هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره مهریه و احکام آن

اختصاصی از هایدی تحقیق درباره مهریه و احکام آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره مهریه و احکام آن


تحقیق درباره مهریه و احکام آن

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 13 صفحه

 

 

 

 

 

 

احکام مهریه

در ابتدا لازم است بیان داریم که همچنانکه ماده 1078 ق.م بیان می دارد:( هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می توان مهر قرار داد)،  تعیین مهریه یک توافق مالی بین زوجین است پس چیزی که بعنوان مهریه تعیین می شود باید ارزش مالی داشته باشد به نحوی که عرف آن را دارای ارزش بداند.

لذا طبق همین ماده نباید آنقدر کم باشد که ارزش مالی آن از بین برود.

 بعنوان مثال: یک دانه گندم یا یک قطره آب و چیزهایی از این قبیل دارای ارزش مالی نیست. علاوه بر این مهریه باید قابل تملک نیز باشد. بنابراین قراردادن چیزهایی مثل مسکرات که استفاده از آنها شرعاً حرام بوده و مسلمان نمی تواند مالک آنها شود و همچنین قراردادن موقوفات به دلیل غیرقابل نقل و انتقال بودن آن بعنوان مهریه خلاف قانون است.

 با توجه به تعاریف موجود ازمال، مرد، اموری که به صورت عین، منفعت، حقوق مالی یا اشکال دیگر باشند را می تواند به نفع زن بعهد بگیرد. یااینکه علم، فن یا چیزی را به وی آموزش دهد. چرا که این امور مستلزم صرف هزینه بوده و بگونه ای جنبه مالی دارد.

آنچه در مورد مهریه مد نظر قرار میگیرد:

الف- زیاده‌روی نکردن وکم بودن آن مورد تشویق قرار گرفته است تا ازدواج به آسانی امکان‌پذیر باشد و جوانان به خاطر مهریه و مخارج زیاد آن از ازدواج روی نگردانند. تخفیف و کم بودن مهریه مطلوب است. رسول‏اللّه صلی الله علیه وسلم مى‏فرماید: "أَعْظَمُ النِّسَاءِ بَرَکَةً أَیْسَرُهُنَّ مَئُونَةً". بزرگترین زنان با برکت آنانى هستند که هزینه نکاح و مهریه آنان ساده‏تر باشد. علاوه بر این مهریه دختران رسول‏اللّه صلی الله علیه وسلم چهارصد الى پانصد درهم بوده است. مهریه همسران رسول‏اللّه صلی الله علیه وسلم نیز، همین مقدار بوده است.

ب- نام بردن و معین کردن مهریه در مجلس عقد سنت است


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره مهریه و احکام آن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد