هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی و پرورش جنگل

اختصاصی از هایدی بررسی و پرورش جنگل دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

بنام خدا

مقدمه :

اغلب گفته میشود که جنگل به تنهایی رشد و نمو مینماید. این عبارت به زبان دیگر به صورت "جنگل یک ثروت طبیعی است" بیان میگردد. در صورتی که این عبارتها دور از واقعیت بوده و در آرزوی نشان دادن نقش جنگل یاد آور میشویم که یک جنگل طبیعی برای ایفای نقش واقعی خود احتیاج به مراقبت های دایمی دارد. علم جنگل شناسی مجموعه ای از اصول و قواعد ویژه است که حفظ و مراقبت جنگلهای خود را به عهده میگیرد . به طور کلی بخشی از عملیات جنگل داری شامل نگهداری و حفاظت میشود. در این تحقیق سعی شده است به برسی و تفکیک روشهای نگهداری و حفاظت از جنگل پرداخته شود.

عملیات نگهداری جنگل

I. نگهداری خاک جنگل

در طول زندگی توده، خاک جنگل همواره تحول مساعد یا نامساعدی را متحمل می‌گردد. بعلاوه، بعضی از خاک‌ها، همواره خصوصیات زیان‌آوری را برای رشد درختان جنگلی نشان می‌دهند. بدین ترتیب، نگهداری خاک جنگل مشتمل بر دو هدف زیر خواهد بود:

ـ کند کردن، قطع یا وارونه کردن یک تحول نامساعد:

خاکی که بسیار سفت یا بسیاری اسیدی می‌گردد.

ـ قابل استفاده کردن خاک‌های نامناسب با اصلاح آنها از طریق مبارزه علیه خواص زیان‌آور خاک: خاک بسیار مرطوب یا خاک بسیار فقیر.

1ـ اصلاح خاک بسیار سفت

خاک فشرده و کوبیده در جنگل فراوان است. اصلاح آن، حداقل بهنگام زادآوری ضروری می‌باشد تا ریشه دوانی نهال‌های جوان به آسانی امکان پذیر گردد.

2ـ اصلاح خاک بسیار اسید

متأسفانه تحول در جهت اسیدی شدن خاک، پدیدة معمولی در جنگل به شمار می‌رود. این موضوع همواره زیان‌آور می‌باشد، زیرا اسیدیتة زیاد علاوه بر مزاحمت و حتی ممانعت از استقرار نهال ها، در یک مدت طولانی عقیم شدن کم و بیش کامل خاک را نیز موجب می‌گردد.

برای مبارزه با اسیدن شدن تدریجی خاک، استفاده از مخلوط گونه‌ها (پهن‌برگان، سوزنی برگان، بلوط، راش و غیره) و انجام برش‌های روشن‌کردن، اغلب کافی بنظر می‌رسند. گاهی بکار بردن روش‌های جدی‌تر ضروری بوده و نرم کردن خاک در این زمینه نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

3ـ استفاده از خاک بسیار مرطوب

موقعی که آب به مقدار زیاد در خاک وجود داشته باشد، انجام عمل زهکشی مفید می‌باشد. این حالت، بویژه بهنگام برش‌های زادآوری به عبارت دیگر موقعی که تعداد زیادی درخت برداشت می‌گردد، به علت کاهش مصرف آب و بالا آمدن سفرة آبی به چشم می‌خورد.

4ـ استفاده از خاک بسیار فقیر

راه حل این مسئله در کشاورزی، استفاده از کودهای دامی و شیمیایی می‌باشد. خوشبختانه به علت کم‌نیازی بیش از حد درختان جنگلی، اهمیت مسئلة بالا معمولاً در جنگل بسیار کم یا محدود است. علاوه بر آن، پرورش جنگل خاک را کمتر فقیر می‌کند، زیرا برگ‌ها و شاخه های کوچک که قسمت‌های غنی درخت از عناصر معدنی به شمار می‌روند به خاک برگردانده می‌شوند.

II. نگهداری تودة جنگلی

این نگهداری اساساً بوسیلة اثر برش‌های پی در پی که در طول زندگی توده اجرا می‌گردند انجام می‌پذیرد. در این قسمت نیز با استفاده از عملیات اختصاصی و متناسب، به تکمیل اثر برش‌ها می‌توان همت گماشت.

1ـ آزاد کردن نهال‌ها

آزاد‌ کردن نهال‌ها، در توده‌‌های دانه‌زاد و شاخه زاد عملیات اساسی را تشکیل می‌دهند. این مسایل در مبحث آزادوری و دانه زاد و اصلاح شاخه و دانه‌زاد به تفکیک مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

2ـ روشن کردن

هدف‌های سه گانة برش‌های روشن کردن قبلاً نشان داده شده اند:

ـ هدایت توده به ترکیب مطلوب،

ـ انتخاب بهترین پایه‌ها،

ـ قرار دادن این پایه‌ها در مساعد‌ترین شرایط تولیدی

برش‌های روشن‌کردن، روشی‌ را در اختیار جنگلبانان قرار می‌دهند که تأثیر آن بر روی تولید، ترکیب و حتی آیندة توده بسیار جالب توجه می‌باشد. این عملیات بدون تردید، عبارت از عملیات نگهداری در حد کمال می‌باشند. ولی عملیات دیگری نیز وجود دارند.

3ـ هرس مصنوعی

در بعضی از حالات ویژه، هرس طبیعی بخوبی انجام نمی‌گیرد. در این صورت هرس مصنوعی را می‌توان در نظر گرفت، این مسئله در شرایط زیر ممکن است برقرار شود:

ـ در جنگل ها یا جنگل‌کاری‌های تنکی مانند دانه‌زاد کاج دریایی و صنوبر کاری که تاج پوشش برای از بین بردن شاخه‌های پایین‌تر کافی نباشد.

ـ حتی در جنگل‌های متراکمی که از گونه‌هایی با هرس مشکل تشکیل شده باشند. در این گونه‌ها شاخه‌های پایینی مرده، ولی از درخت جدا نمی‌شوند. این مشکل در مورد سوزنی


دانلود با لینک مستقیم


بررسی و پرورش جنگل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد