریشم قرار داشت و نقش بزرگ را در تجارت میان نیم قاره هند، شرق میانه ، آسیای مرکزی و اروپا  بازی می کرد. هرات از لحاظ موقعیت جغرافیایی  در طول تاریخ  بستر مناسب تلاقی مدنیت های شرق و غرب نیز به شمار  می رفت. ازینرو هرات یکی از گهواره های تمدنی تاریخ پر بار افغاستان شناخته می شود.  به قول آرنولد توین بی مورخ شهیر بریتانیا طلایی ترین دوران تاریخ افغانستان را عصر کوشانیان تشکیل می دهد که کابل، بلخ و هرات درین درخشش نقش بزرگی تاریخی را بازی می کردند. اما طلایی ترین دوران تاریخ هرات را سده پانزدهم  تشکیل می دهد  هنگامیکه شهر هرات به پایتخت پرجلال شاهان تیموریان مبدل گردیده بود.

جایگاه  تمدنی و  استراتیژیکی هرات به ویژه در عصر تیموریان مشغله فکری بسیاری پژوهش گران تاریخ وکارشناسان خارجی قرار داشته است. احمد رشید ژورنالست و کارشناس امور افغانستان و آسیای مرکزی در مورد عظمت تاریخی هرات در مشهور ترین اثرش« طالبان، اسلام، نفت و بازی بزرگ جدید» چنین می نویسد: « هرات گهواره تمدن و تاریخ افغانستان محسوب می شود. این شهر واحه ای در میان صحراست که سابقه آن به پنج هزار می رسد. دشت حاصلخیز هرات که 320 کیلومتر مربع وسعت دارد، چون نگینی در میان حلقه  کوه ها قرار گرفته است و گفته می شود حاصلخیز ترین خاک در آسیای مرکزی است. مورخ یونانی  «هرودت» هرات را سبد غذای آسیای مرکزی وصف کرده است.امپراطور بابر در خاطراتش نوشته است:« در تمام نقاط مسکون جهان شهری چون هرات وجود ندارد.». بریتانیا ییها  زیبایی هرات را به بخشی جزیره انگلیس تشبه کرده اند. جاسوس و جهانگرد انگلیس کاپتن« کنولی» در سال 1831 نوشت:« در میان تپه های سرسبز، روستاهای کوچک و زیبا، باغها و تاکستانها، و مزارع گندم قرار دارند. نهر های کوچک و زلال که از هر طرف دشت  حاصلخیز هرات را قطع می کنند، این مناظر دلربا را زیباتر ساخته است»... اولین بنای مسجد اصلی، در مرکز شهر به قرن هفتم میلادی برمی گردد که در سال 1200 میلادی به وسیله غوریان تجدید بنا گردید.

 در عصر های میانه، هرات هم مرکزی برای مسیحیت تحت نفوذ کلیسای« نستوری» و هم پایگاه مهم تصوف، یعنی نظریه زاهدانه اسلام به شمار می رفت. افرادی از پیروان« نقشبندیه» و« چشتیه»، انجمنهای اخوت صوفیه به مقامات وزارت و صدارت عظمی رسیده اند.

خواجه عبدا له انصاری در گذشته به سال 1088« پیر» هرات است. او شاعر، و فیلسوف و صوفی مشهوری بود و تا هنوز پیروان زیاد در افغانستان دارد.

 

.... شاهرخ فرزند تیمور و همسرش گوهر شاد پایتخت امپراطوری تیمور را در سال 1401 م از سمرقند به هرات منتقل کردند این شهر به اوج شهرتش رسید.

تیموریان اولین چادر نشینان بودند که  فرهنگ صحرا گردی  و چادر نشینی را با فرهنگ شهر نشینی دشتهای هموار فارس در هم آمیخت.آنان با ساختن دها مسجد، مدرسه،کتابخانه وتفریحگاه های عمومی در هرات، این شهر را  به شهر بناهای با شکوه تبدیل کردند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره معماری افغانستان رشته باستان شناسی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد